tisdag 28 februari 2017

Huay Yang 27e Feb 2017


Niklas gick upp straxt innan klockan 7 jag låg och funderade ett tag….äh jag går ut och går idag också. Så jag körde samma prommis idag som igår – ca 45min lång promenad perfekt. Jag träffade typ samma människor som jag gjorde igår, alla lika glada och hejande men idag var det full rulle i fiskebyn då det är måndag morgon, barnen stod och väntade på skolbussen och dom flesta var vakna – igår var det lite mer lay back i byn. När jag gick förbi en liten glänta mellan två vägar så hade en bonde placerat ut sina kossor där, kändes lite läskigt att gå igenom hela gläntan med ca 20st stora ko-djur…men dom stod bara och kollade och käka gräs.

Solen går upp över Saeng Arun

När jag kom tillbaka så hade det tydligen varit fullt ös på stranden. En av Thaiarna hade tydligen tränat sina tuppar precis nedanför vårt hus. Här i Thailand är tuppfäktning väldigt vanligt och det finns massor av folk som håller på med det – fruktansvärt och märkligt tycker både jag och Niklas men vad kan vi göra…inte ett smack. Det som är så konstigt är att dom tar hand som sina tuppar på ett fantastiskt sätt och fixar och grejar och smörjer in och ser till att dom mår bra bara för att sen släppa in dom i ringen för att sen bli totalt slaktade, helt sjukt märkligt.

Tuppträning

En av stridstupparna

Vi fixade frukost och väckte sen Karma som var nästan lika svårväckt som gårdagen, snart är hennes jetlag borta. Det blåste riktigt ordentligt idag och det mullrade så vi var lite orolig för att det skulle bli regn. Stephanie och hennes mormor och morfar kom inte den tiden som dom brukar – dom var säkert oroliga för regn. Då det inte var någon sol tänkte jag att jag lägger mig på stranden idag och läser. Jag bar ner madrassen ner till solstolen och när jag skulle gå upp igen iiiiiiiiiiiiiii fan en ormjäkel som jag höll på att kliva på, den reste sig som den skulle anfalla, jag höll på att svimma. Jag skrek på Niklas som lite drygt svara….jaaaaa vad är deeeeeeet…..vafan kom när jag ropar ville jag skrika men tänkte….jag skriker orm så måste han väl ändå fatta så jag skrek det högsta jag kunde OOOOORRRRRRMMMMMMM jajamänsan det funkade bra, han kom snabbare än blixten och såklart hade han kameran beredd.

Flying tree snake

Vaktmästaren motar bort ormen med en kvast

Ormen var inte stor, måste ha varit en bebis/ungorm ca 40cm lång och smal. Den var grön och svart rutig/randig och snabb som satan. Jag såg områdesvakten så jag skrek på honom och viftade så han kom springade, han såg ormen och tog sin sopkvast och sopade bort honom i omgångar gahhhhhhh FAN ska skiten finnas här i området!? Han är ju buddist och dom dödar ju inte djur oavsett…. Niklas hann ta kort på ormen och började googla FAN är det är Viper…jag smäller av…en av världens gifitigaste ormar, på riktigt….Niklas goolade lite mer och tittade på bilderna extra noga…nej det är nog inte en Viper dom har som ett  “pilspetshuvud” den här hade ett huvud som vad mer ovalt. Efter lite eftersökningar kom vi fram till att det måste vara en Flying Treesnake som tydligen är vanlig här – kan bitas inte dödligt giftiga men det gör ont och man kan få en reaktion, som typ som en svensk huggorm….japp känns ju stabilt att den bor i närheten av huset…

Efter ormncidenten så gjorde jag ett nytt försök att lägga mig mig på stranden men det blåste så mycket så barr och kottar flög ner på mig hela tiden så jag var tvungen att gå upp på altanen.
Vi låg och slappade på altan hela fm tills det var dags för lunch, denna gång bar det iväg mot Kritsna. Det var inte mycket folk där så vi stannade till. Trots att det inte var mycket folk så tog det en låååång tid att få mat kanske hade dom inte full styrka i köket, men vad gör det – så god och billig mat. Karma tog räkor ris och stekt ägg, jag tog stekta grönsaker med räkor och Niklas Kyckling med grön curry. Efter lunchen så bar det iväg till Chon igen för att byta moppe….den vi fick igår mot den som hade trasiga lampr hade ju trasig tankmätare (måste ha varit den förra moppen vi fick) så nu fick vi en ny – 3e gången gillt, får se om den här håller resten av tiden.

