tisdag 23 juli 2024

Kreta Dag 4

Det var ingen morgon hike på agendan så det var sovmorgon - sova utan att någon klocka ringde, men vad spelar det för roll när vi har cikadorna. Niklas började röra på sig första gången vid 6.30 och gick på toa, sen somnade vi om till 8.30, det behövdes. Jag vakande med stumma vader och en röv som hade sett bättre dagar - gårdagens hike hade gjort sitt. Vi gick upp och skulle väcka Karma men hon var redan vaken.

Vi hade bestämt att vi skulle åka till en sötvattensjö som Karma hade fått nys om på TikTok. Varken jag eller Niklas hade nån aning om vad det var för något och hade inte läst om det men tänkte absolut vi kör! Kul att Karma kommer med ett förslag - såklart ska vi köra på det. Vi fixade till frukost, Karma ville äta inomhus men Niklas och jag åt utomhus och vi kände direkt...gahhh jisses så varmt. Det har stigit nån/några grader från igår och nästan helt vindstilla. Vi åt upp och fixade till oss - idag körde vi solkräm på alla så vi inte skulle bränna oss.

Vi lastade in oss i bilen 10.45 och körde mot Kourna Lake Georgiopoulis och var framme ca 11.20. Vi kom fram till ett turist inferno med massa människor, bussar, souvenirbutiker och restauranger. Vi parkerade bilen 3EUR skulle dom ha för en dagsparkering. Efter betalningen så gick vi ner mot själva stranden, det var som en liten gata med butiker på varje sida med souvenirer och keramik men vi hade bara en sak i sikte - vi skulle mot paddelbåtarna.

Karma hade berättat att man kunde hyra paddelbåtar och åka runt i sjön och man kunde få se sköldpaddor....VA - det hade varken jag eller Niklas någon aning om, just den detaljen hade hon missat att berätta för oss. Vi betalade för en 4-sitsig paddelbåt 15EUR för en timme sen blev vi lotsade in i ett helt oförklarligt kösystem som inte hade någon struktur alls trodde vi...men det var en tydlig grekisk struktur där man fick stå och vänta på olika ställen beroende vilken typ av båt man skulle hyra.

Det var väldigt mycket människor och Niklas och jag kollade på varandra....blickarna var....vafan gör vi här, ok bara att bita ihop. Det här är något vi inte gillar men det gick över förväntan. Vi behövde inte alls vänta länge ca 20min så var det vår tur att sätt oss i trampbåten. Såklart fick morsan sätta sig i "baksätet" då Karma bara måste sitta bredvid sin pappa. Men denna gången var jag väldigt nöjd - jag satt bara och gled med när dom trampade på.

Det var massa båtar på andra sidan sjön vid stranden, Niklas han tänkte annorlunda utan styrde mot en helt annan del av sjön där vi fick vara helt ensamma. Vi var lite skeptiska det här med sköldpaddorna men vi trampade på och när vi var nära kanten av sjön där det var massa buskar som mötte vattnet så såg vi en sköldpadda....helt otroligt, jag trodde Karma bara snacka. Vi stannade båten och då kom den en till och ytterligare en. Dom var så nyfikna - säkert sugna på om vi hade något att mata dom med eller om dom bara ville kolla lägret. Dom var inte rädda utan simmade mot båten för att kolla läget så sociala helt otroligt. Så kul att få se dom.

Vi trampade bort från stranden och mötte ett par i en trampbåt, en ung tjej och kille - båda satt med sin mobil och bara trampade på, dom tittade knappt upp - dom missade alla sköldpaddor så skrämmande att man kan vara så mycket mer intresserad av sin mobil än att vara i nuet.

Vi badade från båten så otroligt fint vatten och varmt, jättevarmt. Vi såg fiskar som simmade långt ner både vita, orangea stora rackare. Det var fåglar med ungar. Stort djurliv trots så mycket turister.

Vi skulle få ha båten i en timme men vi kände efter 50min att vi var klara och att vi var hungriga, vi åkte tillbaka och sen gick vi upp på en Taverna som låg precis vid sjön. Massa folk som var på restaurangen men det var mkt personal så dom klarade av det riktigt bra. Jag är ju skeptisk till såna här ställen - dyrt och dålig mat så jag var inte inställd på någon kulinarisk upplevelse, men så fel jag hade. Maten var helt fantastiskt. Karma beställde Fishermans spagetti som hade räkor, musslor och bläckfiskar. Jag beställde grillad seabass, så god, Niklas beställde Stifado som är ett långkok på biff, till det beställde vi Grekisk sallad och dricka. Dyr måltid 71EUR dyrast hittills men det var ju ett riktigt turist ställe.

När vi hade ätit klart så var det dags för oss att rulla hemåt, vi var alla nöjda och lite kokta av den hysteriska värmen som var runt 40grader idag. Vi behövde fylla på matförrådet lite bland annat kött för att grilla så Niklas styrde Waze mot närmaste supermarket. Vi stannade och hittade allt vi skulle förutom kött - så märkligt här, alla butiker har inte kött eller ost över disk så man får åka till flera ställen. Den första supermarket vi handlade på hade allt så vi fick göra ett stopp där också innan vi kunde åka hem.

Hemresan gick stabilt och snabbt och vi lastade in alla varor i kylen och sen snabbt ner i poolen för att svalka oss. Jag tror det är bara vi som bor här en vecka, dom flesta av gästerna som kommer hit bor 1-2 nätter och sen åker dom iväg, ganska skönt då hinner dom inte bo in sig så vi kan få full tillträde till solstolar, grillar m.m :)

Efter bad så gick vi upp och duschade och sen blev det snacks och Plump på balkongen. Vi körde halva omgången och kör vidare i morgon. Sen var det dags för middag, Niklas skulle inviga stora grillen vid stora uteplatsen. Vi hade köpt oxfilé och haloumi som Niklas grillade vi hade även potatis men dom tog för lång tid så dom fick vi stoppa in i ugnen. Till det blev det grekisk sallad och tsatsiki och vin - ännu en oslagbar middag helt ensamma, den här är semester så himla skönt!

Vi rev av disken snabbt och satte oss sen på tak-terrassen med resten av vinet och kollade på solnedgången. Det är fortfarande väldigt varmt ute så att det blåste ganska mycket på taket gjorde absolut inget. Sen så gick vi ner och kollade klart på filmen igår som vi nöp av - vi gick och la oss runt 22 tiden nöjda över ännu en perfekt dag.