söndag 27 januari 2019

Tillbyggnad Vecka 13

Måndag morgon var det för året rekord kallt på -13 grader men killarna dök upp som vanligt. Elektrikern var också på plats och drog fram rör för takfotsbelysning. Tanken är att all takfotsbelysning ska gå på samma slinga som befintlig så det blir lite småmeck att dra den elen från befintlig del till den nya men han har koll på det. Inomhus slutförde dom isoleringen av taket, totalt 30cm. Danne var förbi på Söndagen och varnade lite för köldbrygga iom att ingen isolering ligger rakt under takstolarna utan bara emellan och förslog att man lägger 5cm isolering mellan läkten som skall på innan panelen. Jag pratade med Artur och dom skulle inte isolera mellan läkten då dom följer konstruktionsritningen, jag vill att det ska bli så bra som möjligt så jag planerade att kolla med Bosse hur dom tänkt. Jag fick också besked av Artur att köket kan levereras vecka sju så jag ringde till Elgiganten och sköt på leveransen till den 13 Februari.

El förberett i takfoten

All isolering i taket på plats
Tisdag morgon var mycket mildare än dom senaste dagarna och dom lär få ett behagligt klimat inne i utbyggnaden. Jag ringde till Bosse och nämnde att jag vill att dom isolerar mellan läkten i taket. Han sa att han skulle kolla med elektrikern om det blev problem med spotlightsen som ska vara infällda men trodde inte det då det är LED och dom blir inte så varma. När tisdagen var klar så hade dom isolerat hela taket, plastat in det och satt läkt.
Taket inplastat och reglat
På Onsdagen var det tänkt att Bosse och elektrikern skulle dyka upp. Bosse skulle mäta fukten i plattan och elektrikern skulle börja dra el men dom kom aldrig. Fick höra Torsdag istället. Artur & Mazek reglade upp inneväggarna samt golvbjälklaget till loftet. Det blir lite problem att placera elcentralen där det var tänkt då trappan till loftet kommer hamna ivägen för rören så vi snckade om att sätta elcentralen inne i kontoret över vattenfördelaren till värmegolvet.

Väggen mellan Kontoret och köker börjar ta form
Varken Bosse eller Elektriker dök upp under Torsdagen. Killarna fortsatte med inneväggarna och dom hann göra klart loftet med golv och vägg på gaveln. Så nu kan man krypa runt uppe på loftet, det blir kryphöjd. Ren förvarings yta för kartonger och dyligt samt att det får fungera som en datacentral.

Loftet saknar bara innertak och vägg mot köket
 På Fredagen dök både Bosse och Elektrikern upp. Bosse mätte fukten i plattan och den måste torka mer innan man kan lägga golv. Dom pratade om att ta dit en avfuktare alternativt hyra en temporär elpanna så att dom kan slå på golvvärmen. Det blir lite krångel med placering utav elcentral och elpanna och nu har vi bestämt att både elcentral och elpanna kommer installeras inne på kontoret. Elpannan på väggen över fördelaskåpet och elcentralen in mot kontoret där det gula elröret kommer upp. Det begränsar möbleringsmöjligheterna på kontoret lite men det går att lösa. Elektrikern började montera eldosor och dra rör. Artur och Mazek rev panelen på befintlig vägg och började också montera takfotsbrädorna. Jag har kollat igenom hur man gör för att flytta en luftvärmepump och min kusin som jobbar med sånt har verifierat hur jag ska gå till väga. Jag kommer behöva en vakuum pump vid installationen och trodde Benke hade en men den han hade då vi en gång installerade pumpen var lånad så jag har beställt en egen nu. Lika bra att ha en så kan man också fylla på kylmedium själv i framtiden. Verkar som om vi kommer koppla ur pumpen runt Onsdag, hoppas jag hinner få pumpen innan dess så jag kan koppla in den strax efter igen.
Det blev inget Lördagsjobb för grabbarna den här helgen heller.

Panelen riven. Luftvärmepumpen skall kopplas ur och rören dras om.

Inneväggarna uppreglade samt el påbörjad

Elektrikern har placerat ut dosor

Takfoten nästan klar. Spotlights skall monteras innan sista panelen antar jag



1 kommentar:

  1. Det ser bra ut och man får ju alltid räkna med lite småfix under resans gång.

    SvaraRadera