lördag 4 maj 2019

Belgrad Weekend Torsdag & Fredag

Vi jobbade in i kaklet och åkte hemifrån halv fem på Torsdagen. Vi hade fått rapport av morfar som hade varit och hämtat Karma att det var stopp i Nacka så vi åkte över Vaxholm mot Arlanda. Vi hade gott om tid på flygplatsen och hann äta middag i lugn och ro. på väg mot gaten stannade vi och växlade till oss serbiska dinarer på forex innan vi gick igenom passkontrollen. Serbien är ju inte med i EU ännu så en passkontroll krävdes. Efter passkontrollen skulle vi ta en öl vid ett fik då vi fortfarande hade gott om tid och vi slogs av hur tomt det var på folk, Det var ju på grund av SAS strejken så klart. När jag skulle betala ölen märkte jag att mitt körkort saknades och insåg att det var kvar på Forex. Jag fick springa förbi passkontrollen igen och hämta kortet som låg kvar som tur var. Tillbaks vid ölen så packade killen i kassan ihop en resekappsäck åt oss som innehöll en varsin baugett,  kanelbullar och croisannter. Han hade varit tvungen att slänga det ändå då det var helt dött på folk. Planet blev försenat med en timme innan vi till slut kom iväg.

Gratis färdkost

Arlanda helt öde vid gate 66ish

Ulli tyckte att flygresan var jättejobbig men jag tyckte det gick ok faktiskt. När vi kom fram gick allt smidigt fram till bagage hämtningen. Där stod vi och väntade och väntade tills en kvinna kom efter någon timme och sa att alla från Arlanda skule ställa sig i en kö för att anmäla att bagaget försvunnit. Tydligen hade planet lämnat Arlanda med endast 3st väskor i bagaget, resten var kvar på Arlanda. Det är ju helt obegripligt på alla plan hur det kan ske och hur vi kan stå och vänta i en timme innan någon kunde meddela detta. Halva flyget var fyllt med svenskar som skulle på samma bröllop på Lördagen, lycka till! Vi fick stå i en kö i en timme innan vi till slut vid halv två på natten kunde lämna flygplatsen i Taxi utan bagage.

Hotellrummet var ok men hade en supervidrig gul heltäckningsmatta. Vi fick tandborstar i receptionen så vi kunde fixa till oss innan vi stupade i säng vid kvat över två helt möra. Vi sov så där, skön säng men endast ett täcke och klev upp vid nio på morgonen. Frukosten var vid första anblick patetisk men det var väldigt mycket kvalite på liten yta insåg vi efter en stund så frukosten var bland det bästa vi upplevt smakmässigt faktiskt. Vi hade ju inget ombyte eftersom det låg i det incheckade bagagget så vi tänkte att vi går ut en snabbis för att kolla innan vi ringde till flygpatsen för att kanske kunna åka och hämta väskan.

Vi gick ut från hotellet och mot Skadarlija som är ett bohemiskt område intill vårt hotell. Vi kom snabbt ner till en marknad där vi botaniserade ett tag. Vi blev bjudna på lite olika ostar och vi båda reagerade på en  mjukost som var väldigt gräddig men supergod. Vi gick sedan upp mot Knez Mihailova som är som drottningatan i Stockholm med en massa affärer och en massa restauranger och fik. Vi gick den ända ut till parken och fortet Kalemegdan. Parken och fortet var verkligen superfint, verkligen fridfullt trots massor med turister. Sjukt häftig utsikt från fortet över Belgrad och Donau. Belgrad för övrigt är väldigt vackert samtidigt som det är väldigt slitet. Staden känns modern och känns precis som London eller Berlin och servicepersonal är väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi är båda positivt överraskade över ur bra vi upplever Belgrad.

På väg ut på en liten prommis

Grå tråkig gata, men dom flesta hade träd

Många gator gröna och mysiga

Uppe vid fortet

Fantastisk utsikt

Fina vyer

Militärt museum

Vid fortet

Vid ett gick vi hemåt mot hotellet och stannade till på en restaurang i Skadarlija för lunch. Ulli tog en grekisk sallad och jag en plejskavica. Ett par svenskar vi kände igen från flygplatsen åt bredvid oss så vi frågade om dom hört något om väskorna och dom hade fått veta att väskorna skulle komma fredag kväll och man kunde hämta dom på kvällen eller så skulle dom köras ut till hotellet på Lördagen. Ulli blev panikslagen men efter lite pepptalk att vi löser det och vi går och handlar det du behöver så lugnade hon ner sig ganska snart. Så vi vände tillbaks till Knez Mihailova där Ulli shoppade det hon behövde och jag shoppade upp en hel ny outfit för mig själv också. På väg hem till hotellet så blev det några vätskestopp i solen och det var så jäkla nice.

Dagens sshopping

Öl i solen

Vi var hemma på hotellet strax för fem efter vår "lilla" promenad. Vi fixde bara till oss och bytte om innan vi gick ut för middag strax efter 18. Jag hade kollat upp ett ställe på tripadvisor som tydligen skulle ha sjukt goda cevapcici. Stället ligger väldigt nära hotellet och vi beslutade att det får bli det. Stället var väldigt spartanskt och ett snabbmatsälle men herrejävlar vad gott det var. Helt vansinnigt gott och vi fick en mjukost till som var så sjukt god och visade sig vara det vi hade smakat på marknaden på morgonen. Efter maten gick vi till Red Bar i Skadarlija där vi tog ett par drinkar medan vi pratade och tittade på alla männsikor. Vi gick sedan mot hotellet vid halv tio men hamnade i något hemligt bar område på ett par till drinkar. På väg därifrån hörde vi livemusik på en bar och blev kvar ytterligare en och en halv timme innan vi till slut kom hem till hotellet kvart över tolv. Bandet var så sjukt bra och spelade blues och funk.