fredag 5 augusti 2016

Öland 2016 - 4e Augusti

Vi var helt slutkörda igår och lade oss runt tio för att få nya krafter till dagens aktiviteter. Tyvärr sov jag riktigt uselt, vaknade hela tiden. En mycket obekväm säng, varmt i rummet och jag fick ont i ryggen. Ulli hade ställt klockan på 08:20 då planen var att hänga på låset till djurparken som öppnade klockan tio. Vi hann med frukost i lugn och ro och djurparken ligger 3 minuter bort med bil så det var ingen stress.

Det gick smidigt att hitta parkering som kostade bara 40kr för en dag nära ingången och snabbt att komma in. Det kostade 350kr per person och då ingick djurpark, badland och tivoli där man fick åka hur mycket man ville. Vi började med djurparken som var bättre än tex furuvik, sämre än kolmården och snäppet sämre än Eskilstuna så med andra ord ganska bra. Dom hade en hel del intressanta arter och satsat rejält på Lemurer. Mycket olika apor, fåglar, ett terrarium, krokodiler, flamingos, björnar, Lejon, Tigrar, Zebror, Lodjur, Kameler m.m Själva parken är rätt mysigt och ser fräsch ut.

Överlägsen frisyr

Tjejerna matar "vrål" hungriga getter

Konungen såg ut att längta till savannen

Svart med vita ränder, eller hur var det ?

Främsta tigern smyger på en fågel


Vi gick igenom större delen av djurparken på en och en halv timme och var då framme vid just Lemurerna. Där fick man för 100kr per person gå in i buren och mata och klappa dom. Klockan började ringa lunch men Karma ville så hemskt gärna klappa dom söta lemurerna så hon ställde sig i kö som nummer två medan Ulli gick och löste biljett, Jag satte mig på en bänk i solen och kollade lite mail under tiden. Helt plötsligt drog Karma iväg efter Ulli och när tjejerna var tillbaks var det 4st sällskap före i kö´n. Varje sällskap tog ca 8-10 minuter så det vara bara att sitta där och låta tiden passera. Har personligen oerhört svårt att köa och fick försöka meditera bort tiden.

Till slut var det dock tjejernas tur och jag filmade deras möte med Lemurerna. När dom kom in så möttes dom av 15-20st små busiga rackare som ville ha snask. Dom tog tag i kopparna med mat och plockade själva och var väldigt orädda. En hoppade upp i Karmas knä så hon kunde sitta och kela med den. Karma och Ulli var verkligen eld och lågor efter upplevelsen och det var värt både väntan ock priset.

Klockan var runt ett när vi hade klarat av hela djurparken och kom fram till tivolit där det var hög tid för lunch så vi gick direkt till en grill som såg folktom ut. Karma ch Ulli gick först och beställde medan jag vaktade sittplatserna och vagnen. Det tog en herrans tid och till slut gick jag och Karma och bytte plats så jag också kunde beställa. Tjejerna var redan klara med sin mat sedan länge när jag till slut kunde sätta mig att äta. Riktigt dåligt beställningssystem och långsam personal. Kebaben som jag och Ulli tog var ok iallafall.

Medan jag slängde i mig maten gick tjejerna iväg för att åka karusell. Det var inga köer någonstans och Karma kunde hoppa från den ena karusellen till den andra. Det var inga karuseller som imponerade på oss vuxna men Karma tyckte dom var superhäftiga. Hon åkte dessutom dom flesta själv utan vårt sällskap vilket var skönt då varken jag eller Ulli längre klarar av en massa snurr.

Karma Solo i slänggungan

Ulli ställde upp i masken

Snurrkarusell = föräldrafritt

Fortfarande favoritkarusellen (Alltid ensam oxå)

Karma gillade spöktåget

Karma lekte tandläkare

Vid halv tre så gick vi bort till äventyrsbadet då jag och Karma var sugna på lite bad. Det fanns en massa häftiga rutchkanor och en en liten flumride. Tyvärr så var det lite disigt och blåste kallt vilken gjorde att man frös rejält så fort man var upp ur vattnet. Men sånt kvittar för en sjuåring och det är mest vi föräldrar som gnäller över sånt. Vi bet ihop och till och med Ulli var och badade med Karma. När klockan började närma sig halv fem var jag helt slut och frusen och lyckades övertala Karma att vi skulle ge oss för dagen. På vägen ut hann vi med två varv i Nordens högsta pariserhjul, Karma åkte en karusell och vi såg lite mer djur.

Äntligen lite bad

Den mesigaste rutchkanan var tydligen roligast

Pariserhjul, Ulli har höjdskräck he he

"Spanarn" Parkens mäktigaste general !

Perfekt dag för en djurälskare

Tjugo över fem rullade vi iväg med bilen och åkte till Färjestadens centrum till en pizzeria jag googlat fram. "Robertos pizzeria" verkligen, orginellt namn på en pizzeria, NOT ! Vi tog hämt pizza och körde hem på typ 7 minuter så fort dom var klara. Pizzorna var sjukt goda, så dom goda recensionerna på google var befogade. Vi drack lite vin till maten "Karma mjölk" och efter en frågesport så bestämde vi oss för en kvälls prommenad.

Vi gick samma väg som igår men tog ner mot havet istället för tillbaks mot huset när vi var längst bort i området. Efter en liten ängsprommenad kom vi då fram till Saxnäs camping och fick återigen stifta bekanskap med hur en stor del av vår befolkning spenderar semestern. Ser skönt ut med en massa ungar som leker och spelar fotboll, långbord med glada männsikor och grillar så långt ögat ser. Men jag tror inte det är för vår familj, när vi har semester så vill vi hänga bara vi, vilket vi inte hinner med riktigt när arbetet är i full gång. Kvällen var riktigt skön och enligt Ullis app så klockade vi in på ca 2900 steg. Jag skulle nog behöva tiodubbla det två ggr om dagen för att inte gå upp i vikt i den raketfart som det sker just nu. Aug/Sep får återigen bli proteinmånader, inget konstigare än så.

Exempel på vad olika kameramän prioriterar för motiv

Karma 2016




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar