söndag 7 augusti 2011

Kreta Hemresedagen

Vi vaknade ganska sent och vi låg o myste en stund i sängen innan Karma sa att hon var hungrig. på vägen ner till frukosten gick vi förbi receptionen för att kolla om vi kunde behålla vårat rum till klockan 16 så att Karma kunde få sin siesta. Receptionisten sa att det blev svårt men han skulle göra vad han kunde och att vi skulle komma tillbaks efter frukosten. Vi var nere vid frukosten vid 8.30 och Satte oss brevid Benke & Sollan som redan var på plats. När vi var klara så gick vi tillbaks till receptionen och fick veta att vi kunde få ett annat rum fram till 16 för 40 euro. Det var taget.

Vi packade väskorna i en väldig fart och installerade oss i det nya rummet vid 10. Allt var packat förutom badkläderna och vi lämnade bara grejorna och gick ner till stranden för sista gången. Det blev en lugn förmiddag, Karma var inte på badhumör men Niklas var i länge. Planen vi hade var att äta lunch på hotellet vid ett så kunde Sollan passa Karma o ge henne en pizza från baren att snaska på så länge. När vi var klara skulle vi upp o lägga Karma så hon kunde sova till 15.30 så han vi duscha innan vi skulle lämna rummet. Vid 12:40 gick Niklas upp till baren för att beställa Karmas pizza men fick reda på att klockan var efter 12 och vi hade ingen rätt till All-Inclusive längre och skulle behöva betala för det vi skulle äta.

Vi bestämde oss då för att gå till en av tavernorna som låg vid hamnen några hundra meter bort och äta istället. Vi hade ju sett dom mysiga tavernorna kvällen innan när vi tog en promenad i hamnen. Vi tog stället som hade mest folk och det tog en bra stund att beställa och att få in maten. Vi började få lite panik för Karma sa att hon var jättehungrig och började bli väldigt trött. Till slut kom maten in, korv o pommes till Karma, Kyckling/bacon souvlaki tilll damerna och moussaka till herrarna. Och vilken mat, jäklar vad gott det var. Varför hade vi inte varit här förut ?

Ulli och sollan tog med sig Karma till hotellet medan Benke och Niklas stannade kvar för att ta en öl och betala. Niklas gick sedan och köpte statyn som han hade spanat in dagen innan och lyckades pruta ner den från 99 euro till 75. Karma somnade direkt trots ett helt nytt rum, så skönt att hon kan varva ner var hon än befinner sig. Vid 15.40 fick vi väcka Karma och vi gjorde oss i ordning för att checka ut vid 16. Bussen skulle ju gå vid 18.20 och vi fick ställa bagaget vid receptionen och försöka döda tiden bäst vi kunde. Vi ruttnade ur och vi bestämde oss för att köra en sista plump som Sollan vann. Karma satt snällt och ritade medans vi spelade.

Bussen kom i tid och vi var först på. sedan åkte bussen gamla vägen mot chania och stannade till på en 5-6 hotell och plockade upp turister. Efter ett tag var vi i Platanias som är själva hjärtat för turism på Chania kusten. Det var otroligt mycket hotell och liv. Vi kände oss nöjda att vi hade hamnat i Kolimbari där tiden nästan står stilla i jämförelse. Vid 19.30 var vi på flygplatsen och planet skulle gå 21:55 så vi hade ju gott om tid. Incheckningen gick smidigt och vi hade nästan två timmar att döda på en riktigt usel flygplats. Karma började bli rejält trött och vi räknade med att hon skulle somna på planet så fort det lyfte.

Planet lyfte ca en halvtimme försenat och det var skönt när det äntligen lyfte. Karma hade väldigt svårt att komma till ro och gjorde allt i sin makt för att slippa sova. Vi hade ju plats på rad ett så vi hade mycket utrymme framför våra stolar vilket gjorde att vi kunde bädda en liten säng åt henne på golvet men som sagt, hon kunde inte komma till ro. Niklas var jättetrött och skulle ju köra bilen från Arlanda så han satte sig ytterst för att försöka få lite sömn. Efter halva resan somnade tiill slut Karma i sin lilla säng och vi alla fick ca 1,5 timmar sömn.

På Arlanda gick allt smidigt och vi tog avsked av Benke & Sollan. Vi var hemma nästan prick 03 och Karma tyckte det var mysigt att få lägga sig i sin egen säng. Vi kände återigen vilken underbart skön säng vi har och somnade in.

Ännu en kanonresa är över och allt blev bättre än förväntat, det enda negativa var att Karma inte kan sitta still på restauranger men det käns som en bagatell. Vi har bestämt oss för att någon gång åka tillbaks med reguljärflyg och hyra en bil en vecka för att spontant utforska Kreta som är en fantastiskt vacker ö.