lördag 24 maj 2014

Barcelona Maj 2015 Dag 3

Halv nio vaknade jag till och tyckte det var dags att kolla hur det hade gått i hockeyn inatt. Tyvärr fick Rangers stryk och tur att man inte satt uppe och kollade. Vi tog det lugnt på morgonen och var nere vid frukosten vid tio. vi måste nog gå ner tidigare på Lördag för det är lite utplockat när man kommer i sista sekunden.

Det var en del strul med bilderna till bloggen som jag fixade med och Ulli var lite svag i kistan så klockan var ca 11.15 innan vi gav oss iväg på dagens äventyr. Vi gick direkt ner i tunnelbanan som ligger precis utanför hotellet och åkte mot Parc Guell. Tunnelbanan var enkel att förstå och gröna linjen är ju bekant. Det tog bara några minuter innan vi skulle hoppa av igen vid vallcarca. Från tunnelbanestationen var det inte så långt att gå men väldigt brant uppför. Det fanns rulltrappor men vi valde den tunga vägen för att få någon sorts träning här. Det var för övrigt strålande sol och varmt idag.

På väg ner i Tunnelbanan

På väg upp till Parc Guell

När vi kom in i parken tog vi lite kort och gick upp till toppen vid något kors där det var en fantastisk utsikt över Barcelona. Ullis jobb har en gala ikväll där man utser folk som varit extra duktiga som vinnare i olika kategorier. Ulli är nominerad som bästa rookie och har blivit ombedd att spela in en videohälsning om hon skulle vinna. Så vi spelade in en hälsning med Barcelona i bakgrunden, väldigt professionellt. Jag var lite besviken när vi nått toppen i parken och tyckte det var mycket väsen för ingenting men vi insåg snart att vi var bara på en liten del av hela parken som var jättestor. Vi traskade igenom hela parken tror vi och det var jättefint, speciellt med utsikten över Barcelona och havet i bakgrunden. Tyvärr var det naturligtvis en massa turister vilket är lite jobbigt. Vi som gillar när det är folktomt.

Fin utsikt över Barcelona

Vissa har jobbigare jobb än andra

Barcelona & Havet i Bakgrunden

På väg ner från Parc Guell

När vi skulle gå bestämde vi oss för att gå till Sagrada familia från Parc Guell för det verkade inte vara en blodigt lång promenad. Det var iofs rätt långt men inte så farligt. Vi träffade på en äldre man med sitt 4åriga barnbarn. En söt liten tjej och vi småpratade lite och dom visade oss bästa vägen ner för berget. Några kvarter från Sagrada familia stannade vi för lite lunch på ett lokalt hak utan turister. Jag tog lite patata bravas, salciccas och en öl och Ulli tog en toast med serranoskinka och cola.

Efter lunchen gick vi vidare och när vi kom fram till Sagrada Familia så var det sjukt mycket turister och det fanns inte en chans att vi skulle ställa oss i kö´n för att gå in och titta. Sagrada Familia är verkligen spektakulärt, helt galen byggnad. Vi tog lite kort och bestämde oss för att gå tillbaka till stan. Det är ganska bra sträcká speciellt om man räknar in promenaden från Parc Guell och jag hade ont i fötter, knän och höfter innan vi var framme. Jag har tjatat på Ulli att hon bör ha promenadskor här men hon körde med badsandaler hela sträckan. mot slutet började dom skava sönder och hon fick ont under tårna.

Sagrada Familia

Sagrada Familia

Till slut var vi dock framme vid katedralen och vi hade bestämt oss för att ta en guidad cykeltur igen fast på andra sidan av stadskärnan “La Raval”. Vi gick förs och köpte en varsin glass innan vi satte oss i cykeln. Dom lät lite undrande varför vi ville till La Raval då det inte finns mycket att berätta om i det området men vi sa att vi sett allt annat redan. Chauffören var supertrevlig och La Raval var ju inte lika spektakulärt som gårdagens tur men ändå rätt intressant ställe. Det var lite mer äkta i det området och inte alls lika turistigt, Allt verkade billigare också Vi blev lite sugna att gå och kolla in en del gator imorgon kanske. Sen åkte vi också förbi Barcelonas “Red Light District” där det stod prostituerade längs gatorna och försökte fånga in kunder.

När turen började gå mot sitt slut visade chauffören oss sina bästa tips på klubbar där det fanns live musik. Lite kul för han visade oss stället vi var på igår och även ett annat ställe som vi ska besöka ikväll. Det roliga med det stället var att det var på en liten bakgata mitt emot en “coffe shop” som en snubbe visade oss första kvällen då Ulli blev så nervös.

Vår trevliga chaufför

Vi blev avsläppta på carrer de ferran och gick hemåt för lite siesta runt femtiden. Vi köpte vatten och frukt på La Rambla innan vi gick upp på rummet för att återfå lite krafter. Ulli slocknade direkt när jag satt och skrev på bloggen. Efter en stund lade jag mig på sängen och somnade på direkten. Jobbigt att gå Barcelona runt men runt sju började vi göra oss i ordning för vad kvällen skulle erbjuda.

Först gick vi till Plaza del Pi och tog en varsin öl på en av uteserveringarna. Ulli tyckte det var väldigt kul och att jag bara måste blogga om det så här kör vi: Jag äter ju inte fisk men vi beställde in oliver till ölen och jag började mumsa på dom och tyckte dom var supergoda. Efter några stycken sitter Ulli och flinar och frågar vad jag tyckte om oliverna och jag sa ju att dom var goda varpå hon informerade mig att dom innehöll sardeller. Men nu vet jag ju att jag gillar oliver med sardeller iaf.

Klockan nio gick vi schillinger som ligger på calle de ferran och vi hade läst om i expressens barcelona guide. Det var inte mycket folk och vi fick välja ett bort. Vi båda beställde schillingers hamburgare och delade på en flaska vin. Hamburgaren var vansinnigt god, bland den bästa burgare jag någonsin ätit faktiskt. Vi tog även efterrätt i form av cheesecake och varsin dubbel espresso. Kalaset gick på 360 kr totalt. Överlägset den billigaste middagen hittills.

Vid tio gick vi ner till stället vi blivit rekommenderade tidigare “Bar 7” under dagen och blev informerade att det skulle börja en flamencoshow en timme senare. Så vi gick upp till en rock bar lite längre upp på gatan under tiden och tog en varsin öl. När vi satt på Rockbaren fick Ulli veta att hon hade vunnit pris som årets rookie på CDON awards. Jättekul !!!

Klockan elva gick vi tillbaka till stället och det kostade 3 euro att gå in och då fick man en varsin drink. Vi tog plats och efter någon halvtimme var salen fyllde med publik och dom började köra. Showen var helt ok men inte alls lika mäktig som den vi såg häromdan. Lite annorlunda stil på den här flamencon och det kändes som det här var mer zigenar flamenco men det ska jag låta vara osagt. Under en paus träffade jag en mexikan från Tulum som känner ägaren till ett hotell som jag bodde på för sju år sedan, Konstigt.

Uanför Bar 7

Zigenarflamenco ?

Showen var klar vid 01:00 och vi ville gå vidare så vi gick bort till Jamboree som är en nattklubb vid Plaza Real, vi fick stå i kö ca 10 minuter för att komma in och inne var det mörkt och skitkonstig musik som vi inte gillade. Men vi hittade en trappa och kom upp till ett dansgolv där det var schysst musik men efter dagens promenader var det jobbigt att dansa så vi var inte där så länge. Vid halv tre gav vi upp och köpte en nattmacka på väg hem till rummet och vi kom i säng runt 03:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar