onsdag 24 juli 2019

Kroatien Dag 1

Karma hade resfeber delux och kunde inte sova vilket medförde att både jag och Ulli inte kunde somna förräns närmare klockan ett. Så när klockan ringde 03:25 var det lite segt att komma upp ur sängen men det gick det med. Vi kom iväg mot Arlanda 03:45 och parkerade bilen på Benstocken en timme senare. Jag hade redan checkat in hemma och vi checkade bara in väskorna innan vi gick in genom säkerhetskontrollen vid 05:15. Sist vi var på Arlanda tidigt var allt stängt så vi hade fixat smörgåsar hemma som vi skulle ha till frukost. Allt var öppet så vi kunde ta en kaffe till frukostmackan. Karma tog te som hon inte hann smaka på förrän hon välte muggen över mina ben. Eftersom allt var öppet kände jag mig tvungen att ta en rutinmässig flygöl klockan 05:45 på morgonen. Lite onödig kanske men det är rena tvångstankar.

Flygresan med norwegian gick snabbt och smidigt på 2,5h. Landningen var lite skakig och ryckig och Ulli blev livrädd men jag gissar att det är rutin på banan som ligger precis vid kusten och bergen bakom. Vi fick väskorna snabbt och var tidiga ute i ankomsthallen där vi tog en fika medan vi väntade på transfern som skulle gå 10:30. Vi hoppade på bussen strax efter tio och jag hann springa iväg för att handla vatten o snacks innan avgång. Bussresan till hotellet var otroligt vacker men fruktansvärt lång. Serpentin vägar längs berget med havet precis under och vi fick åka färja till ön Korcula där vi sedan fick byta till en minibuss där föraren satt och bet på naglarna och skickade sms medan han körde på dom snirkliga serpentinvägarna. Jag var på väg att be honom sluta men det var lite trafik så det kändes ändå lugnt. Hur som helst så var vi framme vid hotellet först vid 15. Typ 2 timmar längre än jag hade hoppats på. På resan fick jag kontakt med en gammal kompis som är Bosnier. Han och jag var i Kroatien tillsammans på en resa för ca 15år sedan och det visade sig att han är här nere nu och skall vara i närheten i slutet av veckan. Vi sa att vi skulle kolla om vi kan styra upp så vi kan sammanstråla på något sätt, vore kul då det är en rolig kille som Ulli också träffade då vi var i Göteborg i Maj.
Frukost/Fika på dubrovnik flygplats

Högt ovanför Dubrovnik

En glass på färjan

Färjan till Korcula
Staden Korcula rakt fram
Hotellet verkar jättemysigt och vi fick ett trevligt bemötande av personalen. Vi var hungriga så vi kastade in väskorna och bytte om innan vi gled ner till cafeet på hotellet. Rummet vi fick har en fantastisk utsikt och ligger ovanför poolen. Dock är rummet otroligt litet och vi kommer krocka hela tiden men vi ska mest bara sova på rummet så det ska nog gå bra.

Fin utsikt från balkongen

Karma nöjd med hotellet
På cafeet vid havet beställde jag en grekisk sallad och en öl, Ulli en club sandwich och en öl och Karma tog en burgare och en cola. Maten var supergod och Ulli ville att vi skulle dela på våra rätter då hon blev sugen på salladen, jag gick med på det. Efter den sena lunchen gick jag och Karma ner till havet och badade. Det är ca 24 grader i vattnet och det svalkade skönt i den rejäla värmen so det är i solen. Vi gick sedan upp till Ulli igen för att dricka lite kaffe innan vi alla gick upp till poolen för att slappa i skuggan. Jag somnade direkt på en solstol och tjejerna gick under tiden jag sov ner till havet där Ulli kollade på när Karma badade. Vid poolen var det en tjej i Karmas ålder (vi tror hon är tyska) som var sugen på att få kontakt med Karma men Karma var lite svårflirtad, vi få se om det släpper.

Ny favoritöl från Balkan
Vid halv sex hade vi badat klart och gick upp på rummet för att byta om för att gå ner till byns affär för att inhandla vatten och lite öl och chips till balkongen. Jag har glömt spelkorten och yatzy så vi passade på att köpa en lek spelkort. Byn är pytteliten men otroligt charmig. Det finns lite cafeen, restauranger och barer där det sitter gubbar, vi ska prova dessa någon dag men det är inget stort utbud precis.

Brna hamn/centrum. Pittoreskt.

Vid centrum, man ser vårt hotell längst bort

Alkoholfri öl är som en bil utan hjul

Vid sex var vi uppe på rummet igen där jag satte mig på balkongen och bloggade medan Karma duschade och Ulli röjde och packade upp. Tyvärr upptäckte jag att ölen jag köpt var alkoholfri, riktigt orutinerat. Strax efter sju gick vi ned en våning till middagsbuffen och fick ett kanonbord ute vid havet. Vi beställde in en varsin öl och en cola åt Karma. Maten var jättegod med stort utbut av både kött och fisk. Tydligen var fisken inget vidare då det var för mycket ben men det drabbar ju inte mig. Det tråkiga var att en ensam liten geting kom och surrade vid vårt bort doc Karmas tallrik. Vi fårsökte få Karma att sitta kvar men hon fick panik och började grina. Vi vägrade att gå in så det slutade med att Karma åt själv inne medan vi åt ute vid havet. Vi måste på något sätt hjälpa henne bli kvitt denna getingfobi då den börjar bli ett handikapp. Hon kan inte äta utomhus hemma så det är ingen nyhet detta.

Efter middagen tog vi en promenad in till byn för att avsluta kvällen med en drink på en lokal bar. Det händer inte mycket i denna lilla by men vi gillar ju den typen av ställen men andra skulle få krupp. Vi var tillbaks på rummet vid halv tio helt körda alla tre. Vi kommer sova som stockar vill jag lova.

En drink på en lokal bar.

1 kommentar:

  1. Det verkar vara ett mysigt ställe ni åkt till men jag kan lova att det är minst lika varmt här hemma.......pust, pust.
    Kan ni hyra ngt fordon på ön så att det går att se sig omkring lite? Hoppas att ni sov gott inatt!

    SvaraRadera