Sista dyket med mina gogles

När vi var klara så åkte vi och gjorde ett stopp på vägen för att köpa juice till frukosten, sen raka vägen hem- Karma ville kolla om Stepanie hade kommit och det hade hon TJOHOOOO Karma var överlyckligt när vi kom hem och bytte om det snabbaste någonsin tog med sig glasspengar och drog sen över till Mumsa för att leka med Stephanie. Vi såg inte Karma på ett par timmar förrän dom kom till huset för att bada i poolen och spela in musikvideos på min telefon. Eftermiddagen spenderades i skuggan med bok för mig och Niklas och sen när Stephanie hade åkt hem så blev det badlekar i polen. Vi kasta Gris och såklart såg Niklas till att jag blev den första grisen….sen fick han igen och blev Gris efter mig. Sen såg vi till att Karma blev gris men det var inte så poppis…fröken som hatar att förlora hehe. Mitt i pool-leken så kastade Karma av sina dykglasögon (eller Niklas som hon fått låna) hon gjorde inte det med meningen såklart, men vi hade sagt åt henne att inte göra det flera ggr då dom kan gå sönder. Men det har liksom inte gått in. Nu gick dom sönder – hon använder dom varje gång när hon badar och har alltid gjort det och nu var det HON som tog sönder dom. Både Niklas och jag ifrågasatte hennes beteende och hon blev bara helt stum – stod i poolen och visste inte vad hon skulle säga. Vi såg att hon blev jätteledsen och såg att jag och Niklas blev besvikna över att hon hade tagit sönder dom trots att vi hade påpekat flera ggr att hon skulle ta det lungt. Hon bet ihop bra och såg bara väldigt tagen ut. Sen så frågade jag henne om vi skulle gå ner på stranden och det ville hon och DÅ föll masken…hon fullkomligt bröt ihop och grina och grina och var otröstlig över att hon hade tagit sönder sina bästa googgles. På nåt sätt ville hon inte visa Niklas att hon var ledsen – vet inte varför, men allt föll när vi var ensamma. Hon lugnade ner sig efter ett tag och då gick vi upp och duschade och Niklas fixade Mango Caprinja (som tydligen har blivit en punkt på vår rutin-agenda haha). Karma fixade till sig och dom nya halsbanden som har varit på hela dagen åkte på igen och håret skulle fixas och hon skulle ha coola kläder…..gahhh vår lill-tjej börjar bli stor och det är tydliga riktlinjer här som gäller.

Mkt bad i poolen

Eftermiddag på stranden

Idag styrde vi kosan mot Saos – restaurangen i hörnan vid Dolphin Beach. Det är där servitören med tuttarna som jobbar. Det är en av våra favoritrestauranger dom har riktigt bra mat och billigt. Maten var den samma samt storlekarna på portionerna men priset hade ökat rejält….vi som har kunnat tagit 2st rätter/skalle tog nu en per person och vi betalade typ samma pengar och blev inte riktigt mätta – synd…men smart av dom, dom har ju sina kunder och mycket kunder för dom är poppis (alltid fullt) så varför inte….jag skulle också höja priserna. Men vi kanske tänker oss för nästa gång – finns lika bra ställen som är billigare och inte lika mycket folk.

Vi hade hoppats på att pannkaksmannen skulle vara där som han var igår men icke sa nicke….vi hoppade på moppen och tog en extra runda hem för att kanske hitta honom och YES vi hittade honom på andra sidan nästan vid Nishaville, lyckan är total. När vi kom dit så märkte vi att det var samma personer som stod i kö som igår hahaha. Det var en familj som tydligen åt middag vid pannkaksmannen – lite märkligt men tja varför inte. Dom hade ätit totalt 14st när vi kom…..skulle äta 8st till. Karma fick gå igenom kön och ta sin pannkaka innan vi åkte hemåt.

När vi kom hem så var det min tur att blogga och Niklas att natta Karma med först film och lite kvällsfika i form av frukt. Sen bortsa tänder och sen in i sängen. Tänk vilken skillnad att lägga en snart 8åring än en 4åring….tiden går fort och man glömmer, tur att vi har bloggen så vi kan gå tillbaka och läsa. Efter läggning av Karma blev det vuxentid framför tvn Niklas har laddat ner och tagit med en hel del filmer och serier så vi har lite myspys att titta på härnere.

1 kommentar:

  1. vuxentid?...myspys?...Hm-Hm :)
    Se upp för den gröna ormen i fortsättningen!

    SvaraRadera