fredag 5 augusti 2011

Kreta Dag 5

Vi vaknade av en glad liten tjej som låg och pratade för sig själv inne i rummet - efter 20min så ropade hon att hon var klar...japp morgonbajs även denna morgon:).


Vi myste som vanligt i sängen innan vi gick ner till frukosten - Karma är verkligen INTE en restaurang eller äta tjej just nu. Hon är hur gullig och trevlig som helst överallt förutom när vi ska äta då är det som hon blir Dr Jekyll. Vi fick äta vår frukost snabbt som attan och ta med oss hennes frukost upp på rummet.


Idag så hade vi bestämt att vi skulle åka till Chania efter Karmas sovstund. Vi började dagen nere på stranden och där var det full kareta på vågorna - röd flagg och badvakten fick jobba hårt med att ta upp alla som skulle ner i vattnet. Det var otroligt höga vågor som åkte långt upp på stranden. Karma och Niklas gick och badade i poolen och jag fick sola själv i solstolen i ca 20min rekord för denna resa:). När Niklas hade tröttnat tog mormor över - Karma älskar verkligen att bada. Sen var det upp och värma sig en liten stund och sen var det dags för barnpoolen, den är ju inte lika rolig eftersom den är så grund men den är ok tycker Karma ändå, Niklas fick snällt följa med och jag fick ytterligare lite tid för mig själv, så skönt!


Efter några timmar vid stranden så beställde vi en pizza till Karma och gick upp på rummet - där åt hon med god aptit och sen var det läggdags. Som vanligt fick Niklas och jag äta lunch utan varann - en får passa Karma när hon sover och en får äta - men vi har sällskap ändå Sollan och Benke äter 2timmars luncher med oss.


Vi väckte Karma vid 15 och sen var det dags för utflykten till staden Chania - Niklas körde och tur är väl det, jag hade inte fixat det - vilken trafik och knappt läsbara skyltar och skyltarna kommer NÄR mann ska svänga och inte innan - det gäller att vara alert bakom ratten. Efter en liten stund var vi inne i Chania och skulle leta efter parkering, helt otroligt - Niklas körde rakt på men knappt att kolla på kartan utan bara med sitt lokalsinne och lite komihåg efter han kolla på kartan. Vi parkerade och började gå ner mot hamnen.




Det var otroligt varmt och mycket folk, det var riktigt kul att titta lite i affärer för första gången denna resa. Det finns inga affärer där vi bor och knappt några människor heller. Vi hittade en superkul affär med fina smycken och annat roligt - där köpte jag 3st halsband och en ring och Sollan köpte fina snäckor till deras badrum och ett halsband. Killarna stod och suckade och tyckte vi tog lång tid på oss - allt var i sin ordning:).




Till slut kom vi till hamnen och där var det full rulle med både båtar med olika turer och hästar som drog runt turister i vagn. Vi gick runt och hamnen och gick runt på bakgator - där hittade vi både helt otroliga arrangemang på balkonger och massvis av katter samt en utgrävning från 2-3000 år före kristus. Mitt i allt så såg vi en liten tjej på 6-7 år gå förbi med EXAKT samma klänning som Karma hade, den hade vi köpt på flygplatsen när vi åkte hem från London, helt otroligt.



Efter turerna på bakgatorna så tog vi en vätskepaus - Sollan och jag tog en IceCoffee som visade sig vara en skänk från ovan - vilken grej!!! Kallt kaffe i ett högt glas med socker och två stora vaniljglasskulor....vansinnigt gott. Karma fick 7up och chips och var supernöjd. När vi satt där så var det varmt alla var svettiga och Karma bestämde sig för att ta av sig klänningen - så hon sprang omkring på uteserveringen i bara blöja....ja det blir något konstigt med henne så fort vi närmar oss en restaurang/servering. Det var ingen idé att hetsa upp sig utan hon fick köra sitt race....



Efter pausen så tog vi ytterligare ett ryck i shoppingen - Sollan hittade en supersnygg solhatt och vi köpte flip-flops till Karma, hon har under hela veckan gått omkring med mina så vi tänkte att nu skulle hon få egna och vilken succeé. Karma var supernöjd över sina nya "schip shops". En riktigt bra present till farmor blev det också enligt tradition. Åt hemmet blev det en staty med en enorm schlong som tyvärr gick sönder under kvällen.



När vi kände oss nöjda med shoppingen så var det dags för middag - vi hade blivit rekommenderade en restaurang från en av dom som jobbade på vårt hotell och den fick det bli. Vi beställde grekisk sallad och tsatsiki till förrätt och sen så tog Niklas Moussaka, Karma fick köttfärsbiff och pommes Sollan och Benke tog Calamares och jag var sugen på fisk, ville inte ha något avancerat så när jag såg på menyn "Small grilled fish" tänkte jag - perfekt, inte för mycket och fisk som var grillad, det ska jag ha!


Som vanligt spårade Karma ut på restaurangen och det fick bli en liten prommis i området tills maten kom in, vi gick och hälsade på hästarna och kollade på duvorna som åt popcorn från popcorn/sockervadds vagnarna.


Sen gick vi tillbaka -Karmas mat och våra förätter hade kommit, Karma åt hyffsat och vi åt lite tills maten kom in. Alla blev förvånade (läs missnöjda) över det som kom in. Niklas fick in en torftig Moussaka, Sollan och Benke fick in två monstertallrikar med friterade bläckfiskar HELA och några som ringar, ingen sås utan bara lite citron. Men den som fick största chocken var nog jag - jag fick in en tallrik med SPIGG (sardiner var det tydligen)..... Jag hade beställt en tallrik med grillade småfiskar, såna som simmar längst inne vid stranden.... Fiskarna var hela med huvud, ögon och allt och ca 5-7cm långa. Jag försökte rensa och det gick ju bra men ni kan ju förstå att då blev det knappt nåt kvar. Karma såg min tallrik och sa åååååå fisk och tog en fisk och stoppade in hela fisken i munnen med huvud och allt...det knastrade och hon log, hon tugga och tugga och svalde och sen tog hon ytterligare en, hon tyckte det var kanongott!? Hon åt säkert 10st fiskar, jag försökte ta bort huvudet innan hon stoppade in dom i munnen, lyckades väl med hälften. Som tur var hade jag beställt en tallrik med ris, det och lite sallad + Karmas rester blev min middag. Kalaset slutade på 70€.



När vi hade ätit klart så var det dags att åka hem - nu hade solen nästan gått ner och det hade blivit riktigt behagligt, vi hade kunnat stanna mycket längre om det inte hade varit för Karma, hon började bli riktigt trött - när vi hade kommit till bilen så var vi alla nöjda över att vara på väg hem.



Hemresen gick superbra, Niklas körde på känsla än en gång och det visade sig vara mycket bättre än att köra via kartläsaren (Benke) haha. Vi kom ut på motorvägen och snart var vi hemma. När vi kom hem så tog vi en drink vid baren och sen i säng - Karma var helt slut och nöjd, somnade fort efter välling och tandborstning. Klockan 10 kom Sollan och Benke upp för att köra kvällens omgång. Plumpen vann Niklas och jag och Sollan kom sist, sen så körde vi en Yatzy som också Niklas vann - ni kan ju förstå att han var nöjd och belåten och jag fick en nöjd man brevid mig i sängen:).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar