söndag 17 september 2023

Kaskasatjåkka Söndag

Jag sov som en stock och vaknade vid tre tiden för att gå ut ock kissa, sedan sov jag som en stock igen till klockan sex då jag blev oerhört bajsnödig då jag inte gått på toa sedan torsdagsmorgon. Jag fick så snabbt jag kunde ge mig ner till utedassen och göra ifrån mig.Uppe vid tälten igen så var Jocke vaken men vi sa att vi drar oss och jag somnade om igen, det var så skönt att ligga i ett torrt tält i en varm sovsäck då det var fuktigt ute. Vid halv åtta smög vi upp och bestämde oss för att ta med oss frukosten och äta den inomhus i servicehuset där man kan låna bestick och tallrikar. Jag råkade ha sönder min spork (kombinerar sked och gaffel) igår vid lunchen och jag hade inte lust att köpa en ny med sån skitkvalité så det blev bra. Jag behövde springa på toa två gånger till nu då proppen släppt. Efter frukost så hann jag göra lite yoga stretch för att mjuka upp kroppen som var lite stel efter ett hårt tempo och att sova på luftmadrass.


Vi kom iväg nästan på pricken nio och nu lös solen utan ett moln på himlen, det blåste klart och kyligt men så fort det blev lä så var det väldigt varmt och gott. Vandringen ner till Nikkaloukta gick snabbt, vi tog ett stopp på vägen för lite kaffe och en macka och var framme lite efter ett tiden. Jag behövde gå på toa i buskarna en gång på vägen då magen verkligen hade kommit igång. Vi åt en varsin Hamburgare i Nikkaloukta och satt och småpratade tills bussen kom vid 16:45. Jag stuvade om min packning så att stora ryggsäcken skulle gå att checka in. Jag slängde dessutom mina trailskor då dom hade gått sönder i fronten och dessutom inte är sköna för fötter eller knän. Om jag behöver ett par lättviktsskor så får jag kolla på det till våren igen.




Bussen kom på utsatt tid och allt gick smidigt på flygplatsen, vi tog en macka och en öl innan planet lyfte i utsatt tid 19:00. Vi landade 20:20 på Arlanda och fick vänta en liten stund på väskan innan jag kunde ge mig mot Arlanda expressen. Sade hejdå till Jocke och fick vänta i drygt tio minuter på tåget. Jag hann med 21:47 bussen mot Hemmesta och Ulli stod och väntade på mig med bilen vid Hememsta vägskäl halv elva. Det var riktigt skönt att komma hem efter en suverän långhelg.


En otroligt häftig weekend, kan inte fatta att vi hade sådan grym tur med vädret på toppbestigningen. Den här bestigningen var något helt annat än Kebnekajse då det var en bestigning på riktigt och inte en upptrampad led. Utsikten var dessutom finare då man fick skåda hela Kebnekajse massivet med sina glaciärer samt den otroligt vackra Tarfaladalen. Får se vad nästa projekt blir, jag är sugen på att gå en kurs i alpinism och lära sig hur man säkert tar sig upp för toppar som kräver utrustning. Vi får se vad som dyker upp framöver.

2 kommentarer:

  1. Så grymt jobbat - du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat Nikke och skönt att ni är nöjda med äventyret!

    SvaraRadera