lördag 16 mars 2024

Barcelona Dag 2

Vi vaknade upp en en lång natt - vi sov alla till 8.30, Niklas var i chock att han kunde sova så länge, jag och Karma var nöjda att få sova ut. HIPP HIPP HURRA för vår 50-åring idag!!!

Jag kände mig lite bättre idag men inte helt ok - det får bli ytterligare en dag med hostdämpande medel och tabletter. Vi gick ner för att äta frukost - vi fick gå till vårt systerhotell bara några meter från vår ingång, vid incheckningen så såg dom att Niklas fyllde år så servitrisen grattade honom, när vi kom in så möttes vi av en fantastisk frukostbuffé.

Man fick beställa lyxkaffe och varm mat av servitris, vi beställde the cappuccino och äggröra med bacon och sen gick vi och tog för oss. Det var superfräscht med färska uppskurna frukter, alla slags färskpressade juicer, flera olika lyxiga ostar och massa chark, yoghurt, nötter, flingor och frön. Flera olika sorters bröd och grönsaker och till Karmas förtjusning flertalet bakverk, alla var supernöjda och vi fick exakt det vi ville ha och lite till.

När vi satt och åt så kom det 2st servitriser med ett bakverk och ett ljus och sjöng Happy Birthday för Niklas, så himla gulligt - Niklas gillar ju inte sånt men han blev glad det såg man.

Efter frukosten så gick vi upp till rummet och chillade, Niklas bloggade och jag och Karma slappade och sen fixade vi oss i ordning för att gå iväg för en tur på stan, vi lämnade hotellrummet runt 11-tiden.

Vi bor jättebra så bara vi går ut ur dörren så är vi mitt i smeten, vi började med att gå neråt via alla gränder den delen av Barcelona heter El Born. Det första vi stötte på var en jättehäftig affär som sålde väldig coola strumpor och kläder American Socks, Karma köpte ett par strumpor för 16,95 EUR hennes dyraste strumpor någonsin. Vi gick vidare och strosade runt i Barcelonas gränder och gator. Det var varmare idag än i går så det var mycket mer behagligare och inte så mycket blåst. Vi gick förbi en rolig affär - tydligen en kändis här en konstnär som gjorde små gubbar av kändisar som satt och bajsade så sjukt men tydligen en jäkla fluga här. Niklas ville köpa Messi i Barca kläder men den var slut - det fick tillslut bli Bruce Springsteen som satt och bajsa.

Efter det så tog vi en kaffe och chillade lite i solen, vi går och går men så långsamt så det blir inte så många steg. Vi är ju vana att gå ut med Benny och jag snittar ca 15.000steg/dag här blir det knappt så många steg på en dag - men Karma är helt knäckt, tycker det ett jäkla promenerande. Vi åt frukost sent så vi blev inte hungriga förrän vid 14-tiden och då hittade vi en jättemysig restaurang i en smal liten gränd som hette El Convent 1790. Lokalen var gammal säkert från 1790, inredningen var spartansk och det var två äldre smala män som jobbade där som inte pratade engelska. En riktigt topp restaurang, så bra val av oss. Karma valde Paella med skaldjur och en läsk och fick efterrätt på det (alla barn fick) vi tog en tapas för 2personer och det var så himla gott och massa mat - så vi blev mer än mätta och det ingick husets vin till maten. Vi beställde en extra läsk till Karma och vatten och kaffe till oss - notan slutade på 56EUR väldigt bra pris för oss med tanke på hur mycket mat vi fick. Vi gick mätta och mycket nöjda.

Efter lunchen så gick vi hem direkt så vi kunde lämna påsarna, gå på toaletten för att sen göra oss i ordning för att gå iväg till La Sagrada Familia, vi hade köpt biljetter och vi skulle vara på plats 15.40. Det blev ett 15min stopp hemma på hotellet och sen iväg igen.

Vi hade köpt turen på hotellet av våra fantastiska hotellvärdar dom är så himla gulliga och hjälpsamma, alla är verkligen 10-poängare. Vi drog iväg i ett jäkla tempo till La Sagrada Familia för att hinna i tid, vi kom fram exakt 15.40....nu till nästa pärs, hur f*n ska vi hitta Julia Travel som vi hade köpt biljetter till?! Det var hysteriskt med folk och massa guider - Niklas fick stresspåslag då vi skulle "checka in" oss 15.45 och nu var klockan 15.46, han frågade vakter och dom pekade ut mot hörnet...ehhh what...vi tittade och tittade utan att vi ens visste vad vi letade efter, var det en lokal, en människa eller VAD??? Till slut så såg vi skylten YES 15.50 blev vi incheckade och allt var i sin ordning, nu var vi redo för turen, vi blev placerade i grupp 1 med engelsk guide.

16.00 så gick vi iväg med en snabbtalande spansk guide som pratade Engelska, vi var i en grupp med ca 15 pers och han lotsade igenom oss via havet av turister tills vi kom till ingången, där var det en säkerhetskontroll som om vi skulle flyga....allt skulle av och åka igenom kontroll och även vi. Efter det så fick vi alla hörselapparater så vi kunde höra vår guide trots att det var hundratals människor som gick med olika guider, det var verkligen jättebra så man kunde höra det han sa utan att stå precis bredvid.

Vår guide var superbra, han berättade med sån inlevelse om Sagrada Familia och Antonio Gaudi som är arkitekten av kyrkan. Han dog 1926, överkörd av en spårvagn 74år gammal. Vilken fantastisk arkitekt - sån otroligt kyrka, förutom att den var fantastikst vacker så var det helt otroligt att höra att ALLT som fanns i och runtomkring kyrkan hade en mening, alltifrån hur många torn det var, tills hur många fönster i olika färger, till hur många ljus som var runt Jesus inne i kyrkan. Det var så mycket fantastisk information så det är svårt att återberätta det, man måste helt enkelt höra det själv. Vi hade en jäkla tur utan att veta om det själv att boka en sen tur vid 16-tiden...då började solen gå ner och tack vare alla glasfönster i olika färger så blev det en fantastiskt färgexplosion beroende vart man stod inne i kyrkan - helt otroligt, helt enligt plan av Gaudi. Det var en tur som tog ca 1,20 men kändes som 20min - riktigt bra och vi var alla nöjda.

Efter det så gick vi hemåt och tog ett depåstopp för en öl och läsk tills vi gick vidare till hotellrummet, vi ville ju inte missa "Wine and social" som började 18.30. När vi kom upp på hotellrummet så möttes vi av en champagneflaska och choklad och ett grattiskort av Rickard + familj, så gulligt, Niklas blev jätteglad, så det blev att vi tog med oss eget dricka till osten nere i receptionen, det passade faktiskt bättre än det röda vinet.

Idag blev det ganska mycket folk vid Social Wine och det var ont med sittplatser så vi fick dela bord med ett jättetrevligt äldre par från Argentina som bodde på Mallorca under halva året och var här i Barcelona för att fira mannen som fyllde 78år 16 mars, vi satt och pratade en stund tills social-hour var slut och sen gick vi upp till Karma som njöt av sin ensamhet. Sen var det snabba ryck och ut igen på Barcelonas gator för att leta upp en restaurang för middagen. Vi strosade runt tills vi hittade en restaurang som lockade in oss. Vi letade ett bra tag tills vi hittade ett mysigt ställe mitt i smeten Celler De La Ribera det var som ett hål i väggen, lite trångt och tegelväggar. Karma beställde 3st tapas och Niklas entrecote och jag grillad lax. Vilken skillnad på tapas från igår kväll till dessa - det var 3 välfyllda tapas med potatis med aioli, kycklingvingar och bröd med ost/tomat. Vi åt och blev proppmätta igen - jag har inte varit hungrig en minut sen vi kom hit.

Efter middagen så strosade vi mot La Rambla det är mycket uteliggare och en hel del pundare, cannabis lukten ligger som ett stråk överallt i Barcelona och på kvällen är det mer påtagligt. Vi gick till Placa Reial som är ett stort torg som har olika restauranger och barer runt dom - vi satte oss där och kolla på folk, Karma tog en smoothie och Niklas en öl och jag en Sangria + lite chips. Efter vi var klara så gick vi hemåt, Niklas ville stanna på ytterligare ett ställe Karma var helt slut och ville hem och jag hängde på....det slutade med att vi gick hem till hotellet vilket jag tror var bra för den som somnade först framför filmen var Niklas, kostar på att fylla 50år.