söndag 16 december 2018

Tillbyggnad Vecka 7

Som utfärdat så stod bygget still på måndagen och dom dök upp igen på Tisdag morgon. Dom monterade då den bärande pelare som kommer placeras i inneväggen mellan köket och kontoret. När dom höll på kom Artur och sa att det var fel på konstruktionsritningen. Felet innebär att väggen mellan köket och kontoret kommer för nära fönstret i köken och väggen behöver flyttas 6cm för att det ska bli rätt. Det stämde och det gör ingenting. Kontoret blir 6cm mindre och köket 6cm större. Jag antar att felet är ett följdfel på tidigare fel och tolkningar av konstruktionsritningen men som tur är ingenting allvarligt. Efter lunch började dom med läkten på taket.



På Onsdagen så fortsatte dom sätta läkt på hela taket och monterade plåtarna i takskarvarna. Artur och jag pratade om jul-ledigheten och kom in på hur julbordet i polen skiljer sig emot det svenska. Dom skulle nämligen på Julbord på Torsdagkvällen med företaget och han flaggade för att dom skulle jobba lite kortare på Torsdag för att hinna. Han förklarade att dom hade mycket godare skicka och korvar på sitt julbord och sa att han skulle ta med sig så jag fick smaka.


Under Torsdagen satte dom reglar utvändigt och öppnade i vindpappen för fönstren. Dom hann även få på glespanel på framsidan innan dom avslutade för dagen. Artur hade med sig 4st korvar och en bra bit skinka så att jag skulle få smaka på lite polska delikatesser. Korven var en fläskkorv och lätt rökt och skinkan var också lätt rökt och påminde om kassler fast mildare. Jättegott var det hur som helst men jag föredrar nog min egen julskinka, han ska få en skinkmacka på julledigheten om han jobbar då.



På Fredagen var dom lite småtrötta men fortsatte med panelen och monterade även alla fönster vid lunchtid. Jag gick ut och skulle ta kort och märker först nu att det ser fel ut. Dom två små fönstren vid köksbänken sitter alldeles för lågt och livar inte med dom övriga fönstren. Artur ser att jag ser bekymrad ut och frågar vad det är. Jag säger då att fönstren sitter fel och vi kontrollerar konstruktionsritningen. Han har byggt enligt ritningen men jag är helt säker på att ritningen inte är så och går in och kollar filerna jag fått från konstruktören. Det visar sig att vid den senaste ändringen av konstruktionsritningen då jag ville ha fönstren justerade i sidled för att exakt passa in med köket vi har beställt så justerade kontruktören även fönstren i höjdled vilket jag inte märkte förräns nu. Pinsamt och tråkigt men det går att lösa relativt enkelt på någon timmes extra jobb. Hade ju varit bättre om jag märkt det innan dom kapade och satte panel så klart men tur att jag reagerade nu hur som helst.


På lördag så var Artur ensam på plats några timmar och han monterade takventilation. Han hade åkte när jag och Karma kom hem från basketträningen så jag gissar att ventilationen var det enda han gjorde.





Till veckan skall Takpannorna levereras och monteras gissar jag. Dom kommer fortsätta med panel och kanske sätter hängrännorna. På Onsdag är det platsbesök med KA och Entrepenör för genomgång innan dom börjar invändigt med isolering osv. Jag tror även vi kommer titta på ventilation och hur luftvärmepumpen skall fixas.

1 kommentar:

  1. Det verkar flyta på bra, men det invändiga tar ju också tid, när är det beräknat att bygget ska vara klart? Hoppas att det inte blir alltför stökigt för er under jul- och nyårshelgena.

    SvaraRadera