tisdag 4 oktober 2022

Kilimanjaro: Machame Gate -> Machame Camp (Day One)

Jag sov ganska skönt på rummet och vaknade med ett ryck då klockan ringde 06:30. Vi för-packade vääskorna lit och gick sedan till frukosten som serverades vid 07:00. Alla gäster på hotellet "Springland Hotel" verkar antingen ska bestiga Kilemanjaro eller ska ut på safari. Vi blev placerade bredvid ett norskt par och fick vet av hovästaren att vi nu var bästa vänner. Paret skulle också bestiga Kilemanjaro och gå samma rutt som vi, det vill säga Machame rutten på sju dagar. Frukosten var god, en vanlig engelsk frukost och vi åt oss mätta och belåtna. Efter frukosten gick vi tillbaks till rummet och packade klart våra väskor. En ryggsäck ska vi bära själva och ska innehålla det vi ska använda under dagen, dvs vatten, snacks, regnkläder, varmare jacka för pauser, Kamera, sun lotion osv. Den andra väskan ska bäras av porters och innehåller allt ombyte, kläder som behövs vid topp bestigningen samt sånt som behövs vid campet. 

Ok hotellfrukost

Mycket packning på ett trångt rum

När väskorna var laddade så gick vi och checkade ut, köpte vatten för dagens vandring, 4,5 liter. Vi ställde sedan vårt handbagage i ett förråd tills vi är tillbaks om nästan en vecka och hyrde lite utrustning. Jag hyrde ett par stavar, en tröja som ska ersätta den förlorade och Per hyrde ett par damasker. Jag hyrde sen även en safety box där jag lade mina kontanter samt pass. Slutligen köpte vi varsin plastsäck till våra duffel bags för att håla dom torra vid regn. Min duffel vägde in på 13kg vilket är under den tillåtna vikten av 15kg och min rygga vägde 13kg med vatten vilket är i tyngsta laget, måste justera lite vid första campet.

Packning vägs och lastas på minibussar

Redo för avfärd

Planen var att bli hämtade vid 08 men det var struligt med alla som skulle hoppa på olika bussar osv så vi kom iväg först närmare 09. Med på bussen var Jag, Per, våra Norska team medlemmar (Irene och Frank) samt Guiden Chumbo och hans assistent Salim. På väg ut ur Moshi stannade vi först till vid ett Apotek, Förstod aldrig riktigt varför men antar att det var för att vi skulle få chansen att köpa sånt vi saknar och om vi hade frågor om Diamox. Diamox är ett läkemedel som kan användas för att förebygga höjdsjuka och som vår guide Chumbo rekomenderade att i skulle ta för att maximera våra chanser att lyckas nå toppen. Vi behövde dock inte köpa något då han hade en hel burk vi kunde använda. Nästa stopp var en liten suprmarket där vi kunde handla snacks om vi ville. Jag blev lurad då jag tog en kit-kat snickers och en sprite och han i kassas ville ha 10 dollar, jag orkade inte tjafsa men ångrar att jag inte bara la ner varorna och gick därifrån. Utanför superkarketen befann sig en massa försäljare och alla i gruppen köpte en Kilimannjaro solhatt var för 10 dollar styck.

Resan gick vidare och till slut var vi vid "Machame Gate", ingången till Kilimanjaro natur reservat klockan 10:30. Vi alla var rejält sugna på att komma iväg men fick sätta oss och vänta vid ett hus och där satt vi i en evighet utan att veta vad som pågick tills Salim till slut kom med varsin lunch box åt oss var och sa att nu var det dags, klockan var då 12:00. Vid ingången blev man skannad efter förbjudna föremål och dom sökte igenom allas våra väskor efter PET flaskor eller plastpåsar. Min sprite jag köpt hade Salim tagit i sin ryggsäck som inte blev genomsökt.

Machame Gate, en av ingångarna till Kilimanjaro nationalpark

Per & Jag så redo man man kan bli

Den första etappen startar på 1640 meter över havet och gick genom regnskog och det var verkligen orörd regnskog som var väldigt vacker. Stigen var enkel att vandra och det gick stadigt brant uppför. Chumbo hade stannat kvar för att reda ut något så Salim var ensam med oss första etappen. Chumbo skulle ansluta till gruppen vid Machame Camp senare. Takten är väldigt, väldigt långsam när vi går uppför och guiderna upprepar hela tiden "Pole Pole" som betyder sakta. Det är för att kroppen ska hinna aklimatisera sig till höjden och energin ska tillägnas den processen. Vädret var perfekt med växlad molnighet och man blev inte exponerad för direk solsken i regnskogen. Vi blev tillsagda att drick minst 3 liter vatten per dag för att kunna acklimatisera oss men gärna uppåt 5 liter. När vi gick blev vi ofta omsprungna av porters med väldiga packningar på huvudet och vi blev även omkörda av andra grupper av vandrare som höll ett högre tempo. För mig kvittar det totalt, det är ingen tävling och jag vill vara så fräsh som möjligt när jag når toppen och det låga tempot ger mig ävet mer möjlighet att insupa omgivningarna. Vi stannade och åt vår lunchbox vid 14 tiden och den innehöll lite kex, muffins, juice, kallt grillat kycklingbröst, en kall avlång köttbulle. Det var lite tveksamt och vi skulle äta köttbullen och kycklingen men vi gjorde det för vi var så hungriga.

På väg i regnskogen

Väldigt grönt

Jag gick sist i gruppen

En porter på väg om oss 

Efter fem och en halv timme klockan 17:30 var vi framme vid Machame Gate som låg precis i utkanten av regnskogen.Machame Gate ligger på 2850 meters höjd så vi hade gått 11km samt 1210 höjdmeter på fem och en halv timme vilket säger en del om hur lågt tempo vi håller. Vi blev visade var mitt och Pers tält var samt var toa tältet och matsals tältet var, dom var precis intill varandra. Vi hoppade in i vårt och bytte först snabbt om då det hunnit bli lite kyligt samt började rigga upp med liggunderlag osv. Vi har ju övat några gånger så vi har en rätt bra kontroll i tältet men det kändes lite ovant nu. Vi hann smita ut och köra lite Yoga stretch innan 18:30 då det blev det snbbt kolsvart och riktigt kyligt så vi bylsade på oss mer kläder innan vi blev serverade mat i middagstältet vid 19:30. Där stod först ett fat med popcorn och varmt te och sedan kom servitören "Daniel" in med förrätten som var en god gurksoppa och senare huvudrätten som var potatis, fisk, grönsaker. Jag hoppade över fisken men allt annat var väldigt gott. Efter middagen kom Chumbo och Salim in och hade Briefin inför nästkommande dag. Vi fick veta vad vi skulle förvänta oss och vad vi borde ha på oss för skor och kläder och fick ställa frågor. Vi satt och snackade en stund efter middagen och gick och lade oss vid 21:30 och det var rätt kyligt i luften, bara cirka 3-4 grader.

Nästan framme vid Machame Camp

Första etppen avklarad

Privat toa, riktigt lyx!


1 kommentar:

  1. Bra att ni fick ta det lite lungt på första etappen - det blir säkert värre så småningom?!

    SvaraRadera