fredag 23 maj 2014

Barcelona Maj 2014 Dag 2

Natten blev riktigt intressant….men en säng som är 120cm bred och en man som har ett axelparti som Ferom i Fin och Fiffi kan ni fatta läget…. Inte så mkt utrymme för att strecka ut. Vi bor på största gå-gatan i hela Barcelona “La Rambla” och vi gick och la oss när alla gick ut så ni kan förstå vilket liv det var MEN jag hade tagit med mig öronproppar så nöjd. Det gick riktigt bra att sova med dom, vaknade bara ett par gånger vid extra höga tjo och tjim – att Niklas kunde sova som är så ljudkänslig är en gåta.

Vi vaknade i omgångar på morgonen men beslutade oss för att gå upp runt 9. Vi tog det lugnt och duschade innan vi gick för att äta frukost. Vi beslutade att prova hotellets frukost och den var helt ok. Den var spartansk men fanns allt man kunde önska sig förutom ägg. Efter frukost ca 10.30 så bar det ut på stan.

Den största katedralen i Barcelona

Mängder av duvor bodde på väggarna

På väg mot stranden

Vi gick med fokus mot hamnen, vi hittade en kul affär så jag fick äntligen köpa nåt – jag hittade en fin T-shirt som var billig också 15EUR. Sen så gick vi neråt hamnen och kollade och på vägen gick vi tvärsöver igenom ett pensionärshem, skola och sjukhus för att tillslut komma till stranden. Det var inte något badväder direkt utan moln och lite kyligt men en jäkla blåst vilket gjorde att det blev stora vågor på sjön. Hela havet var fullt med hoppfulla surfare – alla låg och väntade på THE WAVE…vissa lyckades få ordning på grejerna tills vågen kom andra fick ligga i väntan.

En mindre inbjudande strand

Ulli på strandprommenaden

Efter stranden så gick vi tillbaka mot stan och DÅ hände det…solen kom fram så skönt, den värmde på bra och vi kände att vi var lite sugna så vi stannade till på ett Café och beställde smörgås och kaffe. Vi satt där ett tag och njöt av atmosfären, maten och alla tokiga människor som finns här. Efter fikat var det dags igen att börja gå. Vi gick runt oh kollade lite och gick stolen strålade så vi bestämde oss för att sätta oss på nästa ställe och då var det dags för sangria (Ulli) och rosé (Niklas) där satt vi och njöt av solen – så skönt!

Efter drickastoppet så var det dags att börja gå igen och gick in i El-Born området där vi kollade lite i affärer och gick och kollade på alla fina hus och mysiga taverner/matställen. Överallt där vi gick så mötte vi cykelkärror som åkte runt med turister, lite som en Guidad tur mini. Vi stötte på ett fantastiskt ställde “Palau Dalmases”där dom skulle ha flamenco på kvällen, såklart vi ska gå – vi bokade upp 2st platser till showen 19.30.

Entrén till Flamencostället

Tillslut av allt gående så kom vi tillbaka till torget vid katedralen och där stod cykelkärrorna på rad. Vi gick och frågade vad som gällde och fick information om att man kunde åka 30min till 5timmar beroende vad man ville göra. VI gick ut och hämtade pengar och tänkte att vi skulle göra det imorgon men så blev vi sugna och trötta i benen så vi gick tillbaka och bokade upp en cykelkärra. Vilket lyckokast – det var hur bra som helst. Killen vi åkte med hade ruskig koll på Barcelona och berättade om allt vi åkte förbi – vi fick dagsfärsk information blandad med information från romartiden. Vi åkte runt från katedralen runt östra delen av Barcelona som vi inte hade varit i. Det var fantastiskt vackert, vi såg alltifrån monument till  mammutstaty i verklig storlek. Vi åkte förbi Barcelonas Djurpark och runt och sen tillbaka. Turen tog c 1 timme, perfekt. Vi var riktigt nöjda ned turen nu fick vi ännu mer information om Barca samt att vi fick se sånt som vi annars inte skulle hinna med och se på dom få dagarna vi är här.

Den Katelanska flaggan

Triumf båge från 1888

Parc de la ciutadella. Superfint

Mammut staty i verklig storlek !!!!

Chauffören får betalt för kanonservice

Efter turen så var det dags att gå igen……Vi fick och gick, kollade i affärer och Niklas blev mer eller mindre uppraggad av en spanjor som frågade om hade snus och hade han ju…..ja HADE var rätt ord för nu var det borta katastrof!!!!  Efter lite traskade så var det dags att äta igen, den här gången satte vi oss på ett litet ställe bredvid det stället vi åt på kvällen på plaza del pi. Vi fick vänta lite på bord men det var det värt. Vi åt lite nu så vi kunde titta på Flamenco och äta efter det. Vi åt tapas såklart båda tog kycklingvingar i citron och vitlök sen tog Niklas potatis med aioli och jag räkor på spett med aioli så klart och sen bröd. Magen får känna att den lever här nere – massa vitlök och olivolja….

Alltid med Kameran i högsta hugg

När vi hade ätit klart så började det bli lite bråttom med tid – vi skulle vara på flamencostället klockan 19. Vi hann ta en raggardusch och byta kläder och sen iväg båda rätt sega så vi förstår varför spanjorerna tar en siesta det får det bli i morgon. Efter mer eller mindre en rusch på 15 minuter så vi var på plats en minut över sju (vi hann gå förbi cykelkillen och han hade sparat Niklas snusdosa – LYCKA)

Stället fylldes snabbt och dom fick sätta ut extra stolar. Atmosfären var fantastiskt vilken akustik och genuint. Det var som ett spanskt gammal hus med innegård så fantastiskt fint. VI fick våra platser utdelade och en drink fick man inkluderat på inträdet. Alla satt och väntade förväntansfullt och tillslut så kom det ut 3 personer – tre killar en med gitarr och en med en låda och en utan något. Alla tre satte sig på scenen och sen kom dom som skulle dansa. Det blev en fantastisk show – helt “breath-taking” jag blev helt tagen som att få en smäll på käften. Vilken inlevelse och vilken kraft i både sång, musik och dans. Vid två tillfället fick jag tårar för det var så jäkla mäktigt – det var ett av dom häftigaste upplevelserna när det gäller dans/musik jag har varit med om. Alla 5 var fantastiskt bra och gav verkligen allt. Det kändes som dom fri-basade lite och tog det som det kom – så jäkla bra.

Efter föreställningen var vi upprymda och jag känner spontant att jag vill börja dansa flamenco haha.

Vi gick vidare för att hitta ett ställe och äta “Lonja de tapas”, Niklas ville ha en köttbit och efter lite letande så hittade vi en mysig restaurang som vi satte oss vid. Niklas tog entrecote och jag tog lax och sallad. VI delade på en flaska vin och tog även efterrätt som var fantastiskt gott – Hemmagjord tiramisu och mangosorbet.

Efter middagen så började jakten efter ett ställe med live-musik. Som vanligt så gick vi och gick…. Efter att ha dissat flera ställen så kom vi fram till ett superduperställe som Niklas var förra gången han var här i Barca – det var vi och servitörerna som var där hahaha så vi tog en god och billig drink och sen gick jakten vidare på att hitta en ställe med musik.

Jäklar vad dom är aggressiva här med att erbjuda droger – antingen ser vi ut som pundare eller så har dom ingen känsla alls för vilka dom ska fråga… Till slut så hittade vi en liten snabb kille som sa att han faktiskt hade live musik på sitt ställe. Det är många kombo-erbjudande här så man ska bli lockad in i “boet”. Han lockning var att om man betalade 15eur så fick man 2öl och en shot per skalle samt fritt inträde på alla klubbar – en buss från stället skulle ta oss ner till stranden där klubbarna fanns. Vi bara skrattade…va fan småbarnsföräldrar vi orkar inte mer än till 1 – han fattade precis så priset gick ner till 10eur för 2öl och en shot och inträde till musikhaket.

Stax dax för koncert

När vi kom var vi nästan först på stället och höjde medelåldern markant med det var trevligt ställe och stämning. En spansk tant gled in 10 i 12 för att kolla det otroligt bra bandet haha hon satt sig bredvid mig så jag blev både presenterad för han som sjöng och fick information om att han var från Kuba och gift och hade 2 små fina barn.

Stället fylldes snabbt och tillslut så började musiken och det var samba-jazz-bossanova liknande musik som jag diggade starkt men med hårdrocksdiggande make höll på att smälla av haha. Vi var kvar under hela uppträdandet och när det var dags att fylla bussarna för klubbarna till stranden så gick vi hemåt. Vi mötte en STRÖM av folk som var på väg till klubbarna och vi gick mot strömmen och mot hotellrummet helt slut efter en hård dag i Barcelona, spännande och se vad som händer i morgon!