lördag 20 juli 2024

Kreta Dag 1

Hela familjen gick upp 05:45 när klockan ringde då vi alla ville ha lugn och ro innan vi åkte mot Arlanda. Benny var lämnad redan igår kväll så ingen stress med att morgonpinka honom. Vi kom iväg prick sju och efter att bilen var lämnad på Benstocken så var vi vid incheckningen vid 08:20. Det hade kommit en del folk redan så vi fick köa en stund men det tog inte mer än en kvart. I säkerhetskontrollen blev min rygga som vanligt inspekterad och dom ville titta på min kamera av någon anledning. Vi gick direkt bort till våran gate efter säkerhetskontrollen och satte oss och åt en frukost/mellanmål inklusive den standardiserade flyg ölen. Vi var klara vid 09:45 och köpte lite till flygresan och gick på toaletten innan vi ställde oss vid gaten för boarding som tyvärr blev försenad med en timme. Men vi kom till slut iväg och efter en ytterligare försening i planet så landade vi till slut 16 lokal tid och således 45 minuter försenade. Vi flög med ett charterflyg och hemskt trånga säten men flygresan gick snabbt ca 3,5h.
Väl framme tog det en jävla tid innan bagage banden började rulla och jag har ett svagt minne av att det var samma sak sist vi var i Chania med Benke & Solveig 2011. 






Vi hittade snabbt hyrbilsfirman och dom pratade väldigt otydlig engelska och man blir ju osäker som fan på alla frågor som ställs när man hyr en bil men det blir nog bra, kommer köra försiktigt och jag har valt det bolag med bäst betyg. Bilresan tog ca 50 minuter och snirklade sig upp i bergen. Vi använde oss av waze för att hitta så det var inga problem. Väl på plats så parkerade vi bilen ute på vägen och gick in med väskorna. Någon reception var inte öppen så jag sprang runt och letade efter vårt boende då stället består av 5st hus med gemensam pool. Jag stötte på ägaren Konstantinos som välkomnade mig och visade mig till vårt hus. Vi gick sedan ner och hämtade tjejerna.




Vi bor i det lila huset (alla hus har en krydda vårt hus är Lavendel), jag hade ursprungligen bokat det blå huset som är på 55kvm då jag tänkte det skulle räcka men för några dagar sedan frågade Konstantinos mig om vi ville uppgradera till det gröna huset för 150Euro, det är på 75kvm och jag slog till på det då det tydligen skulle innebära en bättre takterrass. Nu berättade han att han har uppgraderat oss till det lila huset på 85kvm utan kostnad och som har den bästa terrassen av alla husen. Huset är så otroligt mysigt och fint, inrett helt unikt med full utrustning för att bo en vecka och klara sig själva. Vi blev bjudna på välkomstdrinkar med snacks och i huset fanns det generöst med snacks och dricka som ett välkomst paket. Vi fick dessutom 2st flaskor vin då vi har nått upp till silver status på hotels.com. Så otroligt fint och det går inte riktigt att förklara hur mysigt det är då verkligheten verkligen överträffar bilderna vi sett vid bokningen.














Eftersom klockan nu var runt halv sju och tjejerna började bli riktigt hungriga så gick vi till den enda restaurangen i närheten som ligger ca 150meter från huset. Konstantinos sa att hon kanske hade öppet eller eventuellt kunde öppna om vi bad henne men vi såg inte skymten av någon dam vid huset så vi gick tillbaks till huset för att ta bilen till grannbyn men jag och Karma ville istället gå till minishopen som finns på "hotellet" och se om vi kunde handla något vi kunde göra middag på. Vi lyckades få ihop ingredienser till att göra en carbonara så vi körde på det. Vi köpte även lite oliver och små kex till maten. Minishopen är obemannad så man skriver upp vad man tar på rummet, väldigt trevligt. Jag lyckades faktiskt få ihop en trevlig carbonara utan parmesan men med mozzarella istället och vi alla tyckte det var en super god middag. Vi åt på vår egen uteplats vid huvudentrén och det var så skönt.




Efter middagen ville Karma in och greja och jag och Ulli tog med oss varsin öl och satte oss uppe på takterrassen och tittade på den sanslösa utsikten bara njöt som sig bör på vår 16 bröllopsdag. Det började inte skymma förrän vid nio och då gick vi in och Ulli diskade medan jag satte mig och bloggade. Ulli började sedan packa upp kläder och allt hon nu har släpat med sig. Karma och jag såg till att få Netflix att fungera på smart-tv:n så när Ulli var klar så satte vi oss alla och kollade en stund på Forrest Gump innan vi gick och lade oss vid 11.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar