tisdag 28 februari 2017

Huay Yang 28e Feb 2017

Vi gick och lade oss tidigt igår vilket fick effekten att jag vaknade tidigt vid ca 06:40 och kände mig pigg. Såg på telefonen att jag det var lite problem på jobbet så jag steg upp för att kolla om det var något jag kunde lösa utan för stor insats. Jobbade i ca en och en halv timme tills tjejerna fick liv och det var dags för frukost. När vi ätit klart så tog vi beslutet att vi skulle åka till vattenfallet så vi packade ihop det vi behövde och kom iväg vid 09:15. Det var ett bra beslut då det var ganska disigt och stora vågor i havet.

Vi var tvungna att tanka innan vi åkte mot vattenfallet så vi åkte in till Huay Yang och tankade innan vi åkte upp mot motorvägen för att korsa den. Vi var framme vid nationalparken strax före tio, det kostde 270 bath för oss tre att besöka parken. Vi köpte 4st påsar med fiskmat då vi misstänkte att det skulle vara full fart på vattnet och mycket fisk efter regnen som kom för någon månad sedan. Som vanligt så såg vi inget liv förutom krypare, ödlor, fjärilar och fiskar men det är så fint i parken så djuren är bara en bonus. Vi gick upp i rätt lugn takt och stannade vid varje damm för att mata fiskarna som huserade där. När vi kom upp till näst sista etappen så kom vi ikapp ett sällskap malmöiter på ca 8 pers. Dom klättrade upp till själva vattenfallet strax innan oss så vi stannade till på vägen för att fika lite så att dom fick vara ifred och så att vi själva kunde vara där ensamma. När vi mötte dom sista biten så stannade vi och pratade en stund med åldermannen som hade varit vid fallet många år och han bekräftade vad vi själva tyckte att det var ovanligt mycket vatten i år. Vi blev dock lite besvikna vid själva fallet då dammen där helt saknade den sandbotten som funnits där tidigare år. Antar att skyfallen dragit fram med rejäl kraft och sköljt med sig all sand. Det blev helt enkelt lite svårare att bada med Karma då det var klippig botten och blev direkt tvärdjupt efter någon meter. Men Karma tog på sig baddräkten och doppade sig bland alla karpar, Mycket uppfriskande då vi alla var rejält svettiga efter klättringen i den fuktiga värmen. Efter en stund började vi ta oss ner och mötte ganska många människor på vägen, Vi har aldrig sett så mycket folk i parken på en gång tidigare.







Vägen hemåt gick smidigt och precis som dom senaste åren stannade vi på Maews för lunch. Vi var vid Maews vid 12:30 och precis som dom senaste åren så var det en cykelklubb där och åt lunch. Hur man frivilligt vill ut och cykla på dessa vägar och i denna värme är dock en gåta. Maten på Maews är bland det bästa i Huay Yang och antagligen den billigaste. För 290 bath fick jag en kyckling med currypasta o ris, Ulli en pad mama med räkor och Karma en omelett med räkor och ris, tre vatten och tre glassar. Vi säger varje gång att vi måste äta där oftare men det blir sällan så, antagligen då det ligger på precis andra sidan huay Yang i förhållande till vårt hus och för att vi har prioriterat jubu jubu på denna sida pga Karmas kompisar. Men i år ska det bli fler gånger på Maews, var så säkra. När vi beställde så dök gruppen med malmöiter upp så det verkar vara vattenfallslunchstället för fler än oss. Vi pratade även med ett trevligt par vid bordet bredvid om diverse favorit matställen och dom hade också Patty Bank och I Am restaurangen som sina billiga favoriter.

Efter maten var jag väldigt trött och ville hem för att doppa mig i poolen och Karma ville kolla om Stephanie var vid mumsa så dom kunde leka. Men Stephanie var inte där och det var väldiga vågor och disigt så inget direkt beachväder. Det var inte ens lockande med ett pooldopp så jag lade mig för att försöka läsa istället men efter en halv sida gick ögonen i kors och jag slöt ögonen och slumrade till en stund istället. Till fika gick jag och Karma över till mumsa och köpte tre glassar som vi avnjöt till klockan tre kaffet. Karma som heter Marie i andranamn efter sin gammelfarmor hade ju dessutom namnsdag så det var ju värt att fira med en glass. Karma tyckte vi var tråkiga som inte ville leka eller busa i poolen så till slut så fick jag ställa upp på att spela en omgång monopol på paddan. Jag försökte mitt bästa att förlora men det sket sig och till slut gick hon på narvavägen där jag hade byggt ett hotell och så var hon bankrutt. Hon tog det dock hyfsat OK, inte alls som sin mamma sist jag förnedrade henne i samma spel.



Strax före fem drog tjejerna ner på stranden för att samla en massa musslor i en hink som sedan skulle släppas ut tillsammans på stranden för att se en 50-60 musslor gräva ner sig på samma gång. Tyvärr missage jag själva frisläppningen då jag gick upp för att fixa mango caipirinha som tar sin lilla tid. Vi duschade och myggade in oss efter drinken och åkte in mot Huay Yang för middag.



Först var det pizza som gällde och sedan ville Karma ha fisk men ändrade sig på vägen och det var åter pizza som gällde. Vi har hört att huay yang pizza skulle ha dom bästa pizzorna så vi åkte dit men det var igenbommat och hade en for sale skylt vid ingången. Då återsod ju bara ranchen om vi inte ville ha en industripizza och det ville vi ju absolut inte ha. Golfranchen har blivit riktigt upphottad och riktigt mysigt inredd vilket man inte trodde skulle vara möjligt i något som ser ut som en industrilokal. Ägarens kocktröja hängde på väggen och tydligen har han varit chefskock på tele2 arena om det nu säger någonting. Vi kände igen några av servitriserna och dom hade ungefär samma meny med pizza, husmanskost och lite thairätter. Däremot var det rena motsatsen till Maews när man talar om pris och det visade sig också att det var rena motsatsen när man talade om smak. Dock tyckte Karma pizzan var fantastisk och drog i sig hela själv. Jag tyckte inte pizzan var speciellt bra och Ulli var direkt missnöjd med sin räkor i tamarind sås med ris som tydligen smakade uncle bens snabbris. två pizzor, räkor med ris och tre öl och en cola gick på 1000 bath. Alltså 3 gånger så mycket som Maews som i sin tur smakade minst tre gånger bättre. Blir nog inget återbesök om inte Karma verkligen måste ha en pizza eller jag inte längre står ut med thaimat och måste ha raggmunk.

Vi åkte hem och Karma fick kolla på Zootropolis till klockan var nio då det var dagst för Ulli & mig att kolla sista avsnittet av Taboo och hur det stod till med dårarna på farmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar