måndag 29 juli 2019

Kroatien Dag 6

Då det skulle vara dåligt väder med regn och blåst så bestämde vi oss för att ta lite sovmorgon, jag ställde klockan 09.00 men Niklas vaknade redan vid 8 och satte sig på balkongen för lite schackspel och bloggning. Karma hade sovit hyfsat lugnt men hennes nervryckningar och samtal under nätterna är fortfarande i full gång. Mycket som måste röra sig i hennes huvud.

Vi väckte Karma vid 9 och gick till frukosten, det var nog fler som tänkte som vi då det var fullt med folk i restaurangen. Det regnade inte men det var molnigt och det blåste rejält. Vi åt i lugn och ro, sen kom Anna och hennes föräldrar ner och Karma och hon bokade en spel-date. Dom skulle träffas efter frukosten för att spela och hänga inomhus, perfekt att hon har träffat en kompis här.

Efter frukosten så gick Karma till Anna och jag och Niklas satt inne på hotellrummet och tänkte...ok det blir en inomhusdag och börja kolla på TV - katastrofkanaler....Vi kollade ut och såg att det ännu inte hade börjat regna och att molnen inte var så mörka så vi bestämde oss för att ta en liten promenad i byn. Vi hade ingen plan utan börja bara traska ut och lite runt. Det var såå skönt att få röra på sig efter flera dagar i solstolen, kroppen behövde verkligen det. Vädret höll i sig och vi gick på, när solen inte var framme och en hel del blåst gjorde att det var inte hysteriskt varmt så det var helt ok att gå ett ganska bra tempo. Vi gick runt bukten och upp på andra sidan, den sidan som vi hela veckan hade suttit och kollat på. Det verkar vara en blandning av sommarhus och bofasta, många hyr ut rum här så vill man så kan man nog hitta ganska billigt boende i byn Brna.

På väg ut på vandring genom Brna

Fotografen blir smygfotograferad

Ulli håller vårt hotell i sin hand

Vy över Brna
Vi kom till en återvändsgata med två skyltar - en som visade en pil mot utskiksplats och en pil mot "blue lagoon" - vi gick mot utkiksplatsen. Vi gick upp mot berget som är precis mittemot vårt hotell, vi har sett nån slags mast högst upp på det berget och undrat vad det har varit...nu skulle i få se vad det var. Vi gick igeom olivlundar och tät växtlighet. När vi nästan var uppe så hade jag hållt mig en lång stund men nu var jag rejält kissnödig, jag tänkte vem ser mig här?! Inte behöver jag gå in i den täta växligheten för att gömma mig så jag satte mig på stigen. Precis när jag var klar så kom det 2 killar ner från berget och dom pratade Svenska...hahaha vad är oddsen för det? Det var på håret att dom haffa mig med brallorna nere.

Här gör man tydligen sina behov mitt på gatan
Till slut så kom vi upp till masten och utsikten var fantastiskt. Sen var det bara att gå ner igen och tillbaka. Vi gick in på lite andra vägar när vi kom ner igen till byn, det är en fantastisk fin by och väldigt lungt. Vi avslutade promenaden genom att gå och handla i supermarket, Niklas hittade öl som inte var alkholfri och så köpte vi lite chips till ikväll. När vi kom tillbaka till hotellet så satt Anna och Karma fortfarande och spela och tyckte det var super att få vara själv så lång tid. Det hade fortfarande inte börjat regna trots att alla prognoser har sagt det så det blev bestämt att det skulle bli bad efter lunchen.

En bit av Korculas kust

Framme vid masten

Väldigt mysig och grön skog
Klockan hade nästan blivit 13 så det var dags för lunch - idag så blev det nästan som alla andra dagar, Niklas och jag delade på en Grekisk Sallad och en Bruchetta med skinka, broccoli och tomat, idag var han bättre med mat-hetsen så jag sa ok till att dela. Karma tog en pizza Margarita. Efter lunchen så blev det bad i havet för Karma och Niklas. Det blåste hysteriskt och vattnet hade stigit så det var rejält med strömmar - det var att hålla i sig när man gick upp. Karma lyckades för första gången våga hoppa från kanten rakt ner i vattnet. Efter ett litet tag så dom upp till Poolen för att bada och då kom Anna så Niklas blev avbytt. Det är blåsigt med varmt och i bland så tittar solen fram, perfekt slapparväder med en bok i solstol, man blir inte svettig, inte bränd och inte bländad av solen när man läser. Efter ett tag så gick Anna och Karma ner till havet och då var Annas pappa med för att hålla koll - det slutade med att han skar upp och det blev omplåstring och sen bad i poolen igen som var lugnare. Niklas och jag slappade i baren med eftermiddagsdrinkarna Pina Colada och Whiskey Cola.

Skönt med ett dopp efter promenaden

Karma hoppar äntligen ner i havet

Anna hade en bad munk som dom hade kul med i havet
Efter drinkarna så kom solen fram och jag och Niklas gick ner till badplatsen nedanför hotellet vid havet. Karma och Anna stod och blev fullkomligt duschade av dom höga vågorna som slog in mot kanten, havet var smått hysteriskt vilket var jättekul. Niklas har fått problem med ett av hans öron "tropical-ear" och hör inte ett smack. Ju mer han badar ju sämre blir det. Nu hade Anna tappat sitt cyklop på botten och Karma undrade om Niklas kunde hjälpa och hämta det - såklart hjälpte han till men örat blev ännu sämre. Vi låg och lapade eftermiddagssol till nästan 18 tills vi gick upp och fixade till oss på rummet inför middagen.

Karma äskade vatten splatch

Ibland blev dom extra stora

Ulli bloggar vid poolen
Vi bestämde oss för att äta nere i byn på den restaurangen som vi åt förra gången, vi fixade till oss och var på plats lite efter 19. Det var en hel del folk nere i byn - mer än vad det brukar kanske för att det var söndag eller för något annat. Vi gick in och satte oss och Karma och jag gjorde nästan likadan beställning som sist - grillade räkor och 1kg fisk (inte small fish som sist) 2.a sortering - dom har 1a och 2a och det var ganska stor prisskillnad så vi tog 2.an - fisk är ju ändå fisk. Niklas tog en biffstek. Maten var supergod men Karma gillade inte fisksmaken - tror för att den var grillad och hade en ganska pikant grillsmak...så finsmakaren fick alla räkor och morsan i familjen fick än en gång ta det som blev över, en mammas lott här i livet tror jag. Niklas och jag delade på en flaska inhemskt vin - rikigt gott var det - dom gör bra vin här i Kroatien.

Grillade fiskar

Grillad biff

Trevlig på restaurangen

Gott lokalt vin
Vi var sugna på lite efterrätt men bestämde oss för att inte ta det på restaurangen utan vi betalade och så gick vi upp till vårt hotell - vi har ju betalat för middagen så varför inte. Vi gick in på buffén och åt från efterrättsbordet tills vi blev nöjda och sen så kände vi att klockan var ju så lite så vi gick ner till byn igen för att avsluta kvällen på vårt favorithak Riva. Vi börjar känna igen dom som sitter där och dom hejade när vi kom - idag var det nästan fullt, det visades nån fotbollsmatch på TV som gubbarna satt och kollade på. Karma beställde sin glass själv tjohoo och jag körde på samma som förut Aperol Spritz och Niklas tog ett glas vitt vin blandat med sodavatten, ganska gott och inte så blaskigt som man kunde tro. När vi satt där så började en Kille från Kroatien prata med oss - han var urkass på engelska trots att han sa att han förstod 100% av allt vi sa men kunde bara inte prata engelska haha. Han var bättre på tyska så det blev en variant - han prata på tyska och vi svarade på engelska. Han hade sommar hus/lägenhet i Split och nån annanstans, men här var han på semester för att vila upp. Vi hade extremt svårt att förstå honom och han pratade med låååånga avbrott slutade aldrig, han störde faktiskt mer än det var trevligt. Svårt att avsluta en konversation med en person som inte förstod dom sociala signalerna. När vi skulle gå så ville han bjuda på mer dricka "för det var så man gjorde här" att vi sa nej tack och var nöjda var inget han förstod trots att han förstod 100% engelska. Till och med hon som ägde baren kom fram 2ggr och frågade oss vad vi ville ha för han skulle bjuda - vi sa vänligen men bestämt nej tack. Till slut kände vi oss nästan manade att gå iväg för att få lite lugn o ro....klockan var inte ens 22 så vi bestämde oss för att avsluta kvällen på vår egen bar istället - vi tog varsin drink innan vi gick upp och la oss - vi släckte runt 23.00. Dagen som vi trodde skulle bli semesterns sämsta pga dåligt väder blev en kanondag - vi kan det här med semester!