lördag 9 februari 2019

Tillbyggnad Vecka 15

Både Elektriker och Byggare var igång strax efter klockan sju. Det var närmare -15 grader men skön temperatur i utbyggnaden trots inga element, det är välisolerat med andra ord. Jag pratade med Artur och vi sa att vi öppnar upp väggen på Tisdag istället då det var så kallt. Mig passade det bättre då jag inte hunnit få R410 adaptern jag beställt. Elektrikern fortsatte med dragning av el och kopplade ur befintliga dosor som blir drabbade när väggen rivs. Artur & Mazek isolerade väggarna ytterligare och satte OSB i hela köket. Dom satte lite gips i köket innan dom var klara för dagen. Jag frågade hur dom skulle hinna med att lägga golvet innan köket kommer den 13e och dom sa att det var ingen fara, dom lägger inte golv under köksskåpen. Jag tyckte det lät lite konstigt och googlade först på hur man gör och det finns inget rätt eller fel. Man gör antingen det ena eller det andra. Jag pratade även med Danne och han tyckte det var självklart att golvet skulle vara under köksbänkarna och vitvarorna och jag tycker ju också det. Om man mot förmodan vill göra om något så blir det ju extra jobbigt annars. Jag pratade med Bosse och sa att jag vill ha golv under köket och dom skulle ordna det på något sätt.

Färdigisolerat i köket

OSB i hela köket

Lite gips på plats i köket

Ett virrvarr av elrör
Alla var på plats Tisdag morgon och Ulli och Artur backade in i varandra när Ulli skulle åka iväg till jobbet. Ingen blev skadad och inga större märken på bilarna som tur är. Artur och Mazek satte gips i hela köket förutom på väggen mot vardagsrummet. Vid lunch började dom montera bort fönster och dörr och reglade upp väggen. Dom hann även sätta gips mot vardagsrummet och spackla. Elektrikern drog el invändigt och monterade spotlights i takfoten. Nu är det öppet från vardagsrummet till nya delen och det hänger bara plast i öppningen. Dels så blir det plötsligt mer att värma upp och nu måste vi låsa och låsa upp för byggarna samt det kommer bli en helt annan ljudnivå för mig när jag jobbar hemma. Det är dessutom rejält dammigt i vardagsrummet och vi får nu stå ut med byggdamm ett par veckor, kommer vi inte klara ossi från. Vi sköt på urkopplingen av luftvärmepumpen ytterligare och nu är planen Onsdag.

Dörr & Fönster bortmonterade

Spotlights i takfoten

Väggen gipsad och spacklad och en provisorisk dörr av plast
Killarna var åter på plats Onsdag morgon och Elektrikern monterade elskåpet, drog mer el och kopplade in takfotsbelysningen så att huset nu blir upplyst, Väldigt trevligt. Artur och Mazek fortsatte sätt gips invändigt och satte så mycket dom kunde på toaletten, nu måste rörmokaren komma och dra rör innan dom kan slutföra. Dom snackade om att Bosse skulle komma men alla drog vid halv fyra och strax efter hörde jag att någon kom och det var Bosse som missade dom andra med ett par minuter. Vi gick igenom lite av det ekonomiska, vad som kommer att tillkomma offerten osv, vi var överense och inga konstigheter där. Bosse sa att vi nog måste skjuta på leveransen utav köket då det blir tajt att hinna lägga golvet till på Onsdag. Dom måste hinna klart med gips på alla väggar och grund-målning innan dom lägger golvet och sedan kan dom montera köket. Hoppas det inte är försent att flytta fram leveransen nu bara. Jag skall ringa Elgiganten imorgon förmiddag. Vi hann inte med att flytta luftvärmepumpen så vi sa att vi tar det på Fredag morgon.

Huset ser riktigt inbjudande ut på kvällen
På Torsdagen var jag borta hela dagen men när jag kom hem så hade killarna hunnit med mycket. Gips i större delen av köket. Dom hade täckt igen väggen mot loftet och satt ventiler både på loft och på toaletten. Mazek hade börja spackla där det var gipsat och Elektrikern hade dragit än mer rör och börjat koppla ihop det i elskåpet. På lunchen fick jag besked av Bosse att dom ville att köket skulle levereras i slutet av vecka 8 så jag ringde Elgiganten och nu är leveransdatum den 22a Februari.

Gips återstår mot vardagsrum

Elskåpet blir lika stort som befintligt elskå

Loftet nu täckt med vägg

Väggen mot vardagsrummet återstår

På fredag morgon var jag redo att köra igång med värmepumpen men Artur var inte redo och tyckte vi skulle ta det efter lunch istället. Jag pratade med Elektrikern om att propparna går mycket just nu och han tyckte att vi bör säkra upp till minst 20A så jag kollade vad det skulle kosta och att säkra upp till 25A kostar ca 280kr/mån mer men inga avgifter förutom det så jag bad elektrikern göra det. Blir nog nästa vecka. Dom fortsatte gipsa och spackla på förmiddagen och vid 12 började elektrikern skruva på sig, han vill komma igång med värmepumpen och jag gjorde enligt instruktioner jag fått och hoppas nu att allt blev rätt så att kylmediumet nu befinner sig i kompressorn. Dom fortsatte montera gips och spacklade. Värmepumpen blev inte inkopplad igen så vi får vara utan den en natt så old school elementen får bränna lite damm. Strax innan dom skulle ge sig av var jag ut och hämtade ved och såg då att ventilen på Toaletten och den på kontoret sitter väldigt nära varandra men på helt olika höjd. Det ser inte alls bra ut och jag kommer störa mig på det. Jag frågade Artur varför dom satt ventilerna på olika höjd och han började snacka om någon regel men efter att ha kollat på massa kort jag tagit kan jag inte se någon regel som skulle kunna ställt till problem. Dessutom borde dom ändå frågat mig hur jag ville ha det innan dom bara tog beslutet.

Väggen kan slutföras då rören har kapats och kopplats ihop

Gips och spacklat

Det börjar bli klart för grundmålning

Elcentralen verkar var ihopkopplad med automatsäkringar
Dom dök upp vid halv nio på Lördagen och stängde igen väggen mot vardagsrummet samt lade in rören för värmepumpen i det stora röret. Dom monterade även tillbaks kompressorn till sin rätta plats och sa till när allt var klart. Då var det min tur att koppla på vakuumpumpen, vakuum suga och sedan öppna ventilerna. Det gick väldigt smidigt och någon halvtimme senare var luftvärme pumpen igång igen och fungerade precis som det är tänkt. Det är plusgrader och all snö smälter i rask takt och jag märkte att det droppade från hängrännan utan för köket, när jag kollade närmare så såg jag att det berodde på att det inte finns någon takfotsplåt vilket Artur redan påpekan men här saknades det i hörnet där dom hållt på att riva och byggt igen så jag sa till Artur att fixa det så att det inte står och droppar och gör träet surt. Han muttrade lite men fixade det sen. Jag fick även meddelande från posten att jag kunde hämta upp delarna till central-dammsugaren som jag beställt. Vi måste ju ha ett nytt uttag så att slangen når till den nya delen. Tanken är att det skall sitta vid öppningen mot vardagsrummet och Artur har borrat hål för röret. Dom kommer montera anslutningen nästa vecka så det är enda väggdelen utan gips förutom en bit på toaletten där rörmokaren måste dra rör innan dom sätter igen. Jag, Ulli och Karma var även iväg till en färgbutik på Värmdö för att försöka bestämma färgkoderna vi ska ha till köket och kontoret. Jag pratade med Mazek och han kan blanda i pigment i grundfärgen så kan vi ändra oss lite till mörkare eller ljusare när det skall strykas sista gången. Det vi valde nu är en ganska mörk grå i köket och en olivgrön färg på kontoret. Vi hoppas verkligen att köket kommer bli bra färgmässigt.

Liten bit kvar som skall gipsas, annars köket helt klart

Tror köket är redo för grundmålning

Inte så stor gips och OSB hög kvar

Kompressorn på sin rätta plats. Elkabeln provisorisk, annars bara en planka panel kvar


1 kommentar:

  1. Det börjar se riktigt bra ut mrn oj vad mycket tid allt tar med alla inredningsdetaljer som man måste ta med i beräkningen innan man sätter panel etc. Lycka till!! Mamma hälsar

    SvaraRadera