söndag 25 november 2018

Tillbyggnad Vecka 4

På måndag skulle plattan gjutas och rean halv sju på morgonen var det några som tassade runt ute på vår parkering. Det var betong killarna som började förbereda sig. Jag gick ut och flyttade bilarna och försökte samtala lite men dom var helt osociala märkte jag efter en stund och gav upp. Dom varnade mig att det kunde stänka och undrade om jag ville täcka för fönster och dörr på gaveln vilket jag gjorde med lite plast jag hade över i friggan. Halv åtta kom betongbilen och man började hälla betongen i formen. Jag gick in under tiden och när jag hörde att det tystnade gick jag ut för att kolla resultatet och då är ena hörnet tomt, 6 kubik hade inte räckt och man hade beställt mer betong. Jag frågade om det var någon fara men dom muttrade bara nej. Riktigt sura jävlar. Efter någon timme kom en ny betongbil och man fyllde det sista. Sedan var betong gubbarna kvar fram till eftermiddagen och var ut och slipade plattan med någon maskin med jämna mellanrum innan dom till slut gav sig av.

Halva plattan fylld

Plattan håller på att torka

På tisdag förmiddag kom först Artur och kopplade in en el-värmekabel dom hade gjutit in i plattan för att skydda mot minusgrader och påskynda urtorkningen. Dock gick jordfelsbrytaren när den satt i uttaget vid gaveln så han fick byta uttag till det i köket och då gick det bättre. Mistral dök upp med lastbilen och dom lastade av virke för stommarna och limträbalk. Efter avlastning av virke och lite organisering så hände det inget mer under tisdagen.

Virke för stomresning
På Onsdagen började dom tillverka stommen till den första väggen och reste den. Det var en häftig känsla att ställa sig bakom väggen och få en liten liten känsla av hur det kommer bli. Man fick definitivt en känsla för vinklarna på utsikten från fönstren och det kommer verkligen bli superbra.

1a väggestommen rest
På Torsdagen fick dom jobba ostört då jag åkte till kontoret och jobbade och när jag kom hem så hade dom rest alla väggar och ytterpelarna som ska hålla upp limträbalken var också på plats. Den 3e pelare som skall stå i väggen mellan kontoret och köket och kommer hålla den mesta lasten har ett litet problem. Man har gjutit det gula elröret så att den krockar med pelaren och man måste bila upp en bit av betongen och flytta elröret och gjuta igen. Tydligen inte helt ovanligt och ingen fara men ett exta moment. Artur skyllde på rörmokaren.

Alla väggstommar på plats
Både jag och Ulli jobbade hemifrån på fredagen och när jag skulle ut och träna på lunchen så kom Mistral med med material. osb och gips skivor som dom placerade "inomhus" och dessutom så monterade dom limträbalken på pelarna. Artur är lite missnöjd med konstruktören som har gjort ett halvfärdigt jobb enligt honom och så är det. Konstruktören har bara ritat den bärande konstruktionen och principerna för isolering av väggar och tak men inga andra detaljer. Så Artur kommer få hitta egna lösningar men det ska dom ha varit medvetna om redan vid upphandlingen. Efter Lunch åkte jag och Ulli till banken för att lyfta lånet vi har tagit. Det var inga problem och på måndag har vi pengarna på kontot och möjlighet att börja betala fakturor. Inga har dykt upp än så man får känna sig som en miljonär en liten stund.

På lördag morgon var det snö på gården och minusgrader. Killarna kom vid åtta och jobbade några timmar fram till strax efter lunch. Jag tror att alla takstolar kommer vara på plats i mitten av nästa vecka och sedan ska man nog börja lägga taket först och sedan börja med panelen på väggarna. 

Första takstolen på plats

1 kommentar:

  1. Roligt att det kommit igång på allvar - hoppas att der flyter på i veckaan så tak och väggar kommer på plats!

    SvaraRadera