måndag 4 februari 2019

Tillbyggnad Vecka 14

Natten mellan Söndag och Måndag kom det en hel del snö så jag misstänkte att Artur och Mazek inte skulle dyka upp förrän tidigast vid lunch. Det stämde bra men Elektrikern dök upp strax före åtta och började dra elen invändigt. Snickarna färdigställde takfoten mot parkeringen och elektrikern drog rör och kablar runt kontoret och toaletten.

Eldosor och kablar in till kontoret

Eldosa i taket på kontoret

Färdig takfot sånär på spotlights
På Tisdagen dök allihop upp vid halv åtta och började jobba. Elektrikern drog färdig all el i kontor och badrum och jobbade sig smått bort mot köket innan dagen var över. Artur och Mazek flyttade provisoriskt på luftvärmepumpen och rev panelen på befintlig vägg bredvid burspråket för att senare kunna flytta ut den i linje med nya panelen. Dom monterade även röret i väggen där luftvärmepumps ledningarna skall ligga och reglade halva den väggen. Efter lunch isolerade dom det sista lagret inne på kontoret och hann sätta en del OSB innan dom gick för dagen.

Värmepumpsledningarn skall dras om och läggas i röret

Elen i kontoret är klart

Halva väggen i kontoret täckt med OSB
Natten mellan Tisdgag och Onsdag hade jag en riktigt skit-natt då jag vaknade vid två och det slog mig att dom måste öppna upp väggen mot vardagsrummet snart om dom skall kunna komma vidare. Det innebär då att vi inte kan låsa huset och att det kommer bli svårt att hålla värmen då det inte är någon dörr på tillbyggnaden. Jag grubblade på det resten av natten.
Jag var inte hemma under Onsdagen men jag hann prata med Artur innan jag åkte och kollade hur dom tänkte med vägg och dörr och mycket riktigt så skall dom riva snart. Artur insåg problemet och skall montera dörren den här veckan. Elektrikern drog klar elen i kontoret och Artur och Mazek hann nästan klart med att sätta gips på väggarna i kontoret.

Nästan hela kontoret täckt med gips
På Torsdagen var bara Artur & Mazek på plats och dom satte ny panel på väggen mot burspråket så det hamnar i samma linje som väggen på andra sidan dörren. Dom monterade dörren i köket och gipsat hela kontoret och spacklat en första gång. Innan jag åkte på morgonen sa Artur att det var 50% chans att Bosse skulle komma under dagen för att mäta fukten i plattan igen men att 50% betyder 0% i princip när det gäller Bosse. Om inte idag så imorrn var det 100% och det är det samma som 50% chans. Bosse hade inte varit där under Torsdagen. Artur berättade att på måndag kommer han öppna upp väggen mot befintlig bodel och då skall luftvärmepumpen kopplas ur och förhoppningsvis kopplas in igen. Vakuumpumpen står här och det ska förhoppningsvis gå utan problem att koppla in den igen.

Ny panel mot burspråket

Dörren monterad

Första omgången spackel i kontoret
Under fredagen satte dom foder runt dörren, Installerade en ventil i kontoret, spacklade kontoret igen och börjat sätta OSB ut mot köket. Elektrikern hann klar med elen på toaletten. Han har satt elen i större delen av köket och det som återstår är väggen mot vardagsrummet som han kan påbörja på måndag eller tisdag samt elen i taket för spotlights. Jag pratade med Artur om överhänget utanför köksdörren, om dom bara sätter panel kommer det bli paradiset för getingar att bygga bo i det utrymmet så jag kollade om dom kunde montera en lucka så att man kan ta sig upp dit för att ta bort eventuella getingbon. Artur tyckte det var en bra ide och förslog att dom kunde lägga OSB skivor också för att få till ett enkelt golv så det blir ett kallföråd. Det började snöa kraftigt innan lunch och hela bunten åkte vid halv två.

El i nästan hela köket

Dörrfoder på plats

Ventilation i kontoret
Dom dök aldrig upp på Lördag som utlovat och jag gissar att dom jobbade med snöröjning istället. Jag kontrollerade så att vakuumpumpen gick att ansluta till luftvärmepumpen och det gjorde den tyvärr inte. Efter kontakt med min kusin fick jag veta att jag behöver en R410 Adapter. Det går inte att köpa på konsumentbutiker utan bara hos grossister. Jag kollade runt en hel del men till slut beställde jag en på nätet. den kommer ju inte komma till Måndag så vi blir utan LV pump några dagar men vi har ju kakelugn och element så det är ingen fara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar