lördag 19 januari 2019

Tillbyggnad Vecka 12

På måndagen satte killarna panel på framsidans övre del och lock panel på delen mot befintliga köket.

Panel klart runt om hela huset
Under Tisdagen monterade dom ner byggställningen och monterade stuprör och hängrännor. Artur undrade när Elektrikern skulle komma så han kunde slutföra takfoten. han vet inte var spottarna skall sitta. Jag sa att jag har ritningen på elen och han ville ha den, jag ringde till elektrikern för att dubbelkolla så att han inte tänker ändra något och skrev sedan ut en kopia till Artur. Elektrikern var förkyld och sa att han siktade på att komma ut på Måndag.

Stuprör & hängrännor

Byggställningen borta

Framsidan i stort sett klar förutom takfoten

Baksidan klar också, bara dörr som fattas
På Onsdagen slutförde dom hängrännorna och monterade dörren mot befintliga köket. Dom monterade också ventilationsrör i taket vilket var lite underligt då jag har sagt till Bosse att jag måste få en offert på ventilationen innan jag bestämmer om vi ska ha FTX eller ej. Dessutom förklarade Artur att dom skulle börja isolera taket och tydligen ska dom inte sprutisolera som det var sagt tidigare utan lägga traditionell isolering. Jag stämde av med min KA vad det innebar men det ska inte betyda något för mig. Blir bara mer jobba för killarna. Jag ringde iaf Bosse och frågade om ventilationen och han lovade att kolla upp vad det skulle kosta och återkomma.

Dörr monterad mot befintligt kök

Redo för isolering utav tak
På Torsdagen dök dom inte upp förrän klockan var tolv. Bosse har snöröjningsuppdrag på Tyresö och killarna var och sandade Tyresös gator på förmiddagen. Det hände ingenting förutom att dom bar in material i huset och organiserade inför isolering utav taket.

På fredag morgon fick jag offerten för FTX ventilation och ny luftvärmepump. Ventilationen var dyrare än en offert jag fått tidigare från en annan firma och var en bra bit över dom 100 tusen som det absolut max skulle kosta enligt det första muntliga beskedet. Luftvärmepumpen skulle kosta 32.000:- inklusive installation vilket var ett skämt då om man googlar lite lätt hittar folk som fått samma modell installerad för 18.000:- Så jag tackade nej till både ventilation och ny luftvärmepump, vi tar det separat om det blir pengar över. Jag meddelade Bosse och sa att dom får göra vad dom vill med rören dom redan hängt upp, jag kommer inte betala för det iaf. Så tills vidare blir det självdrag med en pax fläkt på toalett och kanske i kök. Jag har kollat upp hur man gör när man ska flytta en luftvärmepump så det ska nog gå bra att koppla ur den vi har och dra om rören och koppla in dom igen. Så får den brumma på några år till så länge den orkar.

Taket isolerat till tre fjärdedelar
Killarna isolerade taket vilket såg ut att vara ett riktigt tungt jobb och dom hann klart tre färdedelar med det första lagret (20cm). Artur meddelade att det inte blir något jobb på Lördagen då han fått order hemifrån att inte jobba denna helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar