torsdag 22 maj 2014

Barcelona Maj 2014 Dag1

Trodde inte det var sant när klockan ringde 05:31 och Ulli gick upp. Vi lade oss närmare ett kvällen innan då jag var på konsert och kom hem framåt midnatt och var tvungen att packa innan vi kunde lägga oss. Trodde inte heller att det var sant när klockan ringde en halvtimme senare och jag skulle gå upp. Vi hade två bagage att checka in så jag brydde mig inte om vad eller hur Ulli packade i sin väska och hon lyckades få upp den till över 18kg. Men hela morgonen gick bra och vi kom iväg hemifrån tio över sju.

Vi åkte ju i rusningstrafik mot Tyresö för att lämna Knärtan till mormor & morfar men det var förvånansvärt lite bilar på 222an. Hur som helst så vågade vi inte chansa och åkte över Älta och vi var framme strax före åtta. Jag hjälpte Benke att få igång sin dator innan vi sade hejdå åt Karmis och åkte mot Arlanda vid 08:35.

Det var mer trafik den sträckan och vi kom till Benstocken för att lämna bilen vid 09:50. Jag hade checkat in oss på morgonen och vi fixade bara bagagetaggar och lämnade in bagaget och var igenom säkerhetskontrollen 10:15. Planet skulle gå 12:25 så som vanligt hade vi god tid på oss och slapp stressa.

Vi växlade lite pengar, tog en kaffe och hann äta lunch innan vi hoppade ombord på planet. Både Ulli och jag somnade till innan planet ens hade lyft men jag vaknade till strax därefter. Ulli hade en mamma och en jobbig unge bakom sig som stojade och sparkade oavbrutet i sätet. Flygresan tog ca 3,5 timmar och jag hann med en film på min tablet innan vi landade i Barcelona prick 16:00.

På flygplatsen fick vi vänta ett tag på väskorna men när dom kom så var det rakt ut till bussen och in till “Plaza Catalunya” där vårt hotell ligger. Vi hittade hotellet snabbt och vi var inne på rummet vid 17:30. Rummet är chockerande litet och har en liten balkong ut mot Ramblas. Liten säng med ett täcke och jag vette fan hur jag kommer få någon sömn.

Världens minsta rum ?

Utsikt från balkongen (Plaza Catalunia & Ramblas)

Vi packade upp bäst det gick och duschade i lugn och ro innan vi gick ut på stan vid 18:30 för att kolla lite. Vi stannade direkt på restaurangen bredvid hotellet för lite tapas och några öl. Jättegott men också jättedyrt. När vi hade suttit där en timme korsade vi Ramblas och gav oss in i dom gotiska kvarteren som är gamla stan med ett myller av små butiker och barer. Vi hittade snabbt ett par bra butiker och jag köpte ett par shorts och ett par t-shirts på Billabong. Priserna är det samma som i Sverige men utbudet går inte att jämföra, det finns något för alla smaker här.

Ullis första semesteröl

Tapas på taperian bredvid hotellet

Vid Plaza del Pi

Ute på shoppingrunda

Vi träffade på en kille som ville att jag skulle gå med i en Marijuana-klubb som han hävdade var laglig. Vi tackade vänligt men bestämt nej och Ulli blev nervös att vi hade kommit in i några slumkvarter efter det. Men vi gick vidare och kom till slut fram till Plaza Real som är ett stort torg med uteserveringar längs alla hörn. Vi stannade och tog en öl samt lite oliver.

Skumma kvarter

Plaza Real

Ulli kan inte släppa telefonen

Vid nio gick vi tillbaks upp till Plaza del Pi där Ulli sagt att hon tyckte det såg mysigt ut. Vi fick tyvärr ingen plats där vi ville men på en Restaurang lite längre bort som hette PaTapas fanns ett bord åt oss. Vet inte hur varmt det var men jag kunde utan problem sitta med t-shirt. Vi beställde återigen en öl var och två tapas var. jag tog tortilla & chorizo medan Ulli tog Potatisklyftor i vitlök med aioli och Serranoskinka. Maten var god och det var en cool servitör. Klockan halv elva var vi trötta och gick hem mot hotellet samtidigt som hela Barcelona verkade vara på väg ut.

Väntar på maten vid PaTapas (Servitören i bakgrunden)

Strax efter hemgång (Notera Swingersparet? i bakgrunden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar