söndag 25 maj 2014

Barcelona Maj 2014 Dag 4

Jag vaknade till vid 9 och var inte helt pigg….att komma hem vid 3 samt den monstruösa promenaden hade satt spår i kroppen. Benen värkte huvudet värkte men det var bara att pallra sig upp och klockan 10 var vi vid frukosten.

Efter frukosten så fixade Niklas till det sista med bloggen och sen var det dags att göra sista dagen i Barcelona. Vi bestämde oss för att gå in i området vi åkte med cykelkärran i går El Raval. Idag var det molnigt och det blåste kallt, jag hade en kort kjol och linne och gick omkring och frös – vi mötte folk med vinterjacka med pläs haha.

Det var mycket billigare än dom andra kvarteren vi har gått i – det är inte så mycket turister här och då blir det direkt en annan prislapp. Vi hittade en bra affär med mycket Diesel kläder. Niklas hittade 2 T-Shirts och ett par shorts, jag hittade en T-Shirt. Det var kul att hitta en affär som hade lite billigare kläder – det är dyrt här både mat och det som finns att shoppa. Jag har inte varit på shoppinghumör alls här nere och det har bara blivit 2st T-shirt. VI har hittat lite till Karma också en mer turistsaker som en flamenco klänning och en solfjäder och idag hittade vi även en spansk sjal som vi tror hon kommer att tycka om. Men nån annan shopping har det inte blivit av. Såklart har vi även hittat en present till Niklas mamma – det måste alltid göras.

Notera omslaget !!!!

Tronen är intagen

Idag har jag dragit runt på en trött Niklas helt körd har han varit  - haft ont i benen, knät och huvudet. Efter vi hade gått ett tag i El Raval (fler affärer senare) så blev vi hungriga och gick förbi en  turkiskt ställe som såg intressant ut så vi bestämde oss för att gå in och äta där – Niklas åt falafel och jag nån slags kycklingtoast – riktigt gott var det. Efter det så gick vi upp på rummet och lämnade av det vi hade handlat och så fick Niklas lämna in travet och jag bytte kläder så jag inte behövde frysa. Vi gick sen ut igen trots att Niklas höll på att smälla av.

Utanför Katedralen

På vandring i El Gotico

Gothisk konst

Ulli fryser

Nu gick turen till de gotiska kvarteren där vi har hängt nästan hela tiden. Det spelar ingen roll hur mycket man går där man kommer alltid in på nya gator – det är så stort och så mycket små gator överallt. Niklas blev bara sämre och sämre och det hade gått fortare att gå runt med en pensionär med rullator än vad det gjorde nu – det var snigelfart. Niklas hävdade att han behövde en öl för att han skulle komma igång. Så sagt gjort så hittade vi ett mysigt ställe vid ett av de många torgen som finns. Vi delade på nachos och NIklas tog 2 öl och jag en. Det fanns ett intressant gatumusikant gäng där – det var punk/heavy metall, två gitarrer och en på en trumlåda. Dom kunde knappt spela ett ackord lät det som och dom var tatuerade och såg helt galna ut och vrålade ut sin musik – folk som lyssnade var lyriska och dom fick mycket applåder. 

Heavy metal akustiskt på torget

En till Karma restaurang

Efter pausen så var det dags igen – NU skulle Niklas pigga på sig…jag väntade och väntade men det kom aldrig haha istället fick han värre ont i huvudet och ville ha huvudvärkstablett. Vi gick runt och kollade lite mer i affärer men vi hittade inget – shoppinglusten är som bortblåst – vi har ätit och druckit upp pengarna än att shoppat upp dom. Efter ytterligare nån timmes promenad så var Niklas på bristningsgränsen och var TVUNGEN att gå hem, och han blev som hästarna som visste att dom var på väg hem. Han fick en fart som jag inte har sett under hela dagen haha. Jag fick varken stanna i nån affär eller köpa vatten….hem var målet PUNKT.

Mysigt café i El Gotico

När vi kom upp på hotellrummet så kastade han sig på sängen helt slut – somnade nästan på en gång. Jag började skriva blogg men blev trött efter ett tag så jag hängde med en timme på sängen.

Ulli bloggar

Efter siestan så gjorde vi oss i ordning och lämnade hotellrummet strax före åtta. Vårat första stopp blev på en butik nära vårt hotell inne i El Raval där vi tidigare under dagen sett en rosa Hello Kitty keps som Karma kommer älska. Som tur var fanns den kvar och vi köpte den trots att den var rätt dyr (ca 70kr).

Vi hade ingen plan var vi ville äta någonstans men då det var final i champions league med två spanska lag (Real Madrid – Atletico Madrid) så beslutade vi oss för att hitta något ställe där dom visade matchen så vi skulle få uppleva lite spansk fotbolls kultur. Vi letade lite runt lite i El Reval och hittade ett ställe som såg bra ut och skyltade med att dom skulle visa matchen. Vi fick ett bord och satte oss tillrätta och sen var servitörerna oerhört på samt att vi tyckte det kändes lite fel av någon anledning så vi lämnade menyerna och gick iväg. Vi hann bara gå 100 meter innan vi hamnade vid en riktigt sjaskig sylta som kändes helt rätt av någon anledning. Vi klev in och blev placerade längst bak i lokalen typ inramade under några öltunnor med perfekt utsikt över tn:n. Vi beställde en flaska vin och en mixed tapas meny. innan matchen kom igång var stället fullsatt med spanjorer och vi två. Maten var långt ifrån det bästa under resan men atmosfären överlägsen. ALLA höll på Atletico som tyvärr tappade ledningen med 1-0 i 2a övertids minuten och torskade på övertiden.

Vår plats på fotbolls restaurangen

Mixade tapas, Blodkorven såg ut som en pungkula men faktiskt god

Matchen snart över och Real Madrid mästare

Efter en perfekt sista kväll så drog vi oss tillbaks till hotellet vid halv tolv för att packa och få lite sömn innan vi ska upp tidigt söndag morgon.

1 kommentar:

  1. Om jag hade råd skulle jag bjuda iväg er på ldel nya resor bara för att få känna denna förväntan varje morgon när jag sätter på datorn och får uppleva era äventyr.Jag bugar och tackar för denna gång.um GRATTIS till din utnämning på jobbet Ullrika

    SvaraRadera