tisdag 27 september 2022

Kilimanjaro + Zanzibar nedresan

Jag mötte upp Per i god tid innan flyget skulle gå vid 21:50 och incheckningen och säkerhetskontrollen gick väldigt smärtfritt. Per var dock tvungen att droppa sin ryggsäck vid special baggaget men det tog bara några minuter extra. Inne vid gaterna var planen att jag skulle hämta ut US Dollar hos Forex då jag behöver mindra valörer till dricks osv. Visade sig att Forex lagt ner och bara deras automater finns kvar. (Har inte varit på Arlanda sedan pandemin startade). Så det hela slutade med att jag fick med mig några stycken hundra dollar sedlar som inte kommer vara praktiskt precis.

Obligatorisk flygöl

Plantet lyfte på utsatt tid och tog lite drygt 7 timmar ner till Addis Ababa i Etiopien med Etiopian Airlines som var ett helt ok flygbolag med trevlig personal, schysst mat och nya fräsha plan. Jag satt vid gången och stackars Per i mitten bredvid en herre som var helspattig och drev Per till vansinne. Jag var rejält trött men lyckades bara slumra till lite här och där under resan. Vi fördrev några timmar på flygplatsen i Addis ababa och fick i oss en kaffe och en croissant var. 

Nästa flyg till Tanzania och Kilemanjaro airport tog två timmar och det kändes att man varit på resande fot ett tag utan bra sömn. Under inflygningen så såg vi ett mäktigt berg som vi trodde var kilimanjaro men det visade sig var Mount Meru, Kilimanjaro var idag tyvärr dolt bakom moln. På flygplatsen var det lite köande för att visa diverse covidbevis och visum kontroll men gick ändå hyggligt smidigt. Som tur var så stod alla våra väskor och väntade på oss efter passkontrollen. Pust! Jag hade rest med mina vandrarbyxor, kängor, en t-shirt och min ulltröja. Nu var det helt plötsligt 27 grader och det blev väldigt varmt så någonstans här tog jag av mig min Ulltröja och för en stund sedan insåg jag att den är saknad, Faktiskt lite jobbigt då det var planerat att vara min go-to långärmade tröja under turen. Utanför flygplatsen stod vår chaufför och väntade med mitt namn på en skylt och han körde oss till hotellet i Moshi som tog ca en timme.

Kilimanjaro international airport

Vi anlände vid 15:00 till hotellet var enkelt men trevligt och fräsht. Vi hann ställa in väskorna och köpa vatten innan vi fick veta att vi hade ett info-möte med vår guide klockan 16:00. Här fick vi träffa dom två som kommer följa med i vår grupp. 2st Norrmän på dryga 50år, en man och en kvinna som verkar jättetrevliga men som jag inte uppfattade namnet på. Mannen pratade en norska som jag har svårt att förstå men jag vänjer mig nog. Guiden ingav förtroende och vi fick ställa frågor och han gick igenom vad vi ska förvänta oss. När mötet var över så tog Per och jag ett dopp i poolen och gick sedan till rummet för att börja packa väskorna inför vandringen imorgon som bär av från hotellet vid nio tiden. När vi var klara så satte vi oss ute i trädgården och tog en varsin öl och lite chips. Per fick veta att han inte fick beställa "Kilimanjaro ölen" innan vi hade bestigit berget utan vi fick nöja oss med serengeti ölen. Vi kommer gå och äta vid halv åtta och lägga oss tidigt så jag kommer inte hinna uppdatera bloggen igen innan förrän vi är klara med vårt uuppdrag om en vecka. 

Trädgården på Springland Hotel

Rummet på springland hotel

Vi fick inte beställa Kilimanjaro öl innan vi nått toppen så det blev en serengeti.

PS. Guiden nämnde att vi kommer få något tillfälle att komma åt internet på berget, så om ork finns så finns chansen att jag postar någon liten uppdatering, så håll utkik!

2 kommentarer:

  1. Skit med tröjan, hoppas du hittar en ny att köpa. Vi hörs om några dagar. Ulrika

    SvaraRadera
  2. Jobbig resa och att du mista ulltröjan var surt. Hoppas att ni får bra väder under vandringen! Jag och Mamma hälsar!

    SvaraRadera