torsdag 4 augusti 2016

Öland 2016 - 3e Augusti

Vi hade ställt klockan 7.30 för att hinna med allt innan avfärd till Öland. Alla 3 hade sovit som gudar i våra sängar, 3st singelsängar i ett stort hotellrum som var mer som en lägenhet, perfekt. Trots bra sömn så hade vi alla svårt att vakna och komma upp. Karma fick vi väcka i omgångar innan hon kom upp men sen så var det full rulle.

Frukosten serverades i hotellets huvudbyggnad och det var tvärs över gatan, vi gick dit och det var en trevlig frukostsal med superbra frukost, mycket hemlagat och det fanns allt som vi ville ha och mer därtill. Vi åt oss mätta och checka ut och sen till bilen 9.15. Nu styrde vi kosan mot ÖLAND, första stoppet var Kalmar där vi skulle göra ett depåstopp för att handla mat och gå på Bolaget. Vi kom till Kalmar efter ca 1 timme, vi åkte på småvägar - inte det effektivaste men ändå trevligt, vi hann se mycket och det var en hel del småstäder vi passerade på vägen.

När vi kom fram så parkerade vi bilen och sen gick vi in i själva stadskärnan, Kalmar var en trevlig stad med en hel del butiker och en STOR kyrka mitt i staden. Vi gick på bolaget och handla lite vin och öl, det fick Niklas gå tilbaka till bilen medans jag och Karma gjorde ett besök i den lokala leksaksbutiken. När Niklas kom tillbaka började vi leta efter en mataffär men vi bestämde oss ganska snabbt att strunta i det och handla på ön i stället - vi gick för att ta en kaffe istället:). Mitt emot cafét så hade Rabalder en butik och dom hade slutrea...jisses 50-70% rabatt och jag var bara tvungen att gå in.....tyvärr hade dom bara 2st omklädningsrum så det tog en jäkla tid...sen 2 äldre damer i kassan som gjorde allt bakvänt - även om jag var snabb så fick Niklas och Karma vänta läääänge....vi kom iväg mot bilen 11.45 och jag hade pajat Niklas tidsschema...han blev lite stressad då vi skulle vara vid stugan 12.00. Vi åkte iväg snabbt och det tog inte lång tid innan vi rulla upp på den berömda Ölands-bron.

En bestämd herre som pina på för att komma in i tidsschemat igen....

Det var närmare än vad vi trodde och vi rullande in på adressen 12.05, perfekt enligt mig...man ska absolut inte vara för tidig i såna här lägen och precis på klockslaget är lite överdrivet....5 över perfekt! Det visade sig vara en underbar liten tomt med 3st hus på. Det stora huset som vi bor i har kök, matrum och vardagsrum i ett och 2st sovrum och ett badrum. Sen finns det även ett mindre hus på tomten med ytterligare 2st sängar så sovrum och vardagsrum och matrum/kök i ett + ett badrum. Det minsta huset var en verkstadsbod med lite grejer i. Stugorna låg i ett område med andra stugor så det är ett sommarboende ställe men tror att många bor även här vintertid, många av husen var superfina och moderna även om dom var små.

När vi hade installlerat oss, kollat runt och valt sängar (Karma var lite tvär på att välja säng..men tilllslut fick vi henne att sova i ett eget rum) så var det dags att åka iväg för att handla mat. Vi har en Nettobutik ca 5 min med bil från oss, perfekt! Vi åkte dit och handlade upp allt vi behövde. Stugan har allt man kan begära - kylskåp, frys, ugn, spis och grill - vi handlade frukost och kött och pompa till i kväll, mysigt med lite hemmakväll efter gårdagens röj.

Efter handligen så tog vi en snabblunch hemma (frukostmat) som var perfekt vi var inte så hungriga. När vi hade ätit lunch så gick vi en sväng för att kolla av området. Det visade sig att vårt område ligger väldigt nära havet och väldigt nära en Campingplats som heter KronoCamping Saxnäs. En REJÄL campingplats med allt som ska finnas. Minigolfbana, utomhusbassäng, massa lekplatser, massa fik och restauranger och badstrand med vattenruschkana och massa andra grejer. Vi visste ju inte riktigt vad vi skulle vänta oss så vi fick lite av en chock av allt....100-tals husvagnar, husbilar, tält...många som var långliggare och rejäla anordningar med staket och golv och grejer. Vi stannade och pratade med en tjej för att fatta mer vad som gäller. Den familjen betalade 17.000/år och var säsongsliggare. Dom placerar ut husvagn + yttertält + golv + staket i april och plockar bort det i september. Alla säsongsliggare har fasta plaster så dom kände sina grannar sen flera år tillbaka. Dom hyrde plats i en lada lite längre bort för att maganisera husvagn, golv och staket. Dom hade precis varit här i 4veckor och nu var semestern slut - men dom var här även på helgerna så det är deras sommarstuga...märkligt tycker jag.

Karma och jag vid ena delen av stranden där blåste det STORM....inga människor alls, kallt och blåsigt, man ser bron i bakgrunden.

Gick man runt en liten udde kom en annan del av stranden, inte alls lika mycket blåst och man kunde faktiskt ligga och sola lite (om/när solen tittade fram...lite kallt idag). Dom hade massa kul för barn, bland annat denna megastora hopp-bulan som var uppblåst med luft - så kul, man kunde hoppa högt och många samtidigt.

Som sagt...dom hade satsat massa på barnen riktigt kul, här var det en hinderbana som var lite som Ninja Warriors som går på TV som vi brukar kolla på, superkul och Karma var jätteduktig.

Efter vi hade kommit hem var det dags att förbereda middagen - vi hade köpt briketter men ingen tändvätska då det fanns i huset. Det var någon slags miljövänlig tändvätska som totalt DÖDADE allt vad som hette eld...haha Niklas fick panik, som tur var hittade han en el-värmare som han la i och tillslut så fick vi fjutt på skiten - innan dess så gjorde vi röksignaler till fastlandet.

Medan vi väntade på middagen skulle bli klar så kastade jag och Karma pil...tavlan var så lågt ner så jag var tvungen att kasta pil som en fällkniv (tack älskling att du valde det här kortet haha).

Middagen var super, mysigt att kunna laga mat själv trots att man är på resa. Vi åt så vi storkna och efter maten så gick vi på en liten promenad i området för att kolla läget. Det var massa stugor och små gränder/gator. Gulligt område och överallt så växte det ekar, har aldrig sett så många ekar på ett och samma ställe. Stora och små och alla väldigt fina, kul!

Karma och jag på väg för att göra området osäkert:)

Hmm Ora Thai-massage....känns som en bokstav saknas...eller inte...haha.

Härlig eftermiddag prommis blev det och när vi kom hem så blev det diskning, dusch och sen slapp och klang. Vi laddar för morgondagen då vi ska till Ölands djurpark med allt som ingår där, kommer bli en kul och intressant dag.