måndag 27 februari 2017

Huay Yang 26e Feb 2017

Ännu en natt med perfekt sömn, jag sover så sjukt bra här nere. Vaknade vid sju och puffade på Ulli som var vaken. Vi gick upp och medans jag satte mig vid datorn för att kolla på slutet på Rangers-Devils gick Ulli ut för en prommenad. Ulli var borta i ca 40min och hade hunnit en rejäl sväng ända bort till fiskebyn. Rangers vann på övertid så allt var frid och fröjd när jag började duka upp frukosten. Vid tio i åtta försökte jag väcka Karma men det var inte lätt för hon somnade om flera gånger, till och med efter hon gått upp o satt sig i soffan så somnade hon om.

Efter fruktosten så var det snabba puckar att göra sig iordning för att bli masserade av Gim som skulle komma vid nio. Hon var som vanligt tidig och Ulli stod och smörjde in Karma när hon dök upp i sällskap med en ung tjej och en liten tjej på ca 2år. Vi förstod adrig vilken relation hon hade till Gim men hon var 18 år och hade en dotter på två och var ensamstående då farsan hade lämnat henne då hon blev gravid. Ulli blev som vanligt masserad först samtidigt som jag satt och grejade med bloggen då det visat sig att inga bilder syns. Det konstiga är att dom syns för oss på vår dator så vi har inte märkt något. Underligt att varken Farmor & Farfar eller Mormor & Morfar sagt något tidigare. Hur som helst tror jag att jag fått till det nu. När Ulli var klar så var det min tur att få mig en omgång och samtidigt hoppade Karma ner i poolen och den lilla 2åringen ville också vara med och bada så Karma tog hand om henne, jätteduktig. Det gjorde ju rejält ont att bli masserad efter ett år av kontorsarbete, hoppas det blir skönare framöver. När jag var nästan klar som kom Stephanie med sin mormor & morfar till stranden så karma sprang dit för att leka. Vi passade på att boka in Gim på Onsdag igen innan hon och tjejerna satte sig på moppen.

Ulli har längtat så efter en Gim massage

Karma var barnvakt i poolen

Skräckblandad förtjusning

Jag gick direkt ner och doppade mig i havet med Karma & Stephanie men tyckte det var för stora vågor för att tjejerna skulle bada i havet. Så jag gick upp och pratade med Stephanies morfar en stund och han tyckte inte heller det var läge för bad i havet för tjejerna idag. så det fick bli vår pool om dom behövde svalka sig. Stephanies morfar & mormor är jättetrevliga och väldigt sociala så man kan stå och prata hur länge som helst med dom. Men jag gick upp till poolen och lade mig för att läsa och Ulli satte sig bredvid och facebookade eller nåt sånt med sin telefon. Tjejerna kom förbi och badade ett bra tag innan dom smet in på Karmas rum för att göra musikvideos med paddan.

Strax efter tolv var vi alla hungriga och det var dags att åka iväg på lunch samt åka till Chon för att betala för moppen. På vägen så märkte jag att tankmätaren stod på full även fast vi kört några dagar utan att tanka och det är ju inte optimalt med en trasig tankmätare när man snurrar runt här i djungeln på småvägar. Vi stannade på tankerian och hällde i en liter bensin och bunkrade upp med lite mer mango innan vi åkte ner till Patty Bank för lunch. Karma tog friterad kyckling med pompa, jag tog en pad thai och Ulli åt räkor med wokade grönsaker. Jag och Ulli delade även på en papaya sallad. Kanongott och billigt.

Lunch på Patty Bank
Vi åkte sedan direkt upp till Chon som var på plats för att betala för moppen. Affären som hon har där har blivit ännu större och Karma ville prompt ha 2 par halsband som hon tydligen “Alltid” hade önskat sig. Bortskämd som hon är så fick hon dessa. Jag berättade för Chon att tankmätaren var trasig så vi fick byta moppe mot en som kändes mer stabil men var rejält trögstyrd istället.

Ny moppe
Vi skulle åka till den lilla miniaffären bredvid glassbaren men den var stängd, vet inte om det är permanent men vi fick iaf åka vidare till popshop där vi köpte mjölk, ägg och yoghurt. Karma ville hem till Stephanie så vi snabbade oss hem igen och dom var som tur var kvar. Karma drog iväg direkt och sedan såg vi inte till henne igen förräns vid fyra då Stephanie skulle hemåt. Dom hade suttit inne på mumsa och lajjat med Stephanies iphone. Karma var ute i solen lite för mycket igår så det var bra att dom satt inne i skuggan idag.

