onsdag 26 juli 2017

Sommarresa 2017 25e Juli

Ulli hade ställt klockan på 07:30 men jag vaknade 07:20 och Karma vaknade några minuter senare. Det var en alldeles för mjuk säng och bäddmadrassen knölade sig så fort man vände sig samt att en jag kände fjädrarna genom bäddmadrssen. Karma sov dock som en prinsessa efter hon efter mycket om och men somnat. Mitt ena öga var riktigt irriterat och knallrött och tårarna rann konstant, måste fått klor i ögat i bubbelpoolen igår eller nått. Men det är bara att bita ihop och hoppas på att det går över för några glasögon har jag inte med mig.

Vi gick ner och åt frukost vid åtta och det var den gamla vanliga scandic frullen. Helt ok men inget speciellt. Jag som hade panik av bara tanken att inte få göra tvåan innan en dag på Liseberg hällde i mig kaffe för att få fart på magen. Vid nio fick jag som tur var tömma systemet och var redo. Vid kvart i tio kom vi ut ur hotellet och satte oss på 4:ans spårvagn till Liseberg några stopp bort.

Vi var framme vid lilla entren några minuter i tio och det var knappt någon kö alls och vi ställde oss som nummer tre. Grymt soft tänkte vi men när ingenting hände vid tio gick jag ut på nätet för att kolla öppettiderna och det visade sig att dom öppnade klockan elva. Jösses, jag som har så sjukt svårt att bara stå och vänta eller köa. När klockan till slut började närma sig så var det inte längre några få familjer i kön utan det vara groteskt mycket folk bakom oss så det var väl tur att vi kom dit i så bra tid.

Nästan ensamma i kön kl 10:05

Äntligen inne i parken

Vi köpte ett varsit åkband åt mig och Karma och entre samt ett åkhäfte till Ulli men vi alla sträckte in händerna för åkband av någon anledning och så fick Ulli ett åkband också utan att vi betalt för det. Vi kollade på kvittot och mycket riktigt hade vi inte betalt för det. Bara att tacka o ta emot, vi själva tänkte inte på det förrän en stund senare.

Klockan elva när grindarna öppnades till själva karusellerna så skyndade vi bort till Balder som är en en berg och dalbana i trä. Karma blev sur för hon ville åka något annat men efter vi förklarat att det strax skulle vara lång väntetid på dom bästa karusellerna så gick hon motvilligt med på att åka den med mig. Kön gick jättefort och vips så var vi iväg. Karma började ångra sig så fort vagnen började rulla iväg och när vagnarna steg brant uppför den höga första backen så ville hon hoppa av. När jag sa att det var omöjligt började hon grina hysteriskt. det började så klart med värsta branta backen neråt i en himla fart o Karma var hysterisk. Jag försökte peppa och lugna henne under tiden och hon blev snabbt tyst och sur. När vi hoppade av var hon fortfarande sur och när jag råkade berätta för Ulli att hon grinat blev hon ilsken på mig för det ville hon inte att mamma skulle veta tydligen.

I väntan på att få åka Balder några minuter i elva

Surheten gick dock över på en gång då vi tog med henne till slänggungan som är hennes favorit karusell. Saker som snurrar är varken Ullis eller min grej så sånt får Karma köra själv. Vi fortsatte sedan vidare mot barn avdelningen där Ulli och Karma körde mini fritt fall och Karma åkte en båtkarusell själv. Vid det här laget började man inse hur sjukt mycket folk det var i parken och det var bara att inse att man hädan efter skulle få köa bra mycket mer än att åka resten av tiden. Jag var riktigt sugen på Helix som är en helt galen berg o dalbana på berget med en massa loopar o skruvar. Försökte locka med Karma men det var inte lönt.

Karma åker slänggunga

Tjejerna köra lilla fritt fall

Karma åkte båten själv

Jag ställde mig i kön till Helix medan Ulli o Karma gick för att hitta en toalett och för att åka Pariserhjulet. Kön var abnorm och jag köade nästan precis en timme innan jag äntligen fick spänna fast mig. Tjjerna hade hunnit med sina grejer under tiden och var ner i parken och kollade runt. Hur som helst var Helix lätt värd väntan då den var sinnesjukt häftig. Överlägset den häftigaste berg o dalbana jag åkt och dessutom längre än någon jag provat tidigare. Hade lätt ställt mig i kön igen om Karma hade velat åka med.

Karma provar Tina Turners handavtryck

Efter åket var klockan över ett och vi var alla tre riktigt hungriga men man fick ju panik när man såg folkmassorna och insåg att man skulle behöva ställa sig i kö för att få något att äta. Men vi gick runt och spanade lite efter något ställe med humana förutsättningar och hamnade till slut vid stora scen där det var nästan folktomt. Lisebergs värdshus stod där nästan helt folktom otroligt nog men vi förstod senare att det var priserna som bidrog till det men det var det lätt värt. Vi fick ett bord ute och det var riktigt skönt vädet med ca 22 grader i luften och mulet. Så ingen steksol men fortfarande varmt, kunde inte bli bättre. Karma fick köttbullar med rostad potatis och jag och Ulli tog dagens som var pannbiff med postatispure och rårörda lingon. En varsin öl unnade vi oss också samt Karma fick lite glass och jordgubbar till efterrätt.


God o avslappnad lunch på Värdshuset

Efter lunchen så var vi sugna på att åka med och jag och Karma bestämde oss för den klassiska lisebergsbanan som är en lite lugnare berg och dalbana. Var även där en timmes köande och vi hamnade bakom en kille från Timrå med son som var riktiga hockeyfantaster så det gick snabbt att köa. Lisebergsbanan var skön och Karma älskade den men för mig var den inte i närheten av Helix.

Karma o Niklas sitter i vagnen efter en tur med Lisebergsbanan

Vi mötte upp Ulli som förslog Flume Ride där man åker i stockar i vatten kanaler och till slutar med ett vattenfall där man kan bli dyngsur. Först skulle inte Ulli åka med utan stod bara och höll oss i sällskap när vi köade men efter att ha kollat på alla som åkte insåg hon att det inste skulle vara någon fara för hennes kristaller i örat och hon ville åka med. Vi enades om att karma skulle få som hon ville där hon skulle sitta längst fram, Ulli i mitten och jag längst bak. Efter ca 40 minuter fick vi sätta oss i vår stock och vi flöt iväg. Jag tycker den är lite mesig där man åker upp o upp o sedan ner i två omgångar där det sista fallet är det största. Precis innan det sista fallet tänkte jag att jag skulle huka mig frammåt för att undvika att bli blöt och precis när jag hukade mig på krönet så högg det till något djävulskt i korsryggen. Tjejerna skriker på bilden av fasa och förtjusning och jag skriker av smärta. När vi skulle hoppa ur kom jag knappt upp ur kanoten, kunde inte sträcka på ryggen och var tvungen att gå som en ostkrok med små små trippande steg, helt otroligt hur ont ett ryggskott kan göra.

Ca 1 sekund efter ett ryggskott

Det enda som funkade var att sitta lätt framåtlutad och vi hittade en parkbänk där jag fick sätta mig medans tjejerna försökte hitta något annat att åka. Det var dock sjukliga köer överallt och dom kom tillbaks efter en stund. Jag ville verkligen stanna och det kändes för djävligt då Karma ville åka Balder en gång till vilket jag också ville men det var kört för mig. jag behövde ta mig hem till hotellet. Ulli hade gett mig värktabletter men dom hjälpte inte nämnvärt. Ulli och Karma gick och köpt ett kaninörons diadem til Karma innan dom hjälpte mig ut ut parken. Kunde fortarande inte gå med rak rygg och det var men små stapplande smärtsamma steg jag kunde ta mig till spårvagnen som kom precis i rätt tid.

Karma hjälpte mig till hotellet och Ulli sprang in till apoteket för att köpa mer smärtstillande under tiden. När vi kom in på rummet var klockan runt 17:30 och jag la mig på sängen och försökte hitta en bekväm ställning. Så fort jag försöker stå eller gå så gör det vansinnigt ont och det känns inte som det smärtstillande hjälper. Vi gick ner till hotellrestaurangen för middag och Karma åt pasta med köttfärssås, Ulli en räkmacka och jag en burgare. Ulli lyckades få 20% rabatt på maten genom att ange sin kompis Scandic medlemsnummer. Jag stapplade upp till rummet och tjejerna bytte direkt om för att gå upp till bubbelpoolen medan jag satte mig för att skriva bloggen.

Mindre mysig restaurang men Karma var nöjd

Imorgon åker vi mot Öland och det ska bli intressant att se hur det ska gå att åka bil i 4 timmar med dessa ryggsmärtor. Dessutom ska det bli regn på Öland dom kommande dagarna men vi kommer få det bra ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar