tisdag 25 februari 2020

Mexico Dag 3

Alla somnade utan problem igår och vi fick en god natts sömn. Både jag och Ulli vaknade vid fem-tiden och kände oss pigga men vi lyckades båda somna om som tur var. Vid halv åtta gick vi upp och då hade Knärtan redan vaknat en liten stund tidigare och satt i sängen med sin mobil. Hon hade sovit hur bra som helst och hade till och med varit upp och kissat själv på natten utan att ropa på oss. Sängarna var rätt hårda men det funkade ok, men det är som vanligt på resor så det är bara att ta det. Vi gjorde frukost och det blev det vanliga som vi äter när vi är ute och reser. Lite yoghurt med granola, kaffe, rostat bröd, mango och juice.

Efter frukosten bloggade Ulli klart gårdagens blogg och jag tog lite kort på huset för att kunna lägga in i bloggen. Sen publicerade jag bloggen och så gick vi ut till poolen där Karma redan låg och plaskade. jag tog ett snabbdopp och lade mig sedan på en solstol någon minut i solen men flyttade mig snabbt in i skuggan. Jag fick ett meddelande på telefonen att väskan var på väg och skulle anlända om en timme så vi tog en sväng ner till stranden och kollade under tiden. Det ser precis ut som i Chuburna men med mer hus och mer folk på stranden. Blir perfekt att ligga där på förmiddagen innan brisen tar i. Vi gick och letade turstenar då jag glömde ta med mig en inför den här resan. Brukar alltid annars ha med mig en tursten i fickan på alla resor men glömde denna gång och hitills har vi ju inte haft överdrivet mycket tur så....

Stranden nedanför vårt hus

Tjejerna med vårt hus i bakgrunden

Vi gick snart upp till huset igen så att vi inte skulle missa väskleveransen. Karma och jag låg ute vid poolen medan Ulli satt på framsidan och väntade. Efter ett tag hörde vi en ringklocka och Ulli som ropade och väskan hade äntligen kommit. Så skönt då Karmas badkläder låg i den väskan samt Ullis kläder. Tjejerna blev direkt på toppenhumör vilken är skönt. Klockan var nu närmare halv tolv och vi började bli lite sugna på lunch.

Väskan kom äntligen
Vi gick upp till parken i Chelem då vi ville äta tacos igen. Det är bara några minuters promenad. Vi satte oss på samma tacoställe där vi åt för två år sedan och jag kände igen personalen. Karma tog 3st taco med bara kött och ost och jag tog tre med allt på och Ulli två med allt på. Så jäkla enkelt men gott. Till det drack vi vatten. Det är väldigt varmt, över 30 grader och det är skönt att sitta i skuggan och i brisen. Jag skulle aldrig klara av att ligga o brassa i solen här, det kräver hur som helst samt att man fyller på med vatten konstant.

Lunch på Tacostället

Alltså, så gott
När vi kom hem ville Karma gå ner till stranden och bada men jag ville ta det lugnt och dessutom är det NHL trade deadline som jag ville följa så jag ville stanna kvar i huset och ta det lugnt. Ulli lovade Karma att följa med ner på stranden men först skulle dom spela in lockrop till Blixten på telefonen och skicka till tjejen som har kattpensionatet som hon ska försöka använda för att locka fram Blixten om han nu är kvar i krokarna. Karma blev lite stressad då hon skulle spela in sitt lockrop och det blev en tonårs härdsmälta där jag o Ulli var superelaka och så vidare. Hon lugnade ner sig efter ca 20 minuter och lyckades spela in ett lockrop som Ulli kunde skicka iväg. Tjejerna gick ner på stranden och jag tog en kaffe och bloggade medan jag bevakade NHL deadline. Efter ca 45 minuter var dom tillbaka och Ulli var helt slut, tydligen väldigt varmt nere i solen men hon hade badat i havet tydligen.

Vi lade oss vid poolen ett tag och jag började känna mig pömsig och för att inte säcka ihop så gick jag och Karma ner till havet och badade. Det var jätteskönt och Karma har köpt en liten surfbräda som hon hade jättekul med i vågorna. Vi var nere i ca 45 minuter vi oxå men jag han bränna mig rejält i pannan o nacken. Tycker inte jag befinnit mig i direkt solsken förutom då så solen tar rejält här. klockan var också runt tre så det var inte när solen var som starkast heller. Får smörja in mig i morgon helt enkelt. När vi hade badat hann jag inte lägga mig på solstolen förrän Karma ville ha en glass, kände återigen att om jag lägger mig på solstolen kommer jag bli seg så jag följde med henne upp till "Willys ibara bara" för att köpa en glass och kolla om dom inte hade lite kött så vi kan grilla ikväll. Tyvärr hade dom inte något kött så det blev bara en glass till Knärtan.

Skönt i vattnet

Karma gillade sin surfbräda

Full fart i vattnet
När vi kom hem föreslog jag att vi skulle ta bilen till stormarknaden i Progreso för att handla kött. Tjejerna opponerade sig inte så vi körde iväg. Det tog ca 15 minuter att köra dit och det var sig likt sedan sist. Jag kan inte namnet på styckdetaljerna och sedan så är det inte ens styckat på samma sätt som i Sverige så det är hemskt svårt att köpa kött här. Jag hittade fläskkotletter och vad jag var rätt säker på var fläskfile fast annorlunda styckat. Men till slut valde jag grovmald nötfärs som skulle bli hamburgare. Vi köpte lite tillbehör och Karma hittade även en keps, affären är lite som en mataffär och Brisak i samma.

När vi kom hem satte jag igång med hamburgarna på en gång medan tjejerna hoppade in i duschen. Grillen är sprillans ny så vi får inviga den. Inga problem att få en fin kolbädd och pommes kunde jag tillaga i gasugnen. Så det blev cheesburgare med dressing + guacamole och grönsaker med pommes som tillbehör och en varsin burk öl till det. Fantastiskt gott blev resultatet och jag var glad att jag beslutade mig för att laga mat själv. Vill man ha något riktigt gjort får man göra det själv helt enkelt.

Bra grill

Supergoda hamburgare med pommes
Efter middagen hoppade jag in i duschen medan Ulli fixade disken. Jag satte mig sedan och bloggade en stund innan vi satte oss för att kolla lite tv. Det blev ett avsnitt av farmen, Karma var jättetrött o ville gå och lägga sig vid åtta. Vi härdade ut och gick och lade oss strax efter nio men vi var jättetrötta. Vi måste försöka klara av att vara uppe någon timme till framöver så vi inte vaknar vid femtiden på morgonen.

1 kommentar: