måndag 8 april 2019

Tillbyggnad Vecka 23

Maciek & Artur kom kvart över nio på Måndag morgon och efter den rutinmässiga fikan i husvagnen så fortsatte dom med altanen vid tio tiden. Dom slutförde all trall på framsidan, satte stolpar för staketet och började bygga trappan innan dagen var slut. Jag försökte få tag på Bosse för att höra hur planen är inför ombesiktningen om lite drygt två veckor. Varken diskbänkskåp eller elpanna är åtgärdat än så länge och tiden börjar rinna ut. På kvällen fick jag tag på Bosse som sa att dom skulle hinna, dock så vet jag inte vad dom kommer föreslå för lösning och om vi kommer att acceptera den så vi får se.

All trall på framsidan på plats

Karmas nya rum, garderob och skrivbord

Skön säng och en ny matta
På tisdagen dök Maciek & Artur upp vid kvart i elva och fortsatte med altanen. Dom hann klart med trappstegen på trappan och återställde även altanen mellan kök och gästrum. Räcket blev lite vingligt då dom inte förankrade det mot väggen, får se om dom hade tänkte fixa det på något sätt. Dom åkte strax efter tre igen, Artur meddelade att Bosse skulle komma på Onsdagen för att gå igenom lösningen och lite fakturor för extra arbete.

Trappan klar

Lilla gamla altanen "återställd"
På Onsdagen kom killarna vid åtta och började jobba på altanen mot friggan. Jag förde mailväxling med Villaägarna, besikningsman och försäkringsbolag för att försöka reda ut vad som gäller angående elpannan. Jag får olika svar beroende på vem jag frågar. Besiktningsmannen, Säker Vatten och försäkringsbolaget anser att installationen inte är enligt BBR. Experten hos Villaägarna var dock inne på entrepenörens linje då dom menar att installationen bör jämföras med vattenelement som också är ett slutet system och inte kräver tätskikt eller golvbrunn. Bosse kom vid två tiden och vi gick igenom extra-arbeten han kommer att fakturera och så gick diskuterade vi lösning på värmepannan. Vi kom överense om att dom får ta bort golvet på kontoret, sätta tätskikt och lägga tillbaks golvet. Då kan det inte bli några vattenskador förutom själva laminatgolvet och kontoret kan då klassas som ett våtutrymme. Det är otroligt konstiga regler måste jag säga, det är en omöjlighet att allt vatten i systemet läcker ut. I realiteten skulle på sin absoluta höjde en liter vatten kunna läcka ut på kontoret och att behöva tätskikt och golvbrunn för det är ju absurt. Hur som helst, Dom siktar på att vara klara med allt till den 17e April då det är ombesiktning. Osäkert på om målning kommer vara klart då men dom vill göra det så snart som möjligt.

Reglarna börjar komma på plats

Friggan byggs ihop med resten av altanen
Jag åkte till kontoret på Tosdagen men jag hann träffa Maciek & Artur innan jag åkte. När jag kom hem hade dom reglat upp det mesta av altanen mot friggan och det verkar som att nästa steg är att sätta trallen.

Fiberduk saknas och skall på plats

Reglingen klar
Dom kom vid sjutiden på fredag och dom monterade räcke runte hela altanen. dom bytte det gamla räcket också då det inte går att få tag på likadant längre så nu blir det enhetligt. Dom byggde och monterade staketet på hela framsidan så nu är det bara baksidan som återstår.

Framsidan helt klar

Det blir snyggt, bara målning och städning kvar på framsidan

Dom jobbade mellan nio och två på Lördagen och lade trall på altanen mot friggan. Artur sa att Bosse meddelat honom att plattsättaren skulle komma Onsdag eller Torsdag för att sätta tätskikt på golvet i kontoret. Jag vet inte när det är tänkt att rörmokaren skall fixa diskbänkskåpet.

Havla altanen klar


1 kommentar:

  1. Vad snyggt det blir med altanen mot friggan. Där blir det skönt att sitta i solen med en öl eller två!

    SvaraRadera