måndag 28 januari 2013

Huay Yang 2013 Nedresan

Klockan sex gick vi upp för att I lugn och ro kunna göra oss I ordning för att åka utan stress till flygplatsen. Vi kom iväg som planerat strax efter åtta för att vara hos Calle vid nio. Calle tar hand om bilen medans vi är borta så vi blir hämtade av en varm bill när vi kommer hem. Mycket smidigt och väldigt schysst av Salo o Calle att hjälpa till. Belöning utlovad! Vi var på Arlanda tidigare än planerat och träffade Benke o Solveig på en gång. Vi checkade in tillsammans och gick sedan och satte oss på O´Learys som blev basen. Jag, Ulli o Karmade käkade lite lätt lunch och tog den sedvanliga flygölen. Tjejerna var på Taxfree shoppen och köpte dom grejer vi behöver så som vinegum, solkräm, snus o annat krafs.

Flyget ner till Istanbul gick utan problem förutom att just där vi satt var det ca 35 grader varmt, fem meter bakåt behagligt och längst bak svalt. Men resan tog bara drygt tre timmar så vi bet ihop. Turkish Airlines imponerade direkt med bra mat och Benke var impad över att man fick fri alkohol. Istanbuls flygplats var stor och det fanns en massa affärer. Vi satte upp en bas igen och jag var och köpte lite whiskey som vi ska ha till kortkvällarna. Hittade ett vin som heter Karma som jag bara var tvungen att köpa.

Efter tre timmar på flygplatsen lyfte planet mot Thailand. Vi fick bra platser där Ulli och Karma fick en egen tvåa och jag satt bredvid tvärs över gången. Jag hamnade bredvid en trevlig italiensk herre som skulle ner till Thailand och träffa sina barn för första gången på fem år. Han pratade väldigt dålig engelska men med lite blandningar av engelska, spanska o italienska lyckades vi prata en hel del. Han var runt 55år och hade tatueringar överallt. Han berättade att han hade kraschat med sin motorcykel fem år tidigare rätt allvarligt med en krossad höft, 6st titanium revben en mist njure. Strax efter fick han ett hjärtproblem och hade nu en pacemaker och han fick äta medeciner dygnet runt.

Innan middagen sa Karma att hon var trött och ville sova, vi ville att hon skulle vänta till efter middagen men hon var bestämd och somnade, och sov hela vägen till Thailand. Helt otroligt. Ulli lyckades inte sova någonting men jag fick två timmars dålig sömn med stel nacke som tack. När vi skulle landa väckte vi en Karma som vaknade med ett leénde och började babbla oavbrutet till alla angränsande passagerares nöje. På flygplatsen I Thailand gick det som vanligt grymt smidigt och vi var ute vid taxin på ca en halvtimme.

Vi kom iväg med bilen strax efter kl 10 lokal tid (04.00 söndag morgon svensk tid). Karma var otroligt laddad och babblade på I en en halvtimme sedan brann hon av tillsammans med Ulli. Jag var otroligt trött I perioder men lyckades bara nicka till en halvtimme då jag inte kan slappna av I den hysteriska thaitrafiken. Fyra timmar senare (kl 14) var vi I Hua Hin och vid Benke & Sollans hotell. Jag hoppade av och hjälpte dom att checka in innan vi fortsatte mot huay yang. Klockan fyra kom vi äntligen fram till huset, då hade vi varit på resande fot I 26 timmar (Gäsp).

Lars-Åke var I huset och hälsade oss välkomna. Det såg ut som vanligt förutom att altandäcket såg ännu mer slitet ut. Synd att dom inte gjort något åt det men men. Däremot är det sista han säger att det inte finns internet I huset längre och jag blir helt paff. Det är jätteviktigt för oss med internet då jag måste kunna komma åt jobbet och för att vi ska kunna blogga och vara sociala. Vi sa hur viktigt det var och han sa att han skulle försöka fixa det. Då tyvärr våra Thaikompisar som hade restaurangen har flyttat och bytt ägare verkar det ha skurit sig mellan Lars-Åke och dom nya ägarna. Han var riktigt negativ så vi fick lite dåliga vibbar. Men vi får se hur vi uppfattar det.

Så fort Lars-Åke åkt tog vi moppen till affären för att köpa det vi behöver till frukost och andra saker som toapapper osv. Vi såg lite förändringar här o var men det mesta är sig likt. Verkade som tjejen I affären kände igen oss oxå. Väl hemma igen packade vi in sakerna I kylen och sedan ville Karma bada lite. först tog hon ett litet dopp I poolen sen gick vi alla ner till stranden och jag tog ett första dopp med Karma. Jätteskönt I vattnet men klockan hade redan hunnit bli halv sex och vi började bli hungriga så vi gick upp och duschade och gjorde oss I ordning.

Vi gick över till Restaurangen och det första vi ser är Boy, en av killarna som jobbade där förra året också. sen ser vi nattvakten som också känner igen och genast kändes det bättre igen. Det var samma menyer och vi beställde en varsin öl, Kyckling med cashewnötter och räkor I vitlök till Karma. Maten var jättegod och vi var dom enda gästerna. Kändes lika bra som förra året, bara lite tråkigt att Karma inte har Kati att leka med längre.

Efter maten gick hem igen och Karma fick titta lite på film innan vi skulle sova. Jag blev sinnessjukt trött och somnade I soffan med Karma. Ulli väckte mig och när Ulli skulle lägga Karma gick jag och lade mig kl 20.00. Somnade på 1 sekund och tydligen somnade Ulli med Karma när hon nattade.