fredag 15 mars 2024

Barcelona Dag 1

Ulli gick upp klockan fem på morgonen och jag 10 minuter senare och sist Karma kvart över. Vi skulle åka vid 05:45 då planet skulle lyfta 08:45. Benny var lämnad på hundpensionatet igår redan så det var bara vi själva som skulle hinna komma i ordning i lugn och ro. Vi kom iväg ungefär på utsatt tid och resan till Arlanda gick bra och tog ca en timme. Vi lämnade bilen på Benstocken och sedan gick allt smidigt in till Gaten. Trots att allt hade gått så smidigt så hade vi bara 25 minuter på oss att äta lite frukost innan boardingen skulle börja. Men jag hann med flygölen vilket känns viktigt. Planet lyfte och landade på utsatt tid så efter 3:25 så var vi framme i Barcelona klockan 12:10. Tog en bra tid för den incheckade väskan att anlända och vi hoppade på en fullpackad flygbuss vid närmare 13.

Bussresan in till Plaza Catalunya tog ca 25 minuter och det tog ytterligare 15 minuter att gå till hotellet. Hotellet som heter Yurbban Trafalgar är jättefint och när vi checkade in så berättade en av receptionisterna om alla tjänster vilket gick så snabbt att man knappt hann uppfatta allt. Men det finns en pool på taket men den är inte uppvärmd så det blir nog ett ganska kyligt dopp om man nu vill utnyttja den. I receptionen kan man utan kostnad hämta vatten då kranvattnet smakar lite unket. Man kan även ta gratis kaffe i receptionen och mellan 18:30-19:30 så bjuds det på Ost och vin för all gäster. Rummet var jättefint men handfatet är ute i rummet och dörren till toaletten är en frostad glasdörr som inte sluter tätt, så det blir inte privat för den som har luft i magen. Det stod även en flaska vin och väntade på rummet, trevligt.

Tjejerna var hungriga, speciellt Ulli som är lite känslig för blodsocker fall behövde få lunch fort, klockan var nu en bit efter 14. Vädret var soligt och ca 19 grader med en lätt kylig bris. Jag och Karma valde shorts och varsin långärmad  huvtröja. Ulli tog jeans och två jackor men hon är tyvärr lite sjuk så det är nog ett bra val, Hon har förkylning och lite feber tror hon vilket är märkligt för hela familjen har varit sjuka i omgångar senaste tiden och alla var blivit friska igen.

Vi hann bara gå några minuter innan vi gick förbi ett ramen ställe och jag och Karma har aldrig ätit ramen förut så vi ville prova och Ulli tycker det är gott så hon var på. Jag beställde en biff ramen, Ulli med kyckling och Karma med skaldjur. Det tog ganska lång tid att få in maten men det var riktigt gott och vi alla blev mätta och belåtna.

Efter lunchen så gick vi in i dom Gotiska kvarteren men gator som snirklar sig i alla väderstreck och det är inte helt lätt att hålla koll på orienteringen men jag kände igen mig lite här och var och lyckades hela tiden hålla koll på var vi var på ett ungefär. Vi gick in i några strö affärer men ingen var på shopping humör. Det var tyr att jag tog en långärmad tröja då det var rätt kyligt i gränderna där solen inte når in och ibland kom vinden som är kylig. Efter ett tag så satte vi os på Plaza Del Pi och fikade, det blev dock lite kyligt så vi satt ingen längre stund. Vi kom sedan ut på Las Ramblas där vi stod och njöt i solen en stund i en vindskyddad gränd.

Vi korsade sedan Las Ramblas och in i El Reval i jakt på något som skulle kunna fånga vårt intresse. Fanns inte så mycket att se tyvärr men vi hamnade till slut vid Ramblas del Raval där jag kände igen mig att vi tog en glass för 10 år sedan. Vi började gå i riktning mot hotellet igen och gick på Ferran gatan där hotellet låg när jag var i Barcelona 2007. Vi kom sedan fram till Catedral de Barcelona som är en häftig katedral i Gotisk stil. Därifrån var det sedan bara 15 minuter tillbaks till hotellet.

Vi var vid hotellet vid 17 tiden och vi chillade en stund på rummet. Jag och Karma gick och handlade lite snacks på Lidl som ligger precis bredvid och sedan åkte vi upp till taket för att kolla på poolen och utsikten. Det var riktigt trevligt och det går att bada om man vill men pool baren är inte öppen. Vi åkte även ner till källaren och kollade gymmet som hade en trappmaskin och ett löpband så det kan vi vara något om man känner för att bränna lite kalorier men jag tror vi kommer gå mycket så tveksamt om det behövs.

Vid 18:40 gick jag och Ulli ner till receptionen för att äta ost och dricka vin, Karma fick lite egen tid på rummet vilket hon uppskattade. Det var tre olika typer av ostar och små kex, man tog för sig som man ville och man kunde välja på sangria, rött, vitt och rosé vin ur tappar som satt på väggen. Även här självbetjäning bäst man ville. Vi satte oss vide ett bord och satt och pratade en timme med Ost, kex och Vin, Det var trevligt och det verkade som om dom flesta gästerna utnyttjade servicen.

Vi gick sedan upp till rummet där Karma var gjorde sig iordning. Vi gick sedan ut för att äta middag, Ulli har fått några rekommendationer på restauranger och vi tänkte göra det enkelt o gå till den närmaste. På vägen ut pratade vi med receptionen om olika aktiviteter, jag nämnde att vi var intresserade av att besöka Sagrada La Familia men att man måste förboka flera dagar i förväg, men dom hjälpte oss att boka så nu ska vi besök katedralen imorgon klockan 16 på en guidad grupptur.

Det tog ca 20 minuter att gå till restaurangen men när vi kom dit så insåg vi att det var ett flashigt inneställe med ett jäkla liv och rörelse och en massa unga hippa människor. Inte alls vad vi var ute efter, vi ville ha något mer genuint och lugnt ställe. Så vi gick vidare och försökte hitta något som gav oss rätt magkänsla men tyvärr verkar dom flesta ställen vara hippa turist ställen i det området vi är i. Vi gick till slut tillbaks mot hotellet då vi hade gått förbi ett ställe på vägen som hade sett lovande ut. Vi frågade om dom hade tapas och det hade dom såklart. När vi hade satt oss så fick vi menyn och vi fattade ingenting, billigaste "tapasen" kostade 12 euro, man brukar ju vilja ha en 4 olika tapas normalt så det blir ju svindyrt så vi frågade hur stora dom var och kyparen sa att man tar kanske 2st.

Det var inte det vi hade tänkt oss så vi gick därifrån till grann stället. Där fanns en massa tapas vid baren och dom undrade om vi ville sitta vid baren eller vid ett bord när vi sa att vi ville äta tapas. Vi sa bord och blev placerade längre in i lokalen. När vi fick menyn så fanns inga tapas på menyn utan då fick vi veta att man skulle beställa tapas vid baren så kom dom till bordet. Här blev det lite konstigt och stressat, det var svårt att veta vad det var som låg vid baren och kvinnan bakom baren var lite osäker på engelska så man fick gå på dom man säkert visste vad det var. Sedan kom dom in till borde lite på om på och vissa som vi hade pekat på kom aldrig så man visste inte om man skulle vänta eller beställa igen. Sen kom dom ju på om på vilket störde Ulli lite, hon hade nog förväntat sig att hennes skulle komma på en gång men tanken är nog att dom ska komma lite på om på och tar alla för sig av allt som kommer in. Tapas är ju inte som en huvudrätt, mer som ett tilltugg medan man umgås och dricker.

Men vi blev mätta och belåtna och gick mot hotellet strax efter nio och stannade på en mysig cocktailbar ett stenkast från hotellet där tjejerna tog en varsin alkoholfri drink och jag en med alkohol innan vi gick upp till rummet vid 22. Uppe på rummet så kollade jag och Ulli lite på tv innan vi gav upp vid 23, hela familjen jätte trötta och Ulli var nog helt slut som gått på tabletter.