söndag 21 juli 2024

Kreta Dag 2

Natten blev intressant då vi som gillar mycket utrymme och varsitt täcke fick dela på en 160cm bred säng och ETT lakan med filt. Det blev direkt fight om vem som skulle få lakanet och vem som skulle få "loppfilten" - äldst vann hehe. Vi somnade till cikadornas hysteriska läten måste vara miljoner som finns här precis utanför vårt fönster - vi vaknade till när alla tystnade samtidigt och då blev det knäpptyst men då hörde vi istället dom två unga paren som hade nåt slags poolparty.

Vi vaknade 7 men hade beställt frukost till 9 så vi somnade om en liten stund och gick upp vid 8.30. Vi hade planerat att fixa frukost själva men då vi inte har handlat så hade vi frågat om frukost gick att fixa och absolut inga problem 15EUR/person och vi fick beställa vilken tid. Vi tänkte fan det är dyrt för frukost men vi kör. Karma hade sovit på nedre plan och somnade till ett svalt rum men vaknade vid 05 och frös stackarn, hon satte upp AC nån grad och satte på sig kläder för hon hade ingen filt bara lakan. När vi väckte henne vid 8.30 så låg hon ihopkrupen som en boll i sängen.

Vi gick ut till frukosten vid 9 och då höll dom på att plocka fram, det kom bara mer och mer mat, helt otroligt vad mkt mat. Karma fick varm choklad och vi kaffe, färskpressad apelsinjos, grekisk yoghurt med frukter och granola, rostat bröd och nån slags Bruschetta med tomat salsa, fetaost och oliver, omelett med skinka ost och grönsaker, piroger med mynta, spenat och ost, nån smördegsinbakad ost med kanel och socker och småkakor och melon. Det var så mycket mat så när vi hade ätit klart och var mätta fanns nästan hälften kvar -det tog vi in och stoppade i kylen för lunch.

Efter frukosten så bytte vi om direkt och gick och badade i poolen - det är en superfin liten och djup pool med saltvatten och sötvatten och lite klor så den är väldigt fräsch. Vi badade en lång stund sen gick Karma upp i huset för att sitta på balkongen och vi stannade kvar och låg i skuggan och läste. Vi låg och slappade ett bra tag tills det var dags för att äta lunch - våra rester från frukosten passade perfekt, vi stekte upp några ägg till Karma så blev vi alla mätta och belåtna.

Niklas gick och pratade med hotellägaren Konstantinos om lite turer här runtomkring och fick bra tips om både trekking och utflykter så det här kommer att bli en bra vecka. Han fick även det förklarat hur grillen funkade så vi kan använda den. Niklas kollade även vart man skulle handla och fick ett bra tips om en supermarket nästan nere vid havet. Avslutningsvis så fick vi reda på att han hade kollat med tavernan som finns bara några hundra meter härifrån att den skulle vara öppen i kväll - så ikväll blir det middag på enda restaurangen i "byn".

Efter samtalet så var det dags att dra iväg och och jäklar vad varm bilen och var jisses så dålig AC det var i bilen, det var som att sitta i en bastu och det tog säkert 5-6minuter innan det blev hanterligt att sitta utan att hyperventilera i bilen. Vi körde enligt Waze och jäklar vad den tog oss på ett äventyr - det var hit och och dit och fram och tillbaka, och härsan och tvärsan. Till slut så stoppade Niklas två turister och frågade om det fanns något Supermarket i närheten - "O yes, just around the corner" haha hade vi åkt 10m till så hade vi sett byggnaden.

Det var en liten men ändå en stor supermarket - dom hade allt men det var trångt och dyrt. Vi shoppade på oss allt som vi skulle behöva för ett par dagar i lunch och frukostväg samt dryck + lite snarr. Kalaset slutade på 142EUR skulle säga att det är samma priser som i Sverige på det vi köpte.

Bilresan hem gick snabbare och vi kom hem helskinnade - vägarna vi åker på är smala, snirkliga och inga staket att tänka på, en liten sned körning så är det rakt ner i en ravin - man får ha tungan rätt i munnen när man kör upp till vårt hotell. Som tur är möter vi inte så många bilar på vägarna.

Vi kom hem och lastade i allt i kylen och sen snabbt ner i poolen igen, så skönt att få svalka. Efter badet gick Karma in i huset för svalka, Niklas och jag la oss på vår tak-altan med en kopp kaffe, vi har det så himla bra och så jäkla lyxigt så det inte är sant. Det här stället passar oss perfekt - det står till och med i huspärmen att dom som checkar in här är ofta människor som vill ha lugn och ro och inte bli störda och därav så försöker dom som jobbar här vara så lite synliga som möjligt utan bara finnas där om man vill fråga något. Klockrent!

Efter lite eftermiddag-slapp var det dags för att fixa till oss för middagen, vi gick iväg spända vid 18.30 och styrde kosan till Tavernan, vi var framme 18.33 till ett tomt ställe. Flera bord både inomhus och utomhus men inte en människa i sikte. Niklas gick in i själva huset och då såg vi en kvinna längst ner i lokalen och hejade glatt YES det är öppet. Vi valde ett bord vid kanten så vi hade bra utsikt. Damen kom ut med vatten och meny - det var en hel del i menyn men hon pekade ut det som fanns, 3st rätter en med Get en med Lamm och en med Gris samt grekisk sallad tsatsiki och bröd. Jag och Karma tog långkok på gris med grönsaker och svamp med pommes och Niklas tog husets specialitet get - nåt slags långkok med get och grönsaker med benen och allt. Vi tog även grekisk sallad tsatsiki och bröd. Beställde lokalt vin som var så fruktansvärt äckligt smakande som syrligt russin likör Niklas drack jag fick beställa en öl och Karma tog en sprite. Maten kom in - det var riktig bonna-mat rejäla portioner som hennes mamma hade lagat och lagt upp, så vansinnigt gott till och med Karma tyckte det var gott. Vi åt så vi storknade och ändå var det mat kvar. Efter maten fick vi nån sprit Raki och kaka. Allt kostande 50EUR så billigt, vi lämnade 10EUR i dricks. Vi var dom enda gästerna så länge vi var där, vi gick runt 20 - tråkigt för restaurangen att det inte var fler gäster men för oss spelade det ingen roll.

Vi kom hem och avslutade kvällen med ett par spel Backgammon på takterrassen tills solen gick ner och sen tittade klart på Forrest Gump, jäklar vad jag och Niklas grinade och Karma tyckte vi inte var kloka. Vi släckte 23 och laddade för morgondagens äventyr.