När Karma kom tillbaks så gick hon och Ulli och köpte glass på mumsa och sen hoppade Karma ner i badet. Jag låg kvar och läste som jag hade gjort hela eftermiddagen förutom en 20 minuter då jag slumrade till. Det är ju otroligt skönt att kunna slumra till på solstolen i skuggan med vågornas brus som sömnmedel. Vid fyra gick tjejerna ner på stranden för att leta snäckor och jag hängde på som fotograf men vände hemåt efter ett tag för att tillreda dagens mango caipirinha. Tjejerna kom hem vid 17:20 och vi började göra oss iordning för kvällen. Tjejerna börjar alltid duscha och sedan är det min tur och har jag tur finns det lite varmvatten kvar.

Obligatorisk profilbild

Ulli kör en yogaställning tror jag

Lika som bär

Far & Dotter

Kan det bli bättre än en folktom strand?

Vid 18 så åkte vi in mot huay yang och jubu jubu. Karma hade med sig ritblock och pennor om tjejerna skulle vara där. Direkt vi kom fram så noterade jag att det var väldigt mycket vatten under huset och det luktade lite sumpmark när vi satte oss vid bordet. Dom kände igen oss med det var bara den äldsta tjejen där och hon var upptagen med att hjälpa tilll i restaurangen och ta hand om sin systers unge på ca 2år. Vi var dom enda gästerna på hela tiden och en stund in i middagen så började vi misstänka varför, det var oerhört mycket olika kryp o insekter i restaurangen, antagligen på grund av vattnet under restaurangen. Det regnade väldigt mycket i huay yang för någon månad sedan och dom verkar ha blivit väldigt drabbade. Slår ju jättehårt när det blir så illa att inte kunderna vill komma och jag förstår det för det var inte trevligt att borsta av sig kryp när man sitter och äter. Karma tog iaf friterad kyckling igen, Ulli räkor igen och jag grillspätt samt att vi delade på en papaya sallad. Grillspätten var biff, kyckling o fläsk med lite annanas och grönsaker. Jag åt två spett där det satt paprikabitar för dom var inte alls starka. Precis när jag skulle äta paprikabiten på det tredje spättet frågade Ulli om det var starkt, nä inte ett dugg svarade jag och tuggade i mig en stor grön “paprika bit”. Men satan vad stark den chilin var, tårarna, svetten och snoret började forsa på direkten tillsammans med en värk i magmunnen. Det kommer inte bli kul att gå på toa imorrn. Karma blev nog lite besviken att alla tjejerna inte var på plats men hon sa till oss att det var ok. Tycker lite synd om Jubu Jubu men samtidigt har vi nog inte lust att sitta i en svärm med flygmyror och äta igen så vi får se om vi ger dom ett nytt försök senare.

Det blev en ganska snabb middag men när vi skulle åka så var det ju ändå bäcksvart ute och då märkte vi att lysena på den nya moppen var glappa och blinkade bara till lite då och då. Men vi åkte ner till Dolphin Beach och Saos för att försöka hitta pannkaksmoppen och han var på plats som tur var. Det var lite kö men till slut fick Karma köpa sig en pannkaka med choklad. När vi åkte därifrån så var klockan runt åtta och jag förstod att Chon skulle ha stängt men vi var så nära så vi åkte dit och kollade. Där satt Chons chaufförer vid ett bord och snackade så vi åkte dit och visade att lysena var kaputt och dom kände igen oss och visste att vi bodde i Saeng Arun så dom fixade fram en ny moppe åt oss och sa att vi skulle återkomma imorgon och prata med Chon.

Tjejerna beställer pannkaka

Väl hemma så satte jag mig för att blogga detta medan Karma kollade på en film och Ulli satt bredvid o grejade något med sin mobil. Karma kom i säng vid kvart över nio och vi kollade på filmen Arrival som vi båda både gillade men det var ändå ingen kanonfilm. Vi kom i säng nästan prick tolv.

2 kommentarer:

  1. Hej,som vanligt jätteroligt att läsa om era äventyr :). Vi såg bilderna tillsammans med bloggen från den 25 så felet var nog något lokalt. Hur långt har planerna på utbyggnad runt/bakom huset avancerat? Hälsningar Farmor o Farfar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,Ok det var ett par andra som inte kunde se bilderna. Tror det har att göra med om man är inloggad på google eller inte. Men problemet verkar löst nu iaf.

      projektet bakom huset ska stå klart om 5 veckor så det är en 20tal arbetare här som sliter från morgon till kväll. Dom stör oss inte och eftersom inga gäster bor där nu så är det fortfarande folktomt på strande förutom lite gäster på mumsa här bredvid.

      Radera