måndag 22 juli 2024

Kreta Dag 3

Idag ställde vi klockan på 06 för att gå en morgon promenad i omgivningarna. Jag vaknade 05:50 och det var helt knäpptyst, sen hörde jag en stackars cikada och sekunden efter tusentals och det ökade sekund efter sekund tills det var full fart på cikadorna på hela Kreta inom 10 sekunder. När klockan ringde så skuttade jag upp för att kolla ut och gryningen hade precis börjat, himlen var röd mot öster men solen hade inte stuckit upp ännu. Perfekt! Vi satte på oss trekkingkläder och tog en varsin banan och glas juice och lite vatten. Vi packade även ner 1,5 liter vatten och en sprite i ryggan samt både torkad och färsk frukt och kom iväg 06:20.

Det går en vandringsled precis intill här som jag hade laddat ner kartan till via en app på telefonen så det kändes som om det skulle bli enkelt att hitta. Men redan efter 10 minuters promenad visade appen oss fel ner på en skogsväg ner i en ravin där det tog tvärstopp efter några hundra meter. Det var bara att vända och gå vägen i stället. Enligt appen skulle turen ta ca 4,5 timmar och jag hade räknat med att vi som går så mycket borde klara det på 3 timmar men började tvivla på den uppskattningen nu. Men när vi kom upp på vägen så lade vi märke till skyltnigen och började följa markeringarna istället för appen och resten av vandringen hade vi inga problem att hitta. Den första en och halva timmen var i stort sett bara nedför i en ganska låg lutning tills vi kom fram till byn Stylos som vi tidigare kört igenom några gånger. Ju mer solen steg så varmare blev det ju såklart då det är väldigt varmt att befinna sig mitt i solen och leden gav inte mycket skugga. Annars är temperaturen på natten och dagen rätt lika, ca 28-30 på natten och 32--35 på dagen. Nere i Stylos så var det brant uppåt från 43 meter över havet till 400 meter öh. Jag svettades som en gris med upplevde det inte jobbigt, Ullis såg också stark ut länge men hon gick in lite i vägen efter halva stigningen. Hon tyckte det var överskattat med att få i sig kolhydrater medan jag hade tagit lite torkad frukt och färsk frukt. Jag fick nästan tvinga i henne lite sprite och sim salabim, efter några minuter var alla krampor borta och hon var fit för fight igen. Kanske en hint till alla Keto människor därute om hur viktigt kolhydrater är för kroppen. Vi klarade turen på 2,20, totalt 400 höjdmeter och totalt 9,68km hade vi gått. Det var en trevlig tur, vi såg inga vilda djur och det är ingen promenad där man kan gå och hålla tempo så tror vi får gå någon annan promenad nästa gång.









Karma var vaken när vi kom hem vid 08:40 och släppte in oss i huset. Vi hade väckt henne så att hon kunde släppa ut oss och låsa efter sig när vi gått då vår nyckel är gamml, gikanstisk och säkert väger ett halvt kilo. Jag och Ulli smet snabbt ner till badet för ett dopp innan vi började fixa frukost. Vi var ju otroligt varma så det var grymt skönt att få svalka av sig. Vi stekte lite ägg, rostade bröd, åt yoghurt och karma cornflakes och mjölk, kaffe och juice. Inte lika lyxigt igår men gott och mättande. Yoghurten är så sjukt god, fattar inte varför det inte går att hitta så god i Sverige.


Efter frukost så var vi nere vi poolen alla tre ett bra tag innan Karma gick upp för att duscha. Jag och Ulli var rätt trötta efter den tidiga morgonen och somnade på solstolarna i skuggan, så skönt. Ulli blev väkt av städerskan som sopade lite runt oss, jag märkte ingenting. Städerskan blev lite förlägen att hon väckt Ulli och en stund senare kom hon med ett tallrik med någon sorts pannkakor med honung på som var jätte goda. Karma och Ulli delade på dom. 




När klockan var halv ett så tog vi bilen för att åka till Tavernan i Stylos för lite lunch. På vägen ut mötte vi Konstantinos som hörde om våra planer och rekomenderade oss att prova det rökta/grillade köttet dom serverar på söndagar. Dom börjar tidigt på morgonen så får det grillas länge och långsamt. Karma meddelade också att hon kände sig svag och hade fått ont i halsen. Vi får hålla tummarna att det är något tillfälligt.

Det tar 12 minuter till Stylos så vi var där ca 12:45 och det var bara två andra sällskap på restaurangen när vi kom. Men utanför på gatan grillades det rejält, Gris, lamm och kyckling på långa spett. Jag beställde grillat lamm med pommes, Ulli beställde grillad fläsksida med pommes och Karma Souvlaki med pommes samt så delade vi på en tsatsiki. Tjejernas mat var supergod, Speciellt Ullis, fläsksidan var så sanslöst god. Mitt lamm var tyvärr alldeles för hårt grillat och torrt, smaken var jättegod och det var mört men torrt. När vi var klara var stället halvfullt med Grekiska sällskap som verkade komma från kyrkan. Notan gick på 51 Euro. Innan vi åkte hem tittade vi in i minimarketen och köpte lite juice.





Hemma så var det direkt ett dopp i poolen igen för mig och Ulli medan Karma ville stanna inne i svalkan i huset. Vi spenderade resten av eftermiddagen vid poolen och låg och dåsade på solstolen i skuggan med några avbrott med bad. Strax före fem gick vi upp till huset och duschade. Vi gjorde sedan en varsin drink och fixade lite ost, kex och oliver och Karma och jag gick och hämtade backgammon spelet. Vi satte oss sedan i skuggan på balkongen och spelade några omgångar. Så, typiskt Ulli, på sista omgången mot Karma behövde hon slå minst en dubbelfyra för att Karma inte skulle vinna och jajjemän... hon drar in en dubbelfemma och vann över Karma.


När vi hade spelat klart vid halv sju så gick vi ner i köket och hjälptes åt att förbereda middagen. Ulli gjorde en jättegod grekisk sallad, jag stekte på ett par hamburgare och rostade postatis och sötpotatis i ugnen. Sen fick ett par rostade mackor bli bröd åt Karmas hamburgare och hon hade signalerat att hon inte var hungrig då hon inte mådde bra men jag har aldrig sett henne sluka en hamburgare så fort. Den var faktiskt jättegod. Jag försökte köpa entrecote på affären igår men det var slut och förväntas först på måndag så vi köpte lite färdigkryddad hamburgerfärs från charken istället. Allt var jättegott och vi tog ett glas rött till maten.

Efter middagen så tog Ulli och jag med oss en varsin öl och gick upp på takterassen för att bara sitta och njuta i värmen och solnedgången. Vi satt länge och lyssnade på cikadorna tystna och sedan till skymningen vid nio, så fruktansvärt skönt och avslappnande att bara sitta och titta på utsikten och samtala lugnt. Vi gick sedan ner till Karma och vi kollade på en Adam Sandler film tillsamman på Netflix och nöp av den en bit över tio då vi alla var möra av en lång varm dag. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar