onsdag 18 juli 2012

Marmaris 2012 Måndag

Ulli hade ställt klockan på åtta och ulli steg upp när den ringde. Jag drog mig en kvart och karma sov vidare när jag gick upp. Vi packade och åt lite frukost och väckte karmis vid 8.30. Hon var pigg och glad och sa att hon inte hade ont i magen så vi beslutade oss för att åka med på båtresan. Klockan nio samlades vi i lobbyn och gick upp till vägen där bussen skulle hämta upp oss. Bussresan tog bara 20min men ulli hann somna medan karma verkade hade ätit surrpiller. Hon pratade mer än morfar på väg till bussen och jag satt o skrattade åt allt roligt hon sa.

Båten var en ganska stor träbåt med en stor avdelning för skugga och en lika stor för dom som ville steka sig. Vi satte oss i skuggan. Förutom våg grupp var det en del norrmän och en bunt holländare med på båten. Båten gick ut omgående och for mot första stopp vid en ö utanför marmaris. Vi var där efter en halvtimme och båten la ankar så man fick bada i en halvtimme. Alla hoppade i och det var otroligt skönt i vattnet som var alldeles Turkost. Karma plaskade runt med sin Ring och sina puffar. Nästa anhalt på resan var till en grotta som båten backade in emot. Vi tog några bilder innan vi åkte vidare till nästa badstopp. Samma sak där, alla hoppade i och badade och det var lika skönt som sist. Efter en halvtimme åkte vi vidare mot ett fint ställe i en bukt där båte la ankar i en och en halv timme och det serverades lunch. Man hade ju inga större förhoppningar på kvaliten på käken men alla var riktigt hungriga och maten var över förväntan. Det serverades kyckling, turkiska köttbullar, pasta, grönsaker och bröd. Riktigt stora portioner och riktigt gott. Alkoholfri dryck var gratis medan tex. Öl, vin och glass fick man betala för. Efter lunch och badande åkte båten vidare till sista stoppet och sista chansen för bad. Alla plaskade i vattnet föruto karma som inte ville bada mer. Hon satt i skuggan och kollade på tom & jerry medan ulli och jag turades om att bada. Båten lättade ankar en sista gång och efter en stund var vi inne i hamnen igen strax före 17. 7 timmar på sjön och det bästa dagen på hela resan var ett faktum.

Tillbaks på hotellet gjorde vi oss iordning för att åka icelemer med kalle och jossan för mat och shopping. Dom hade pratat så bra om den byn så vi var nyfikna. Lena var trött efter båtresan och ville stanna hemma vid hotellet. När jag gick och duschade såg jag att det ett idiotiskt drag att inte smörja in mig med solskydd idag även fast jag bara satt i skuggan. Axlarna, bröstet och ryggen var lila. Vid 19 mötte vi upp kalle o jossan och tog en taxibåt till icelemer. Vi strosade omkring lite o kollade i affärerna men vi tyckte att det var skitgrejer och vi köpte ingenting. Vi gick o käkade på samma restaurang som kalle o co varit på kvällen innan och det var grymt bra. Trevlig personal och superkäk. Efter maten gick vi in i en affär till. Vi hittade ett par byxor åt ulli o en jacka till karma som vi ville ha, kopior förstås och när jag försökte pruta gick det inte alls. Inte en krona och säljaren blev nästan otrevlig så vi sket i att handla någonting. I grann affären hittade vi en present till farmor enligt tradition och även en sån honung gjord på barrträd som vi köpte i grekland för några år sedan som är så god, mycket mindre söt än honungen i sverige. Vi tog sedan en taxi hem till hotellet och nu är karma nattad och vi sitter och svettas i 35 graders värme på balkongen kl 23. God natt!

Båten för dagen

Grupphopp

Lilla grodynglet

Alla tjejerna kör tåget

Kalle kyler skinkorna

Ulli i skuggan

Karma och Ulli vid Grottan

Karma och en holländsk tjej tittar på film

Ulli mitt i ett hopp

På kvällen på väg emot icelemer