onsdag 4 april 2018

Mexico 2018 3e April

Idag vaknade jag strax efter klockan sju av att det var ungar som stojade på stranden nedanför vår balkong. Det blev rekordsent igår kväll och vi somnade inte förrän närmare tolv så det var väl därför man inte vaknade tidigare. Jag kollade först mailen och sedan nyheterna och ser att Lill-babs gått bort, Först Jerry och nu Lill-Babs, känns trist att dom gamla legendarerna man är uppväxt med börjar försvinna. Jag började ordna med bilderna till bloggen och Ulli vaknade en stund senare. Karma väckte vi vid 07:30 så att vi skulle kunna gå och äta frukost när dom öppnar klockan åtta.

Vi tog det samma som vanligt, lite bagels, toast, kaffe, frukt men Karma bytte tillbaks från pannkakor till ägg med bacon. Det är mycket fåglar som snaskar i sig resterna från frukostgästerna och är rätt roliga att iakta. Men idag ställde personalen efter en stund fram en stor låtsas uggla mitt i restaurangen och herre jävlar vilken liv det blev på fåglarna, från spritt glatt kvitter till kraxande i symfoni, lättlurade rackare.

Restaurangen La Buena Vida
Vi var uppe på rummet igen och smorde in oss och gjorde våra behov innan vi gick ner till restaurangen igen. Planen var att jag skulle ut och dyka och under tiden skulle tjejerna hänga på restaurangen vid poolen. När vi kom dit så träffade vi direkt på dykinstruktören som meddelade att dykningen tyvärr blir inställd för att det blåser för mycket ute på havet. Trist, jag såg verkligen fram emot ett dyk, det första sedan Egypten 2008. Jag hade till och med hittat mitt dykcert i plånboken och hade det redo men det är som det är. jag bokade in mig på ett dyk imorgon istället.

Vi gick och satte oss vid poolen för att rådslå vad vi nu skulle hitta på. Under tiden så kom en av kyparna och frågade vad vi ville ha och vi sa att vi inte ville ha någonting, kanske senare och vi fick då veta att vi inte kunde sitta kvar. Vi blev lite paffa då vi fått veta att poolen tillhör hotellet och vi skulle få utnyttja den och platserna utan att beställa något så vi berättade var vi bodde och sa vad vi fått höra av hotellet. Då sa kyparen att han skulle kolla och gick iväg, han kom inte tillbaks mer under tiden vi satt och rådslog så vi hade väl rätt kanske.

Grejen var dock att vi hade ju lovat Karma en äventyrspark innan vi åker hem och planen var att ta den imorgon men nu blev ju mitt dyk flyttat så vi funderade på om vi skulle ta det idag istället. Tyvärr hade vi inte gjort någon riktig research vilket äventyrsland vi skulle välja då det finns ett flertal. Karma vill helst ha rutchkanor och ett riktigt vattenland som det vi var på i Hua Hin förra året. Efter lite rådslag så bestämde vi oss att gå tillbaka till hotellet för att göra oss i ordning för avfärd och jag skulle prata med Omar för att kolla vilket som han rekomenderade. Det jag fick veta var att det finns inget vattenland i närheten med rutchkanor osv utan två andra som är laguner med snorkling och äventyr runt det konceptet. Dock verkade det vara heldagsaktiviteter och man bör helst hänga på låset har vi en känsla av. Dyrt som satan är det också men det är ok bara det är bra och Karma verkligen vill göra det trots att det inte är ett vattenland som i Hua Hin.

Jag gick upp på rummet och delgav informationen jag fått till tjejerna. Karma vill förtvivlat gärna göra någonting, vad som helst och försäkrade att det var ok med vilken som helst av dom två parkerna som ligger närmast. Dock började klockan rinna iväg och vi insåg att det började bli för sent att dra på utflykt idag så vi kom fram till att jag offrar mitt dyk imorgon så kör vi ett vattenland istället sista hela dagen här.

Så vi gick tillbaka till poolen och bänkade oss för att spendera dagen där. Vi slappade på riktigt och låg mest i ett par dynor i skuggan och läste på våra telefoner. Karma badade lite i poolen men var inte så badsugen idag utan ville mest bara ligga och slappa. Jag var ut och snorklade lite men det var för vågigt för att det skulle gå att ta fina kort. Vi beställde in lunch, en burrito till mig, spaghetti bolognese till Karma och fisk tacos till Ulli. Det hände som sagt inte mycket utan hela dagen gick till vad jag tror är normala semestersysslor, att bara göra ingenting medans man då o då beställer in god mat o gott att dricka.

Lite frukt mellis

Slappardag

Cool tjej

En kall öl i solen är aldrig fel

Vid fyra gick vi till hotellet, jag och Karma gick upp lite på rummet där jag bloggade och Karma kollade på film samtidigt om Ulli gick ner och satte sig i skuggan vid havet för lite egentid. En timme senare kom Ulli upp och tjejerna duschade och fixade till sig innan det var min tur. Klockan var sex då vi tog bilen för att åka till kvällens middagsställe. Vi hade bestämt att vi skulle äta i Akumal men på andra sidan motorvägen där Mexikanarna bor.

Det är egentligen jättenära vårt hotellområde men dels så är det ungefär en kilometer från infarten till vårt hotell och dessutom finns det ingen gatubelysning så det blir väldigt mörkt och man syns inte i mörkret om man skulle gå. Vi åkte upp och snurrade runt lite på gatorna men såg ingen direkt restaurang från bilen. Det är väldigt slitet, spartanskt och fattigt. En enorm kontrast mot andra sidan av motorvägen där det är enormt tillrättalagt och en massa flashiga hotell. Efter att ha kört något varv så parkerade vi bilen ute på huvudgatan och gick till fots istället, Ulli hade sett någon skylt som hon trodde var en restaurang så vi gick tillbaka åt det hållet. Det var ingen restaurang utan ett cafe som var stängt men i korsningen fanns en dörr och det stod Taco Maya på väggen.

Vi gick in i restaurangen och det var väldigt slitet men det fanns några bord och vi var dom enda gästerna. Vi blev välkomnade och fick menyer som vi kollade igenom. Det fanns tacos, kött, fisk, räkor, kyckling osv. Vi beslutade oss för att chansa på stället och satte oss och beställde in mat. Karma ville ha tacos med nötkött utan något annat, jag tog samma men orginal och Ulli tog grillade räkor med ris. Vi hade ingen aning, kunde gå hur som helst men jävlar anamma, nästan den bästa maten vi ätit hittills i Mexico, så jäkla gott tyckte vi alla tre. När vi nästan hade ätit klart kom kocken ut som var en skruttig liten kvinna och plockade upp en sköldpadda ur en balja och lade på golvet. Hon märkte att Karma blev till sig och en man plockade upp sköldpaddan och gav den till Karma som fick kela med den lite. Hon var ju helt överlycklig. Sköldpaddan var 12år och bodde på restaurangen, dom hade den lös där inne och den går ingenstans utan trivs tydligen där. Billig var maten också och jag lämnade 100 pesos i dricks.

Restaurang El Taco Maya i Akumal

Spartanskt men trevligt

Grillade räkor med ris och coleslaw

Biff Tacos

Biff Tacos med bara kött

Sköldpaddan på El Taco Maya
När vi åkte hemåt igen efter ca 45 minuter så sa vi att här äter vi imorrn igen på vår sista kväll. Vi stannade på Oxxo som är som 7-eleven för att hämta ut lite kontanter på bankomaten dom har där men den var tyvärr trasig. Sen gick vi och kollade lite i dom souvernir butikerna som finns men jag tror vi köpte allt vi vill ha i Valladolid på vägen hit. Vi var hemma igen vid 19:20 och jag såg fram emot att kolla på lite hockey men internet var kasst så det fick jg glömma. Under tiden jag försökte få igång matchen var Ulli & Karma och putsade vår bil då den har blivit väldigt skitig av att stå under ett träd. Karma lyckades även att fånga en ödla, hon är ju expert på det. När tjejerna kom upp så satte jag mig och bloggade och tjejerna satt och spelade på sina telefoner. Vi har ju en nästan full flaska baccardi kvar så jag gjorde en hederlig screw driver mest för att det känns konstigt att vi har druckit endast en femtedel av en baccardiflaska på 3 veckor. Inga stordrickare precis.

Tjejerna spanar in krims krams

Karma fångade en mexödla

1 kommentar:

  1. Vad roligt att ni hittade en genuin retsaurang med god mat!
    Nu börjar väl semestern lida mot sitt slut och vi får gå igenom era erfarenheter nästa gång vi ses! Hoppas att ni får en fin sista dag och att Niklas får ett dyh till slut.

    SvaraRadera