lördag 27 juli 2019

Kroatien Dag 4

I natt vaknade jag säkert 15-20ggr både för att Karma låg och sparkade i min sängkarm, pratade, slängde med ben och armar på mig och att Niklas var uppe på toa 2ggr (dom här mega ölen innan läggdags känns sådär...) och att han snarkade. När klockan var 7 vaknade jag till och var helt slut. Jag ställde klockan på 8.15 för annars hade vi försovit oss till frukosten. Det var tur att jag gjorde det för när klockan ringde sov alla som stockar och Karma hade legat still på morgonen.

Vi pallra oss upp och åt frukost. Hotellet vi bor på är väldigt avslappnat - alla som är här är alla lugna, lugn musik, lugn personal och bara coolt överallt så skönt. Vi gick ner och gjorde en tysk bokning av solstolar innan vi åt frukost. Efter frukosten så gick vi till receptionen och bokade en shuttle in till stan klockan 17.00. Den kostar 13EUR/pers ganska dyrt, vi kommer att ta en taxi hem. Det tar ca 40min till Korcula stad. Jag bokade även in en "Sport massage" till imorgon klockan 16.30 för 350kuna som är ca 550sek. Efter det så gick vi till hotellrummet och fixade vi i ordning oss, Niklas gick ner först sen så gick jag och Karma. Man börjar märka nu att vi inte är så solsugna längre - vi är ju skuggdjur allihopa och vi har fått tillräckligt med sol.

När vi kom ner så gick vi alla och bada i havet (även jag :) det har blivit nu att jag badar i havet flera ggr. Vi låg och läste och chillade i skuggan och till slut så kom Karmas kompis Anna så dom fick leka lite i poolen. Vi låg och slappa och bada tills det var dags för lunch. Karma åt fish & chips och jag och Niklas delade på en Grekisk sallad och en Club Sandwich och såklart en cappucino efter. Efter lunch så blev det lite bad igen sen slapp i solen. Niklas pratade lite en sist gång med det Slovenska paret som skulle åka hem idag.

Knärtan !

Skönt under parasollet

Tjejerna doppar sig
På eftermiddagen så märkte man att Karma hade ruttnat ut lite - Anna var inte på plats (fick reda på att hon var på hotellrummet) och hon har fått nog med sol. Så hon gick upp på hotellrummet för att slappa i ACn, samma sak händer på varje resa vi gör - hon klarar solen bra men till en viss gräns, sen måste hon tanka kyla och vara inomhus. Niklas och jag tog vår eftermiddagsdrink vid baren och bara slappa, sen blev det att fixa till sig för resan in till Korcula.

Vi gick upp till receptionen för att vänta in Shuttlebussen, Niklas tog ut pengar först - finns en ATM på hotellet, riktigt bra. Bussen kom inte i tid så vi blev lite oroliga att det hade blivit missförstånd på tiden men efter att vi fråga i receptionen så fick vi info om att den var på väg. 17.10 bar det iväg med en van som var skruttig och inte helt fungerande bilbälten (mitt värsta) huvudsaken är att Karma sitter fast och säkert, sen får vi ta det som blir över. Turen skulle ta ca 40min men vår chaufför lätta inte på gasen och resan tog bara 30min in till Korcula.

Väntar på taxin

Vi blev avsläppta på torget inne i byn och sen så gick vi mot borgen - Niklas hade lite koll både för att han hade kollat upp lite och så hade han pratat med svenskarna som bor på hotellet och hade varit här dagen innan. Det var tur att vi åkte ganska sent, det var varmt trots att klockan var 17.30. Vi gick upp mot borget och möttes av en fantastisk fin stadskärna vilket stället WOW. Vi har varit runt en hel del i världen men denna plats var fantastisk. Mycket var bevarat från gamla tiden - borgen/ringmuren var byggd på 1300-talet. Marco Polo var född i Korcula. Fina gränder, underbar arkitektur, restauranger som blandades med små butiquer överallt och det var sen uppblandat med massa träd. Så himla fint ställe.
Vid taxistationen i Korcula

Ingången genom ringmuren

Tjejerna på väg in
Vid hamnen trängdes den ena lyxyachten efter den andra och flera transportbåtar kom in när vi var på plats så det är en välbesökt ö. Vi kände ganska snabbt att i var hungriga och Niklas kollade upp en restaurng på Tripadviser som hade Pizza....vi var alla sugna på Pizza så det fick bli det och jäklar vilken god pizza. En av dom godaste pizzorna vi alla 3 hade ätit. Niklas pratade med en av servitriserna som berättde att det kunde bli riktigt kallt här på vintern, en gång blev det minusgrader och då frös rören i husen som inte är byggda efter den temperaturen. Även om det inte ofta blir minusgrader så blir det ofta riktigt kallt pga att det blåser mycket på ön. Uppe på bergen så hände det ganska ofta att det kom snö och då åkte alla dit för att leka i snön och göra snöbollar, ofta höll det bara i sig i en eller ett par dagar.

Rolig och gof calzone

Karmas Margaritha

Ullis laura ruccole

Grymt mysigt ställe

Strandpromenaden var världsklass
Efter maten så gick vi runt och kollade lite mer i byn och tog en glass vid en gränd. Säger det igen vilken stad/by helt fantastiskt fin! När vi hade gått runt ett tag så ville vi sätta oss och ta en drink och tyvärr så kollade vi inte upp Tripadviser innan utan gick bara in på ett ställe som låg bra vid muren och hade fin utsikt. Det började med att servitörerna ignorerade oss....när vi tillslut frågade om vi fick sätta oss så fick vi sätta oss vi ett mindre bra bord (kan man ju förstå att dom vill prioritera matgästerna, men det kunde dom ju ha sagt). Dom gjorde reklam på gatan att dom hade Cocktails - så vi beställde en Pina Colada och en Tequila Sunrise och en Cola. Man brukar få alla samtidigt men inte här....först kom Karmas Cola, sen efter säkert 10min kom Niklas Tequila Sunrise och sen efter ytterligare 5min kom min Pina Colada. Om dom hade varit goda så hade det varit helt ok att vänta men det var dom sämsta drinkarna någonsin, det var bara blandat hej och hå, som om jag hade stått bakom baren. Nä det var ingen höjdare alls...och Niklas sänkte dom på Tripadviser. Det är ju det som är så bra med det - gör man inte bra ifrån sig så ska man få reda på det. När vi kollade på recensionerna på stället så var det fler som var missnöjda - så dumt att vi inte kollade innan. Efter drinken så var i alla trötta och sugna på att åka hem så vi gick mot torget för att få tag på en taxi.

Fastlandet på andra sidan

En bar på toppen där tyvärr barn inte var välkomna

Rolig reklam

Fantastiska gränder

Smarrig glass

Så vackert när solen gick ner

Solnedgång i Korcula

Fin men inte god drink
När vi kom fram till torget så stod det flera taxis och väntade och vi tog en första i tur - 350kuna till hotellet skulle det kosta ca 525kr. Det var en lugnare resa hem, alla kunde vara bältade och han tog det lugnt på vägarna, det tog exakt 40min och taxametern stannde precis på 350kuna hahaha han hade åkt turen förut.

När vi kom till hotellet så gick vi ner och tog en nattfösare, Karma tog vatten och jag apelsinjos vi var törstiga efter pizzan, Niklas tog en Strawberry Mohito. Det var livemusik ikväll och när dom började spela märkte vi att det var mamman och pappan från bandet som spelade på torget häromdagen. När vi satt och lyssnade så  kom Anna och hennes Mamma så vi satt och pratade lite med dom. Dom hade hyrt bil och skulle sova 2 nätter i Dubrovnik efter sin vecka här. Dom bodde i Bergen i Norge och vi pratade lite om det och sen var det dags för oss att knyta oss, solen tar på oss och vi var trötta. Vi släckte lampan efter massa fniss mellan Niklas och Karma klockan 23.00.