måndag 21 augusti 2023

Kebnekajse Weekend Dag 3

Jag sov som en stock och vaknade först vid sextiden. Lyckades somna om igen och steg upp strax före sju för att göra frukost och börja packa ner tältet i lugn och ro. Vi hade beslutat att Jocke och jag skulle gå tillsammans till Nikkaluokta och så skulle han skjutsa mig till Kiruna flygplats istället då han hade beslutat för att dra vidare ändå så jag hade inte bråttom iväg till bussen som annars gick 12. Jocke kom ner vid halv nio och jag packade in det sista i ryggsäcken och så gav vi oss iväg efter att ha fyllt på vatten.

Det var återigen en solig varm dag och vi vandrade på i ett lugn tempo då vi inte hade någon brådska och Jocke hade lite ont i knäet. Vid båtstationen stannade vi och fikade kaffe och Jocke drog upp drönaren igen för att filma omgivningarna vid sjön, han hade tagit båten på vägen till Kebnekajse men nu skulle vi gå tillbaks istället. När vi kom till den andra båtstationen så ligger det en restaurang där som heter Enoks och vi beställde en varsin Renhamburgare som var så otroligt gott. Nu var jag rejält hungrig och hade längtat efter ett mål riktigt lagad mat.









Vandringen mellan Enoks och Nikkaluokta gick smärtfritt och vi var framme vid 14. Vi hoppade in hans Volvo och körde mot Kiruna och flygplatsen. Båda blev jättetrötta och vi satt och gäspade ikapp i bilen. Jag blev avsläppt på flygplatsen klockan 15. Jag packade om ryggsäcken och efter att ha gått igenom säkerhetskontrollen så åt jag en portion med pasta och köttfärssås i kafeterian. Planet skulle gå 17:15 men blev försenat med en halvtimme och vi landade på Arlanda 19. Jag hade ryggan som handbagage och kunde gå raka vägen till Arlanda express som lämnade bara någon minut efter jag stigit på. Bytte till T-Bana och hann precis med 19:38 bussen mot Hemmesta och Ulli stod och väntade på mig med bilen vid Hemmesta vägskäl och jag var hemma strax före åtta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar