torsdag 14 september 2023

Kaskasatjåkka Torsdag

Efter att Kebnekajse var över så var jag sugen på att hinna göra en till liknande resa innan det blev vinter. Jocke hade pratat om kaskasatjåkka som är en topp på 2071meter och ligger intill Kebnekajse massivet. När vi skiljdes åt i Kiruna sist så hade vi sagt att det vore kul att göra en till expedition tillsammans och vi hade bytt kontaktuppgifter. Veckan efter Kebnekajse så snackades vi vid och bestämde oss för denna helg då det dels var en helg som Jocke inte jobbade och så var det sista helgen Kebnekajse fjällstation hade öppet för säsongen. Vi kollade lite detaljer och enades om att ta tåget då det skulle bli halva priset och ett äventyr i sig. Tyvärr gick inga tåg hem på söndagen på grund av banarbete så vi bokade tåg upp och flyg hem.


Inför resan undrade vi om vi behövde stegjärn och försökte få svar på olika forum på internet men vi fick inget riktigt svar. Vi beslutade oss för att ta det säkra före det osäkra och ta med oss stegjärn. Jag insåg dock att det skulle bli hyfsat dyrt för ett par bra och kommer dessutom behöva byta när jag köper riktiga alpinkängor så vi enades om att gå till fjällstationen och hyra innan vi gick 8km till Tarfala där toppen ligger. I sista stund införskaffade jag mig ett par vandringsstavar då jag misstänkte att det kunde behövas då vägen till toppen på Kaskasatjåkka är oledad och kan vara besvärlig. Jag hade redan innan köpt en topptursryggsäck och en footprint till tältet som är en extra skyddsmatta till tältet som fick lagas då det blev några små hål i botten efter förra turen.

Jag jobbade på Torsdagen och slutade lite tidigare och packade ihop det sista innan jag tog bussen mot centralen vid 16. Jag hade planerat att ta med mig torrmjölk som jag tänkte ha till min egen musli som frukost men när jag tog fram torrmjölken var paketet stenhårt och utgångsdatum var för ett år sedan. I sista sekund fick jag idén att ta proteinpulver och hoppades att det skulle funka. När jag var framme på centralen en dryg timme senare så mötte jag upp Jocke som och väntade på O’Learys. Vi beställde in en varsin öl och en hamburgare innan vi gick till spår 12 där tåg 94 mot Narvik skulle avgå 18:10.

Tåget är gammalt och ser slitet ut, skulle vara kul att veta byggår på det. När vi kom till vår kupé i liggvagnen så satt där ett par fransmän, en ung kille i 25års ålders och en kvinna i 60års åldern. Vi trodde dom var släkt men det visade sig att dom hade lärt känt varandra på facebook och bestämt att åka upp till Lofoten ihop. Lite otippat men dom var både glada och trevliga. Dom hade dock brett ut sig i hela hytten så vi fick nästan flytta på deras grejor innan vi kunde sätta oss. Vi satt och snackade med dom upp till Uppsala där ett äldre par i 75 års åldern steg in i kupén. Det blev väldigt trångt inne i kupén men vi hjälptes åt att stuva undan väskor till överslafen så att alla skulle kunna sitta. Jag och Jocke fick smått panik och gick efter en stund till restaurang-vagnen där vi spenderade några timmar och tog under tiden några öl. Vi fick bra kontakt med killen som jobbade där som var uppifrån och kände till Kebnekajse området. Har var nyligen pensionerad professionell balettdansör vilken var intressant att höra om. När vi kom tillbaks till kupén klockan 22:10 hade dom andra fyra passagerare lagt sig och sov redan. Vi fick en chock, vi försökte vara så smidiga vi kunde men det var ju omöjligt att vara diskret. Våra väskor låg på golvet så vi inte ens kunde sätta en fot i kupén. Vi har alltför dyrbar utrustning så att lämna väskorna i baggageställningen var inte ett alternativ. Men efter en del bökande så kunde vi till slut krypa ner i varsin mellanslaf.




1 kommentar: