söndag 5 maj 2019

Belgrad Weekend Lördag

Både jag och Niklas sov väldigt dåligt i natt för det var så varmt och sängen är lite för mjuk. Niklas gjorde ett försök igår kväll att få ett extra täcke (då han får lite panik att vi har ett gemensamt täcke) "no problem" fick vi till svar av den trevliga killen i receptionen. Det tog bara några minuter sen kom han upp med ett extra madrass-skydd.....ehhh antingen så trodde han det var ett täcke eller så trodde han att det hade hänt en olycka i sängen...

Efter vi hade ätit frukost och fixat till oss och det var så varmt i rummet så märkte Niklas en liten sak....jag hade lagt överkast och dekorationskuddar över själva ut-blåset på ACn..ups...det är därför det har varit ganska varmt på nätterna - ser fram emot en sval natt i natt.

Ingen väska har dykt upp, jag ringde flygplatsen och fick det bekräftat att väskan har kommit ner kanon, men inte till hotellet - dom kunde inte svara när vi kunde förvänta oss leverans - förhoppningsvis innan 16.00 idag...jisses hur lång tid kan det ta att få hit väskjäkeln...den landade 23.00 igår kväll. Receptionen fick info och har lovat att sms oss när väskan kommer så vi vet att den har kommit. Vi gick ut för att göra Belgrad igen - idag är det rikigt skönt ute, T-shirt väder sol och varmt. Niklas hade spanat ut ett ställe som vi skulle besöka och det var Tesla museet och ett konstområde i Belgrad.

Tesla museet låg ca 20 min gångväg bort så vi fokuserade på konstområdet till att börja med. Vi letade och hade svårt att få kläm på vart själva "ingången" var....vi hittade till slut en jäkla mysiskt lite läskig gång mitt från gatan och in, det var liksom som en passage mellan två stora byggnader, helt mörkt och smutsigt....hade jag varit själv hade jag aldrig gått in där men vi chansade. När vi kom fram så öppnade det upp sig som en oas av mysiga boutiquer med konst, hemmagjorda saker, organiskt smink och parfym, kryddor, krukor, tavlor m.m. Det var som ett område där massa konstnärer samlats så mysigt - det låg mitt i bland massa bombade höghus och kallas "Belgrad Design Distrikt". Vi pratade med en butiksinnehavare och han berättade att innan inbördeskriget på 90-talet så var området tänkt att bli Belgrads kommersiella centrum Arkan var delägare i projektet. Sen så blev det krig och allt förföll. Det var några konstnärer som stannade kvar och hade sina ateljeer och bostäder där och sen har det fyllts på tills idag. Nu är det ganska känt och det är ett litet krypin för likasinnade väldigt skön atmosfär och fantastiskt trevliga människor. Efter lite shopping och en kaffe så gick vi vidare till stora shoppinggatan.

Utsikt från hotellrummet

Byggarbetare hissar upp en skottärra

Belgrade Design Distrikt

Skulle bli ett kommersiellt centrum
Mysigt fik där vi tog en iskaffe

Konsta här och där

Fantastiskt konst av skrot

Det är ganska mycket folk och väldigt lite svenskar här men det är två par som vi nu har träffat på helt oplanerat 5ggr, helt otroligt. Vår bekantskap började med att ena killen tog mitt handbagage på flygplanet - han märkte inte det utan jag fick säga till honom. Sen så träffade vi dom 3 gånger i går på stan och idag träffade vi på dom igen. Och då är Belgrad stort och vi har inte nött samma gata hela tiden utan gått runt - vi bara skrattade idag när vi såg varan...inga väskor?! Näää hahaha vi träffas säkert på flyget i morgon när vi åker hem.

När vi gick på stora shoppinggatan så blev vi bjudna på en stråkkonsert så jäkla duktiga - 2st på fiol och 2st på Cello. Dom spelade som gudar alltifrån Avicci till Metallica -vi som aldrig ger pengar gav dom en rejäl slant. Nu var det dags för lunch och vi hade spanat in ett litet Italienskt hak på en hörna lite utanför centrum som vi letade upp igen - tyvärr så var alla bord upptagna så vi fick ändra våra planer. Vi gick ner än en gång till "gamla området" där vi var i går kväll och där vi åt lunch i går - vi gick in på en restaurang där. Det var lite dyrare än vad vi har ätit för innan - jag tog en Grekisk sallad för 45kr jättegod och stor sallad, och Niklas tog Gulasch för 48kr - allt var supergott. Efter vi hade ätit lunch så kollade vi runt lite för att sen gå till hotellrummet för att lämna våra shoppingväskor + kolla om vår väska hade kommit och det hade den INTE....grrrr.

