måndag 6 maj 2019

Belgrad Weekend Söndag

Vi vaknade vid halv nio och gick ner till frukosten en halvtimme senare. Idag var frukosten välbesökt och alla bord blev upptagna. Men vi åt vår frukost i lugn och ro innan vi gick upp på rummet för att packa och fräscha till oss. Strax efter elva gick vi ner till receptionen och checkade ut. Vi fick ställa väskorna i ett baggagerum tills dess att vi skulle åka till flygplatsen.

Vi tog en promenad ner mot marknaden vi besökte första dagen och sedan bort till djurparken i kalamgdan. Vi tog oss senare upp för backen till slutet på Knez Mihailova där vi stannade för ett kaffedepå. Vi fortsatte därefter på en paralellgata till Knez Mihailova som var full av barer och restauranger. Otroligt vad mycket barer, fik och restauranger det kan finnas i en stad. Man gillar verkligen att äta och dricka i Belgrad. Klockan var efter ett och vi började nu bli sugna på lite lunch och bestämde oss för att äta den på gågatan i Skadarlija. Väldigt turistig gata men också väldigt mysig. Vi valde samma restaurang som vi åt vår första måltid på och det verkade som om kyparen kände igen oss för han blev väldigt glad då vi valde den restaurangen. Vi delade på en serbisk sallad, bröd, cevapcici och serbisk korv. Supergod sista lunch men priset var säkert tre gånger så dyrt som på det cevapcici ställe vi åt middag på fredag kväll och i stort sett samma beställning. Under tiden vi satt och åt regnade det i omgångar men därifrån var det nära till hotellet så det var ingen fara.

Inne runt denna parkering ligger en massa barer

Många gamla fina kyrkor

Mysigt fik uppe vid Knez Mihailova

Två katter som huserar vid Red Bar

Sista måltiden i Belgrad

Vi gick hem till hotellet i duggregnet och tog en kaffe i hotellbaren medan vi väntade på att klockan skulle bli halv två som verkade vara en bra tid för att ta en taxi till flygplatsen. Receptionisten ringde oss en taxi som kom några minuter senare och ursäktade sig att han var sen. Men det tyckte vi inte att han var. Han körde på i en jäkla fart men var väldigt trevlig och blev tacksam när vi gav honom en bra dricks. På flygpatsen gick det smidigt att checka in till en början då vi redan checkat in online men när vi frågade en tjej från airserbia hur vi skulle göra med baggaget så slutade det med att hon checkade in det åt oss och även Ullis handbaggage. Vi tänkte att nu strular det till sig igen men inte like jävligt om det sker på hemvägen så skit samma. Vi var sen snabbt inne vid gaten och handlade lite vin innan vi kunde gå på planet. På flygplatsen vad det en säkerhetskontroll på varje gate och tanken var nog god men det blev ena jäkla köer utanför gaten där folk skulle förbi.

En kopp kaffe på hotellbaren
Flyget hem gick supersmidigt, jag somnade in och tyckte att vi knappt lyft innan vi skulle landa. Ulli kunde inte sova så hon tyckte väl att det gick lite segare men ändå bra. Vi lyfte ca 30 min sent men landade bara 5min sent  klockan 19:45 så det var skönt. Båda väskorna dök upp och relativt snabbt, skönt att slippa strul. Snabbt till bilen och vi lämnade Arlanda bakom oss klockan 20:35. Vi var hemma klockan 21:30 där morfar Benke och Karma väntade på oss. Så jäkla snällt av Benke att båda hämta och lämna Karma på plats vilket verkligen underlättade för oss.

Serbiska Flaggan

Vi rekomenderar verkligen Belgrad om man tycker om weekend resor till städer. Fantastisk stad att vandra omkring i. Så mycket att se och trots att det är slitna fasader så är det väldigt mysigt och lummigt med mycket träd vid gatorna. Alla Serber vi hade kontakt med var väldigt hjälpsamma och trevliga och pratar väldigt bra Engelska. Maten var jättegod och otroligt billig, nästan Thaipriser på maten och inhemsk dricka. Allt importerat var ungefär lika dyrt som i övriga Europa så man kan inte fynda Nike eller Adidas. Om man ska åka tror vi att vår till höst är bästa perioden då grönskan bidrar till den mysiga stämningen i staden. Hotellet vi bodde på heter Hotel City Savoy och det rekomenderar vi också. Ligger perfekt med nära till allt, fantastisk personal, superbra frukost, sköna sängar och helt enkelt bra. Vi åkte direktflyg med AirSerbia och trots väskstrulet som det är svårt att säga vems fel det var så funkade allt annat bra.

Gillar man att se historia, god mat och dryck och en trevlig atmosfär så tveka inte.