tisdag 3 april 2018

Mexico 2018 2a April

I natt sov jag riktigt bra, nu har kroppen vant sig vid stenhårda sängar, dom är bättre än banan-sängen i huset. I 2 dygn har jag känt av att jag börjar få urinvägsinfektion, jag har haft det så många gånger så jag vet exakt hur det känns och hur illa det är. Det kan ju gå över om man har tur genom att dricka mycket vatten och surt som citron och tranbärsjuice, men det är svårt att få tag på här. Jag drack jättemycket i går och under dagen så kändes det bra, att det börjat gå tilllbaka men i natt så vaknade jag av att vara kissnödig och kände - nej nej infektionen är kvar. Jag vill ju inte vara sjuk dom sista dagarna så jag fick lite panik. På morgonen så gick jag på toa igen och såg då lite blodstänk i kisset - japp där kom signalen om jag inte får tag på antibiotika inom 24 timmar så kommer jag att få djävulskt ont i njurarna.

Niklas var trött i morse så det blev ingen morgon promenad, jag var faktiskt först upp och då var klockan ca 7.30, Niklas vakande när jag gick på toan. Karma hon tvärsov fortfarande. Niklas fixade till det sista med bloggen och sen så väckte vi Karma och sen iväg till restaurangen La Boena Vida - samma restaurang igen som vi blev så missnöjda med i går - finns inte så mycket mer att välja här. Vi fick samma bord som i går. Idag blev det lite annorlunda beställning, Karma tog in pannkakor, jag tog in fruktsallad med grenola och yogurt och Niklas tog in frukt och rostad bagel - till det beställde vi kaffe och Karma ett glas mjölk.

Frukost
Jag förklarade läget för Niklas och sa att vi måste få tag på ett apotek om dom säljer antibiotika eller en doktor och det måste ske inom kort. Så efter frukosten så gick Karma upp på rummet medans vi tog bilen ner till Akumal centrum, hade tagit säkert 40-50min t/r att gå och så länge ville vi inte lämna Karma. Jag hade googlat urinvägsinfektion och antibiotika så jag visste vad det  hette - gick in på apoteket och visade, si si svarade killen bakom disken YES dom hade det här, jag hämtade Niklas (läs plånboken) och så var det inhandlat och klart, jag kände en enorm lättnad - nu är det ingen fara och vi kan njuta av dom sista dagarna på vår semester.

Idag hade vi bestämt oss för att gå och testa ett snorkelställe som hette Yal-Ku - det var som en lagun med bräckt vatten, det kom in sötvatten från en Cenote och saltvatten från havet. Vi kom ganska tidigt som tur var och det var inte så många turister. Vi hyrde snorklar och cyklop och sen så körde vi. 90% av alla som var i vattnet hade både simfötter och flytvästar men inte vi och framförallt inte Karma- vi körde bara cyklop och snorkel. Det var jättehäftigt massa fina fiskar och koraller - jag kan ju inte så mycket om det här men Niklas sa att det var bra - mellan en skala 1-6 så var det en 4a. Vi hade hoppats på att se en sköldpadda men det såg vi inte. Jag är så imponerad av Karma - 9år och simmar som en fullvuxen, så duktig i vattnet, både att hålla andan, orka simma och hantera snorkeln - jätteimponerad. Jag banga ur först, så jag simmade tillbaka, Niklas och Karma var i ett bra tag efter mig - dom var säkert i över en timme. Vi fick dagsband så vi kunde komma tillbaka under  hela dagen, men Karma hade sett det här - fanns ingen anledning att göra det igen, då lockade poolen mer....ja ungar tänker på ett annat sätt.

Gör oss redo för lagun snorkling

Tjejerna på väg ner i lagunen

Man såg mycket fisk

Olika arter

Karma var som en fisk i vattnet

Lämnar tillbaks hyr cyklopen

När vi bestämde oss för att gå därifrån så fulllkomligt dröste det in folk, vilken tur att vi var där i tid. Men då vi bara stannade en kort stund så blev det ganska dyrt - inträde 3 personer, hyra av snorkel och cyklop och ett låst skåp ca 450kr. När vi gick därifrån så var det lunchtid - klockan var lite efter 12 så vi bestämde oss för att gå och äta lunch, vi var inte sugna att gå tillbaka till samma restaurang igen så vi provade med den restaurangen som var full i går kväll. När vi kom fram så var den stängd och visade sig öppna klockan 13.00...gahhh jäkla otur vi har - och vänta på lunchen till dess är inte att tänka på. Men tanke på det dåliga utbudet här av restauranger inom gångavstånd så fick vi snällt gå till samma restaurang igen....nån som var nöjd var Karma, där har dom ju en pool!

Lunch, Kyckling med chokladsås

Karma åt spaghetti med köttfärssås
Vi tog ett bord och beställde mat direkt, jag tog fisktacos denna gång i tempura, Karma spagetti och köttfärssås och Niklas en lokalrätt grillad kyckling med en brun sås ovanpå, såg lite märkligt ut men som tydligen smaka bra. Vi fick exakt samma kypare som i går kväll - lika trött men ändå lite annorlunda, tyckte han var lite medgörlig idag än i går. Karma badade tills maten kom in - sen åt vi upp den och sen gick vi hem till hotellet. Jag gick ner på vår strand och la mig i skuggan och kollade på arbetarna som kämpa med tången, Niklas somnade och Karma satt inne och spelade på sin padda.
Då restaurangutbudet fullkomligt suger här så har vi bestämt oss för att åka in till Playa del Carmen idag - både för att gå på en bra restaurang och kanske se lite av stadslivet, kolla i lite butiker - se något annat än Akumal. 

Vi fixade till oss och tog bilen mot Playa del Carmen vid 16-tiden, det var en hel del trafik på motorvägen men som vanligt så brilljerade Niklas. Jag förstår inte hur han kan behålla lugnet - trafiken är väldig hetsig här och man måste hålla koll på allt samtidigt utan att veta hur chaufförerna tänker - många kastar sig bara ut i filen eller tappar fart utan någon anledning. Efter ca 35 min kom vi in mot stan -jag hade förväntat mig något helt annat än vad vi mötte, det kändes som vi kom in i typ Hua Hin, jag hade inte fattat att det var en storstad trodde mer att det var ett hotellområde med ett centrum. Vi började leta oss mot centrum i den totalt hysteriska trafiken känns som all världens trafikregler har kastats in i en tombola och sen skaka man om lite och sen kom Mexicos trafikregler ut.

Niklas kom på den perfekta iden, vi hittade Wallmart mitt i stan med stor parkering, det stod inget om maxtimmar för parkering, där ställde vi oss. Vi gick en liten stund och började med att ta en kaffe-stopp. Karma fick en milkshake och jag och Niklas tog varsinn Ice-Coffee och det var det godaste vi har druckit, så god. Efter depåstoppet var vi redo för att utforska staden. Vi kom ganska fort ner på gågatorna inne i stan - hysteriskt med folk (turister) och affärer. Det var kul att få lite ombyte efter Akumal som faktiskt är en stor besvikelse enligt oss. Det var riktigt kul att gå runt och spana lite på krims krams - vi kom fram till en affär som hade fisk-spa. Karma har vägrat dom 2 senaste åren i Thailand men in år var hon på G - hon ville verkligen prova, sagt o gjort - Niklas betalade en omgång på 20min och så var det dags. Jag filmade det hela och det var tur - det är den roligaste filmen som någonsin har gjorts, Karma skrattar helt hysteriskt och försöker bita ihop - det kittlas något så in i bomben, men hon höll ut.

Får information om menyn (Tog till slut dock stället mitt emot)

Huvudgatan i Playa de Carmen

Karma fick spatt av snaskande firrar

Kittlas något sjukt

Under tiden vi gick och kollade i affärer så scoutade vi efter en bra restaurang - kan vi få äta gott och bli riktigt nöjda EN gång på vår semester. Vi hittade ett par bra som vi skulle välja mellan. I slutet av gågatan hittade vi en Nike butik, jag gick in och kollade och hittade en ny munkjacka till mig då min andra försvann i ett Jetlag rus, kan inte fatta vart den tog vägen. Det är inte billigt här och märkeskläder har ungefär samma pris som i Sverige, men vad gör man, jag måste ha en munkjacka när jag åker hem, den var svindyr ca 900 sek. Men jag har inte köpt något annat här på semestern så det blev ett köp istället för flera - det är så jag får räkna.

Huvudstranden i Playa del Carmen (Även här tång, och vår i Akumal är bättre)

Ett fint torg i Playa del Carmen

Karma träffade en dödshäftig polare

Enorm krims krams butik (Huga!!!)
Nu var det dags att välja restaurang - vi valde mellan två och Niklas fick välja då han var väldigt sugen på en rätt på en av dom, chipotle marinerad revbensspjäll, jag och Karma valde nötköttstacos. Jag tror vi valde den dyraste restaurangen på hela stället - väldigt coolt ställe och trendigt, hög musik och extremt bra service. Det var en "fine-dining" restaurang visade det sig så det blev inte 100% rätt ändå - gott men lite mat, det fick bli efterrätt också så vi alla blev mätta. Till maten beställde vi totalt 4st läsk och 1öl - summan på kalaset blev ca 800sek - så det var en dyr middag men så fick det bli. Karma var lite besviken över valet av restaurang så hon surna ut lite - då kom det förbi "Mariache" och frågade om vi ville höra lite musik. Niklas kollade vad det var för pris och uppfattade 100 pesos för en låt, det fick räcka - vi valde "la cuccaracha", dom var duktiga och ett jäkla drag - men när dom var klara efter en låt så sa dom att det kostade 300 pesos...Niklas sa nej vi sa 100 pesos men gubben stod på sig. Blev vi lurande? Passa dom på för vi satt på "dyr-restaurangen" och tyckte vi hade pengara? Eller missuppfattade Niklas? Ja det är frågan...

Middag (Fine dining)

Chipotle ribs

Karmas efterrätt

Dyr sång av mariachis

Det blev senare och senare och ju mörkare det blev ju mer försäljare kom det ut, hur många som helst, och tiggare och Mariachos och dansare. Vår restaurang blev irriterade på att grannrestaurangen körde med Mariachos hela tiden så dom höjde musiken så det gick knappt att prata - det blev ett musik-battle. Vi åt upp vår efterrätt och betalade och sen gick vi mot bilen. Jag som vanligt hade ingen koll vart vi var eller vart bilen stod - och Niklas som vanligt hade stenkoll, vi gick rakt på utan snack. När vi nästan var framme vid bilen så såg vi massa stånd som gjorde typ pannkakor, Karma undrade vad det var och ville prova - 25pesos kostade den. Den tillagades som en pannkaka mellan två platta järn över en eld - sen så smörjde dom in den med det man ville ha, Karma ville ha Nutella. Sen så rulla dom ihop den - när "pannkakan" kallna så blev den hård - så det blev som ett platt ihoprullat rån med Nutella, supergott.

Pannkaksrån med nutella

Bilen stod kvar utanför Wallmart, så vi hoppade in och sen iväg - nu var det mörkt och trafiken stökig och svårt att veta riktigt vart man skulle - men Niklas fixade det utan problem, vi kom hem ganska snabbt och var hemma runt 21.30 mätta och belåtna. Vi avslutade kvällen med att titta på Robinson och sen var det godnatt.

Och om någon undrar hur det gick med antibiotikan och urinvägsinfektionen - efter 3-4 timmar så slutade det att göra ont så det är bra tryck i medicinerna här nere!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar