lördag 27 juli 2024

Kreta Dag 8

Ulli hade ställt klockan på sju och man hade ju kunnat sova någon timme till men skönt att gå upp och få lite tid i lugn och ro innan vi skulle lämna Samonas vid 11. Planet skulle gå 16:15 och vi skulle på flygplatsen vid 14 så planen var att lämna tillbaks bilen vid 13 då det tidigare av erfarenhet har tagit rätt lång tid att lämna tillbaks bilar samt lite slacktid för eventuella problem. Resan till flygplatsen tar en timme vi planerade att stanna och äta lunch på vägen och det skulle ta en timme så klockan 11 blir tiden om man räknar bakåt.

Vi steg som sagt upp och gjorde frukosten, så gott att få njuta av en sista frukost i värmen även om det faktiskt var lite svalare i luften idag. Efter frukosten så packade vi lite pi om pö och jag och Ulli gick sedan ner till poolen där vi badade och njöt av solen i ca 45 minuter. Jag gick sedan upp och duschade för att sedan gå ner till Konstantinos för att göra upp räkningen. Vi pratade en stund och jag nämnde att vi var intresserade av att återvända i höst på Karmas höstlov då jag aldrig gick upp på någon bergstopp den här veckan då det var för varmt. I Oktober /November är medeltemperaturen runt 20 grader så Karma kommer tycka att det är bättre och det är trevligare att vandra 1400meter upp för ett berg än i 35 grader. Vi får se hur det blir med det.

Vi sade hejdå och kom i väg med bilen 11:01. Vi stannade i Stylos för att äta lunch men tavernorna var inte öppna så vi bestämde oss för att åka vidare o ta något ställe på vägen istället. Vi åkte dock bara förbi en massa fik och när vi började närma oss flygplatsen så var det bara att inse att det fick bli att äta något där.

Det gick otroligt fort att lämna in bilen trots kö, vi blev klara på max en kvart så helt plötsligt hade vi 4 timmar att döda på flygplatsen, det kändes segt men gick rätt bra. Vi lyckades checka in som dom första och kunde gå in till gaterna där det fanns lite shopping att utföra. Karma blev stressad då hon blev tagen och dom undersökte hennes ryggsäck i säkerhetskontrollen men som tur var så hade hon inte försökt smuggla något olagligt.

Boardingen startade i tid och vi blev utslussade till en yta utomhus för att vänta på en flygbuss och där blev vi ståendes rätt länge i tryckande värme, sedan gick det fort att komma in i planet och boardingen var klar i tid. Dock så meddelade kaptenen att planet skulle bli försenat i 45 minuter så vi fick sitta och vänta i planet innan det kunde lyfta. Det lyfte till slut vid 17 och tog 4 timmar så vi landade på Arlanda svensk tid klockan 20:00. Vi hade frukt, torkad frukt och ägg som vi kokat på morgonen som färdkost, det passade perfekt. Men överlag kändes flygningen seg, antar för att det var för att hela restiden började dra ut på tiden. Väl framme på Arlanda behövde vi inte vänta mer än normalt på att få våra väskor.

På bussen till Benstocken satt jag bredvid den självsäkraste individ jag någonsin träffat. En grabb på ca 10år som direkt när han satte sig sa "Tja, hur är läget?" Sedan var det fullt snack om fotboll och han skulle minsann bli bättre än Ronaldo, han visade sitt Instagram där han hade selfies med en massa kända fotbollsspelare samt hade en hälsning från en landslagsspelare. Har var riktigt rolig, kände starkt igen hans pappa, tror det kan vara en gammal AIK spelare. Jag tog en selfie med honom så att man har det när han väl blir känd. Bilen var nytvättad och och det kändes märkligt att köra automat efter en vecka manuellt.

Vi hann precis till Konsum innan det stängde 22 för att handla lite frukost. Ulli hämtade Benny som var hur glad som helst att komma hem och få träffa oss. Vi tog sedan lite fika, kollade på tv och lade oss trötta vid halv tolv.