Stråk koncert utanför HM på Knez Mihalova

Gulasch och grekisk sallad

Vi gick ner till hotellbaren och satte oss för att ta en öl och upptäckte att vi hade en supermysig uteservering vid hotellet det hade vi missat totalt. När vi satt där och chilla så kom det en skåpbil och stannade vid vårt hotell....fan trodde inte våra ögon, det var vår väska som äntligen kom efter nästan 2 dygn på vift.... Så skönt att den äntligen kom fram. Efter vi hade druckit upp vår öl så gick vi upp på hotellrummet och jag fick äntligen tvätta mitt hår och få sminka mig efter sen i torsdags så skönt.

Utseserveringen på vårt hotell, mysigt.

Äntligen kom vår väska

Vi fixade till oss och sen gick vi ned till receptionen och bad dom hjälpa oss och reservera ett bord på en italiensk restaurang som hette Trattoria Peppe som Niklas hade hittat på triadvisor som var 4.e bästa restaurangen i Belgrad. Hon fixade det till klockan 19, vi hade ca en timme på oss så vi gick till Italienarn på hörnan som var fullt vid lunch. Vi beställde lite antipasti med ost och kött så himla gott och ett serbiskt vin - supergott och billigt 120kr för 2 glas rött vin och antipasti, helt overkligt billigt. Efter vår lilla förrätt så gick vi i lite lätt duggregn till Trattoria Peppe som bara var några minuters gångväg från där vi var. Vi möttes av en otrolig trevlig kypare och en jättegullig fin genuin restaurang med itliensk känsla. Kyparen var otroligt kunnig om mat och vin från menyn så det blev en pasta gnocchi med tryffelgräddsås så himla god och Niklas beställde en Saltimbucca - som förrätt deras egna pesto på bröd och permasan samt sallad och sen efterrätt som vi delade på cannoli som var så sinnessjuk god helt vansinnigt god och till det en cappuchino en flaska rött vin som kyparen rekommenderade som var inhemskt och en flaska bubbelvatten - 560kr. Det är riktigt prisvärt här i Belgrad och fantastiskt gott!!

Antipasto som en liten förkörare

Gnocci med tryffelsås

Saltimbucca med potatismos

Himelsk Cannoli

Efter middagen så var både jag och Niklas jättemätta så vi bestämde oss för att gå till nästa ställe som Niklas hade sett ut - nämligen ett litet hemligt jazz-ställe vid floden. Det skulle ta att gå ca 15min från restaurangen men det tog längre tid pga att vi frågade ett par serber på vägen och dom visade att vi skulle GÅ RUNT en hel park istället för att gena tvärs över. Vi var lite osäkra när vi kom fram....var vi rätt?! Vi hittade en bar som såg rätt stekig ut...nää fel...sen gick vi upp för en trappa och när vi hade kommit halvvägs så hörde vi jazzmusik från en öppning och vi gick in och igenom en liten innergård och sen upp för en vinglig trappa och sen var vi framme....då öppnades ett fantastiskt ställe mitt i all bråte - supermysig klubb med massa serber, inte en turist förutom vi. Jazz är ju speciellt och don körde all-in och var precis så där jazziga man ska vara. Efter 2 öl och 2 cosmipolitan så bestämde vi oss för att avluta kvällen där vi var igår - bluesklubben vid vårt hotell. Det regnade ute och vi gick snabbt och sprang sista biten och fick tag på en taxi jättesnabbt och åkte genom staden ca 10min sen var vi framme kostade 32kr.

Jazz virtuoser

Skön jazzklubb
Vi gick in i blueslokalen som vi var igår och märkte direkt att publiken var ca 20år äldre än igår och det var ett jäkla tryck. Niklas började prata med dom bredvid oss och vi fick reda på att det var Serbiens mest kända blues artist som spelade och han hade uppträdande max 2-3ggr/år och vi hamnade på en av hans spelningen - vilket jäkla drag :) Point Blank hette gruppen riktigt jäkla bra var dom, vi lyssnade tills dom slutade och sen pallrade vi oss hem - ännu en superdag i Belgrad....vilken stad - att vi har missat den tills nu!

Legendariskt serbiskt bluesband "Point Blank". Sjukt bra !!!