torsdag 4 augusti 2011

Kreta Dag 4

Vi vaknade av en glad Karma vid 08 och lufsade ner till frukosten. När vi var klara lufsade vi tillbaks och vi gjorde oss iordning för en förmiddag på stranden. Niklas & Benke gick till receptionen vid 09.45 för att än en gång vänta på hyrbilen. Tiden gick och 10.20 hade det fortfarande inte dykt upp ngn bil. Niklas ringde återigen Ving och undrade vad som händer? Ving kollade upp saken o ringde tillbaks en stund senare för att meddela att bilen var på väg men var lite försenad. Bilen dök upp vid 10.30 puh! Vid elva var alla papper underskrivna o nycklarna överlämnade.

Prick tolv rullade vi iväg mot Elafonisis, vi hade bara en halvkass karta o Niklas fick navigera lite på känsla ut ur Kolimbari. Det gick åt rätt håll och vi hittade efter en stund en skylt mot vårat mål så det skulle bli enkelt att hitta. Vägen gick inåt landet upp mot bergen och vi lämnade kusten bakom oss. Karma somnade när vi började röra oss upp mot bergen. Byarna vi körde igenom låg så tätt intill vägen i den kuperade terrängen så det kändes som om man körde igenom folks vardagsrum. det gick uppåt och uppåt o till slut körde vi på smala slingriga vägar med höga stup på sidorna utan skyddsräcken. det var spännande och för Ulli & Sollan kittlade det i knäna av att titta utför stupen. Efter en stund kom vi till en fantastisk utkiksplats där vi tog lite kort och inhandlade honung och olivolja. Till slut började vi röra oss nedåt igen och vi bestämde oss att stanna i en by för lunch för vi var osäkra på om det fanns något ställe vid stranden att äta på. Byarna vi passerade efter vi bestämt oss verkade sakna restauranger och vi blev smått desperata för vi började alla bli hungriga.

När vi kom till kusten såg vi en skylt om en Taverna på en avtagsväg som vi chansade på. Vi åkte en bra bit längs kusten åt fel håll o var på väg att vända när vi plötsligt hamnade i en liten fiskeby. Efter att ha frågan en invånare var tavernan låg hittade vi rätt. Det var en jättefin taverna som låg i en sluttning med en fantastisk utsikt. Vi var dom enda gästerna och fick utomordentlig service, alla beställde souvlaki som var jättegod. Dom hade en liten kattunge som Karma matade o matade.

Efter en lång lunch fortsatte vi och kom fram till stranden vid 14.30. det fanns en massa restauranger och helt galet mkt folk. Vi hade tur och fick en parkering precis vid stranden och hittade turligt nog också 4 par solstolar och parasol precis nedanför bilen. Det var en jättefin strand som bildade en bukt. Otroligt fin sand och väldigt grunt. Karma var i vattnet nästan hela tiden vi var där, det var väldigt varmt i vattnet. Benke & Niklas vadade över bukten o kollade lite på utsidan av halvön. Där var det väldigt fint med en massa vulkanstenar som stack upp i det turkosa vattnet.

Vid fem tiden rullade vi hemåt tillbaks över bergen, själva bilresan var näsan hela behållningen av utflykten. Sollan blev lite åksjuk av alla kurvor på vägen men det gick bra.

Väl hemma gjorde vi oss iordning för middag och Mormor och Morfar passade Karma så att vi fick äta ifred. Vi börjar bli less på maten nu, det är väldigt hög kvalite och det är ett stort utbud men man vill kunna välja det man är sugen på. Vi bestämde att vi ska in till Chania imorgon och äta på restaurang. Vid åtta fick vi tillbaks Karma som hade ätit middag hos mormor och morfar och dansat och lekt, det var inga problem att få henne i säng.

Benke & Sollan dök upp vid tio och vi spelade en plump och drack några öl o lite ouzo. Sollan transade och krossade allt motstånd. Niklas kom sist vilket glädjer dom flesta utom honom själv förstås.