fredag 6 april 2018

Mexico 2018 5e & 6e April

Ulli hade ställt klockan på 06:15 men jag vaknade en kvart tidigare och smög upp och började göra mig iordning. Så fort klockan ringde hoppade jag in i duschen och sen var jag klar. Ulli hade packat  väskorna kvällen innan så det vara bara att klä på sig och dra.

Soluppgång i Akumal
Vi lämnade nycklarna på rummet och lyfte in väskorna i bilen och kom iväg nästan prick 07. Vi åkte upp till El Taco Maya uppe i Akumal centrum för frukost. Vi var åter igen dom enda kunderna och det gick rätt fort att få in frukosten. Tyvärr hade dom inget jätteutbud av god frukost men kaffe, toast och ägg på valfritt vis var inga problem. Karma fick ett glas oboy som hon inte tyckte om och till hennes stekta ägg hade dom lagt på en klutt ris och någon sorts brun bönsås som hon naturligtvis vägrade att äta men det fixade dom till i köket. Ulli hoppade också såsen men jag tyckte det var gott till omeletten och riset. Vi var klara med frullen 07:35, betlade och sa Hasta La Vista och körde mot flygplatsen i Cancun.

Tjejerna letar efter sköldpaddan

God Omelett till frukost

Karma missnöjd med oboy i Mexico

Ulli gillade inte den bruna såsen
Vägen upp till flygplatsen gick smidigt trots ganska mycket trafik. Bilen skulle lämnas tillbaks 08:49 för att inte bli extra debiterad och det skulle ta en timme från Akumal enligt dom på El Taco Maya och det var även ungefär vad Google maps hade rapporterat. Med någon mil kvar började bensinlampan blinka och jag var tvungen att stanna vid närmaste mack för att tanka. Jag har tappat bort hyravtalet så jag var osäker på om den skulle lämnas tillbaka fulltankad eller ej och jag visste inte heller vad en försening skulle kosta så därför beslutade jag att vi skulle lämna bilen på den tid jag kom ihåg. Men jag fyllde upp bilen och våra sista pesos räckte precis till en full tank.

Vi kom in till Alamo biluthyrning typ 08:45 och efter en snabb genomgång så blev bilen godkänd och inne på kontoret fick jag en reprimand över att jag tappat bort avtalet då det är viktigt att ha om man tex blir stoppad av polisen eller är med om en olycka. Men det var inga problem, allt gick smidigt och vi slapp extra avgifter. En shuttlebuss tog oss till terminalen där vi nu skulle sitta av 5 timmar innan flyget skulle gå. Fattar inte var avtalet tog vägen om jag ens tog emot något till att börja med. Jag har stenkoll på passen och flygbiljetter men all annan typ av papper, typ kvitton, avtal osv är livsfarliga i min ägo, sånt måste direkt till Ullii annars kan jag slänga det utan att tänka på det.

Bilen avlämnad på Alamo
Tråkig flygplats men tiden gick ändå rätt fort tycker jag, vi åt lite lunch och Karma handlade upp sina sista pesos på tada.... just det... mer gosedjur. Den är gången en sköldpadda. Så alla farmor & Farfars samt Mormor & Mormors pengar gick till gosedjur. Lunchen blev en varsin burrito (Karmas första burrito) som var jättegod. Jag tog habanero på min och nu förstår jag varför jag hade ont i magen på flyget till Philadelphia. Förstr också varför det svider i rumpan när jag gör nummer 2. Jag var på vippen att inhandla en riktigt fin åldrad tequila men jag är ingen drickare och så fick jag just en fin tequila av Benke när jag fyllde år så behovet finns inte och jag sket i det. Efter ett tag somnade Ulli på en bänk och jag och Karma gjorde ett litet prank genom att vi tog våra väskor och smög iväg och satte oss på bänkraden bakom Ulli. Hon sov typ 20min till efter vi hade flyttat oss och när hon vaknade så började hon kolla sig omkring lite grann men inte bakåt. Efter ett bra tag, kanske 10 minuter tog hon upp telefonen och började ringa mig men jag svarade inte och då beslöt vi att pranket skulle sluta och Karma smög fram och gav henne en kram. Hon hade blivit lite orolig över var vi var och känt sig lite olustig, vi hade ju räknat med att hon direkt skulle kolla sig omkring och se oss men icke det.

Ännu ett gosedjur

Väntar på avgång i Cancun

Ulli kan somna var som helst

Hasta La Vista Mexico !
Planet till Philadelphia gick på utsatt tid och var fullsatt. Vi hade fått spridda platser, Ulli & Karma bredvid varandra och jag ensam två rader framför men eftersom det var fullsatt kunde dom inte trixa till det så att vi fick sitta tillsammans. Men det var bara 3 timmars flygtid så det var ok. Strax innan landning kräktes Karma i en papperspåse, hon hade varit illamående hela resan men inte sagt något. Till slut när planet cirklade en stund innan landning kunde hon inte hålla sig. Hon är så sjukt duktig den tösen, inga konstigheter, Kräktes och sedan var det bra med det. I Philadelphia hade vi bara en timme på oss att ta oss till flyget mot London och vi var tvungna att hämta upp väskorna, gå ut genom tullen, droppa väskorna, in genom säkerhetskontrollen och sedan till gaten. Väskorna tog lite tid på sig men sen gick det ändå rätt smidigt. Vi kom till gaten precis när man började borda planet.

Tyvärr var det inte ett likadant plan från Philadelphia till London som vi hade åkte från London till Miami. Det här var äldre, sämre säten och benutrymme samt sämre underhållning. Precis som på planet över atlanten för 3 veckor sedan så var planet bara halvfullt, går det trögt för American Airlines? Men vi alla såg en film, åt maten som var rätt kass och sedan så försökte vi sova resten av resan. Det gick bäst för Karma som sov närmare 4 timmar rakt av, Ulli sov också rätt bra men jag hade stora problem och fick bara slumra några minuter här o där innan jag var tvungen att försöka skruva på mig. Vi var en halvtimme tidig till Heathrow där vi nu hade 4,5 timmar att döda. Vid tolv engelsk tid så gick vi och åt en varsin smörgås med kaffe på strabucks. Det är gratis wifi på Heathrow så jag kunde passa på att blogga en del så jag slipper det när vi kommer hem ikväll, kommer då bara behöva skriva det sista.

Även planet till Stockholm gick på utsatt tid och vi alla tre somnade till när planet började rulla mot startbanan men när planet lyfte vaknade jag och kände mig pigg igen. Tjejerna sov hela resan som tog drygt två timmar. Jag hann kolla tre avsnitt av en otroligt bra ny serie som heter Startup. Vi kom ur planet smidigt och genom passkontrollen. Väskorna kom också fort men vi fick vänta länge på bussen till Benstocken. Kallt som fan var det och var riktigt irriterande, det som har funkat så bra i alla år, Dom får en chans till men knölar det igen så tappar dom ett par trogna kunder.

På vägen hem stannade vi och köpte frukost till imorrn och en varsin pizza. Vi var äntligen hemma klockan 19:05 efter 29 timmar på resande fot. Så skönt att sätta på sig mysbrallor och tofflor. Vi åt upp maten framför tv:n och började sedan packa upp väskorna. Såååååå skönt att få ta en dusch i vår dusch, gå på toa på vår toa och snacka om njutning att få lägga sig i sin egen säng zzzzzz.

Borta bäst, men hemma är hemma !

Tequila (Don Julio Añejo)


1 kommentar:

  1. Skönt att ni är på hemmaplan igen! Resan gick bra men 29 tim?- tur att ni alla tre är vana flygresenärer med all denna väntetids som uppstår vid planbyten. Hoppas att ni sov gott i natt hemma i ert eget "fort".

    SvaraRadera