måndag 29 juli 2019

Kroatien Dag 7

Inatt var en kämpig natt med en massa rännande till toalettet. Först var det dom sena ölen som skulle ut vid två respektive fyra och sedan fick jag magknip som gjorde att jag fick spendera en halvtimme på toan vid femtiden. Strax efter åtta klev jag upp och väckte tjejerna då jag trodde vi försovit oss då Ulli sagt att hon skulle ställa klockan på åtta. Men hon hade ställt om den till senare då jag hade bökat under natten.

Vi gick ner och åt frukost runt halv nio och tog god tid på oss. Det var grått och mulet och det hängde regn i luften. Det var inte kallt men inte badväder precis. När vi kollade ner på havet så var det fortfarande högvatten och rejäla dyningar rullade in. Terassen där solstolarna stod var kaos, fullt med uppsköljt grus och stolarna stod i travor.

Vi gick upp på rummet efter frullen och tog det lugnt. Ulli bloggade klart och jag fixade först med korten och sedan spelade jag schack och lyssnade på musik en stund på sängen. Planen var att gå ut på en prommenad igen men det började regna så vi tog det lugn en stund till.

När det slutade regna efter en stund skickade vi iväg Karma till Anna och begav oss ut på en vandring i riktning mot "Den Blå Oasen". Karma och Anna satt och spelade på paddorna i spelrummet när vi gick. Vägen vi tog idag vek av mot ett annat håll och slirngrade sig upp för baksidan av berget mitt över bukten från hotellet. Det var väldigt vacker utsikt när man kom upp en bit och grusvägen verkade vara hur lång som helst. Vi mötte en bil, ett par cyklister och andra vandrare på färden. När vi hade gått en dryg timme så vände vi och gick hemåt igen. Då började solen titta fram och det blev väldigt varmt. Jag var helt dyngsur av svett då vi kom hem till hotellet igen. Karma satt själv då Anna och hennes familj dragit iväg på något äventyr men det gjorde inget för Karma, hon var nöjd att få lite egentid.

Panorama över vyn mot Italien

Vårat hotell från andra sidan bukten

Ulli köttar på uppför berget

Fantastisk utsikt
Jag som var helt svettig fick med mig Karma ner till havet för ett dopp vilket var jätteskönt, jag passar mig för att dyka så att örat inte skall gegga igen mer. När klockan vad tjugo i ett gick vi ner till restaurangen som ligger bredvid hotellet för att köpa lunch. Vi beställde Scampi som sen visade sig vara havskräftor (Ulli trodde det var räkor), grillad kyckling, pommes, en köttgryta med gnocchi och bröd. Allt förutom pommes som var lite sladdriga var perfekt. Köttgrytan var oerhört god, köttet föll isär bara man rörde det med gaffeln. Synd att man upptäckte det sista dagen, men kul att man fick upptäcka det. Vi tog en varsin cappuchino och delade på en panacotta till efterrätt.

Karma kör lite Roblox innan lurren

Tjejerna tycker det ser gott ut

Kräftor, Ulli trodde hon beställde räkor

Typ Kallops med Gnocchi men mycket godare. såååååå gott!

Panacotta som Karma upptäckte var gott

Restaurangen rekomenderas

Bra storlek på kaktusen
När vi hade ätit klart var det soligt och dags för bad igen. Dom höll fortfarande på att röja upp vid terassen men vi fick tag i ett par solstolar som såg ut att vara utom räckhåll för vatten som splatchade upp av dom stora dyningarna. Det dröjde inte länge förrän Anna dök upp och resten av dagen låg tjejerna konstant i vattnet tills klockan halv sex då dom gick upp och spelade. Jag och Ulli sög ut det sista ur den Kroatiska solen. Jag badade några gånger men vågade inte ha huvet under vattnet o få tillbaks dövheten som släppt lite idag. Jag hann med en Tequil Sunrise & en öl innan dagen på solstolen var över. Ulli gick upp till rummet först vid sex och jag gick upp vid halv sju och tog med mig Karma som skulle tvätta håret idag innan middag.

Ulli läser en bok på "terassen"

En grandmaster klurar på nästa drag vid poolen
Vi var sena ner till middagen men lyckades få ett bort utomhus i kvällslolen med lite tur. Vi delade på en flaska lokalt vin som återigen var jättegott. Man ska nog våga prova lite mer udda viner framöver. Middags buffen är som sagt inte hotellets starkaste kort men jag tyckte ändå det var ok och blev iaf inte missnöjd. Karma hade lite myror i brallan och ville inte sitta kvar så länge. Det visade sig att hon ville träffa Anna igen innan kvällen var över men dom kom och åt ännu senare än oss. Vi hälsade lite kort på hennes föräldrar och sa att vi kanske ses nere vid baren senare på kvällen.

Innan vi tog en prommis ner till Riva cafe så stannade vi i receptionen och gjorde rätt för oss genom att pröjsa alla luncher och drinkar vi satt på rummet. Det blev mindre än jag räknat med så det kändes bra. På riva beställde vi en vin spritzel, en apperol spritz och en glass men det var samma sak där att Karma var otålig och ville tillbaks till hotellet så vi blev inte långvariga gäster ikväll. Karma vägrade låta mig smaka på glassen trots alla hot jag slängde på henne. Tillbaks på hotellet så satte vi oss i baren och beställde in varsitt att dricka. Vi sa till Karma att hon kunde springa upp till poolen o kolla efter Anna och en minut senare så kom Karma och Anna ner till oss och en stund senare hennes föräldrar också. Vi satte ihop två bord och satt tillsammans och diskuterade nån timme tills klockan blev halv elva då det var dags att gå upp på rummet och packa och fixa det sista för hemresan. Tjejerna gav varann en stor kram och skiljdes åt som tillfälliga bästa kompisar.

Knärtan

Grandmastern

Badkrukan

Den fick man inte slicka på

Anna & Hennes föräldrar


1 kommentar: