söndag 7 augusti 2011

Kreta Dag 6

Natten som gick var jobbig, Karma låg och gnällde och aggregatet satte stötvis igång så man vaknade titt som tätt. Hela semestern har varit kanon förutom två saker - ingen musik på hela stället och sömnen kunde ha varit bättre (skriver inte än gång till om Karma och hennes beteende vid matintagen:). Klockan sju var det uppgång och kvart i åtta frukost - vi var näst först SKÖNT då behövde vi inte störa massa andra. Det gick bra i ungefär 10min sen var det kört - Karma blev mr Jekyll och vi bar iväg med henne och hennes frukost upp på rummet.

Vid 9 så lämnade vi över Karma till Sollan och Benke, dom skulle vara barnvakt på fm. så vi kunde själva ta bilen och åka på en liten tur runt ön. Det var superskönt att bara få vara vi två och en kall bil. Vi bestämde oss för att åka till en strand som hette Falasarna vi åkte mot Kissamoss och när vi hade passerat den byn så låg stranden precis nedanför - vi stod på ett berg ovanför, vilken utsikt. När vi kom dit så bestämde vi oss för att inte åka ner och bada utan istället för att köra runt och kolla - vi tog en tur runt kusten som på kartan var ca 7 mil och man kunde i snitt åka 30km/h så ni kan tänka er vilken tid det tog. Det var kringelvägar upp och ner för bergen med hisnande stup på sidan, ofta fanns det inte plats för möten och vi såg massa med bergsgetter intill vägarna. Utsikten var fantastik, vilka vyer, vilken miljö - häftigt!

På flera ställen längs vägen såg vi bergsgetter som drev omkring. Ibland fick man stanna och låta dom gå över vägen innan man kkunde fortsätta. Helt otroligt vilken balans dom har när dom hoppar mellan klippblock.

Vi åkte igenom flera byar och några var knappt bebodda medan andra var små pluttiga gulliga byar med flera gesthouse, taverner och butiker. Vi bestämde oss för nästa gång vi besöker Kreta får det bli ett regulärflyg och en hyrd bil och så åker vi runt och bor på olika ställen runt om på ön. Den bästa byn vi passerade var Kefali, supergullig!

Efter en tids åkande blev vi lite törstiga och precis då så dök det upp ett fik från ingenstans - en husvagn som var ombyggd till ett fik vid ett bergsstup. Hon som hade fiket var en urgullig tjej som verkligen var genuin - hon älskade sitt fik och det gjorde att man älskade henne. Vi köpte färskpressad kall apelsinjuice för 3€ kollade på utsikten och sen körde vi vidare.

På vissa ställen var vägen så smal så det var nästan omöjligt att få möte. Samtidigt som det var värsta stupen på sidan. Spännande värre.

När vi kom till byn Kaloudiana var det dags för lunch - nu var det inte långt till Kolimbari där vi bor. Vi stannade på en taverna och beställde Gyros med pommes - vi fick in efter en lång stund (man har inte bråttom här...) en blandning mellan tunnbrödsrulle och pitabröd med strimlat kött, pommes, sallad och nån vitökssås - supergott! Efter lunchen så tittade vi i lite affärer och sen var det dags att åka hemmåt och ta över Karma från Sollan och Benke.

Vi kom till hotellet vid kvart över ett och då möttes vi av en jätteglad Karma som var mätt och trött - det var bara att ta över och sen lägga henne efter en liten stund. Niklas tog jouren uppe på hotellrummet och jag la mig i en solstol för att läsa lite. Det tog inte lång stund förrän jag somnade, vaknade till med ett ryck och såg på skuggorna att jag hade sovit en stund. Gick under vår balkong och ropade på Niklas, fick ropa flera ggr innan jag fick nåt livstecken - han låg och stensov och Karma likaså. Klockan hade blivit 4 och vi alla hade sovit en ordentlig stund, skönt att få lite + på sovkontot.

Efter en liten stund så var det dags att gå ner till stranden - nu hade det lugnat ner sig ordentligt så man kunde bada i havet.Vågorna hade dragit runt stenarna riktigt ordentligt så var det svårt att gå i förut så var det inget vad de var nu - man fick göra en variant att slänga sig i vid knädjupt men det gick det också. Efter bad och glass så gick vi upp vid 6 för att göra iordning oss, vi funderade om vi kunde hitta på någon annan lösning än att äta i omgångar eller låta Sollan och Benke ta Karma när vi åt..... Det fick bli att vi tog med oss mat upp på rummet till alla 3 - vi fyllde våra tallrikar och beställde två öl, servetrisen fattade läget och bar upp maten till vårt rum åt oss och vi tog Karma. Sen satt vi alla tre på balkonen och åt middag i lung och ro - Karma åt bra och hon tyckte det var spännande, hon satt så lungt och fint och inget tjafs, skit att vi kom på det sista kvällen...men men vi får vara nöjda över det:).

Efter middagen så tog vi en tur in till vår lilla by som ligger vid en hamn, vi har inte besökt den förut och vi vet inte riktigt varför. Vi har haft fullt upp med middag och Karma och sen kortspel på balkongen så vi har missat den total, den var kul att se. Fina och mysiga restauranger som låg direkt vid havet och gulliga små affärer. Niklas hittade staty som han är sugen på och vi funderar på att gå tillbaks imorgon för att köpa den, den var dock väldigt dyr men också väldigt fin. Vi vände efter ett tag och var hemma igen vid 21. En kul grej är att det hänger affisher överallt med ett fotografi som tydligen liknar Benke som han såg ut med permenentat hår på 70-talet.

Karma åt vällingen och la sig utan gnäll, vi satte oss på balkongen och softade lite en stund och skulle precis ringa upp Benke & Sollan när Niklas välte ner ett ölglas vi fick glassplitter över hela balkongen. Det var bara att försöka få bort det värsta med Karmas våtservetter. Niklas gick och mötte upp Benke & Sollan och passade på att ta med ett gäng öl upp och sen startade vi resans sista plump. Benke vann och var helnöjd. Killarna var på G och ville avrunda med en rak yatzy medans tjejerna satt och gäspade. Yatzyn vann Niklas som säkert somnar gott. En bra sista kväll som rundade av hela resan på ett bra sätt!