onsdag 26 februari 2020

Mexico Dag 4

Jag vaknade runt 06.00 då Niklas skulle gå ut på morgonrunda. Vi somnar så tidigt här så det gör att vi vaknar tidigt också - ikväll måste vi stå ut lite längre i soffan. Jag vaknade flera ggr i natt och tänkte på Blixten, Sverige ligger 7 timmar efter oss så jag visste att det låg ett besked och väntade i mobilen....men då jag har haft dålig feeling på att han ska fångas in så ville jag inte kolla mobilen när jag vaknade under natten, skulle svaret vara negativt så skulle jag ha svårt att somna om. Nu låg jag och väntade...ska jag somna om eller kolla, jag var så pass pigg så jag kollade och det det låg ett sms från Kattpensionatet. Blixten hade blivit infångad i buren i natt, dom  hade fått tag i honom - hon som har pensionatet hade skickat bilder på Blixten. Jag blev såå lättat jag har bitit ihop för Karma skull under hela tiden, jag ville inte att hon skulle se hur stressad jag var över det här. Nu släppte allt och jag började tokgråta, jag sprang ner till Niklas och berättade och sen upp igen på rummet och kollade igen på bilderna. När jag hade lugnat ner mig så ringde jag till Marlene och så fort hon svarade så var det dags igen och jag började grina igen, måste ha varit tufft att ha bitit ihop tydligen haha.

Jag fick veta att dom hade fått napp i fällan tidigare på kvällen så dom sprang ut och kollade men då var det någon annan katt som dom inte kände igen så den kastade dom ut stackarn. Han var nog glad för han ville inte vara i fällan alls. Dom laddade fällan igen med mat och fixade låset och sen in och la sig. När dom vaknade på morgonen så signalerade rörelsedetektorn att det var någon inne i buren, dom sprang ut och höll tummarna för att det var Blixten och inte den andra katten igen, dom hörde ett litet svagt jamande och inte fräsande och då fattade dom att det var Blixten. Han var helt lugn och låg i buren/fällan och nästan väntade på att dom skulle hämta honom. Han måddde jättebra men var hungrig dom släppte in honom i sitt rum så han fick vila och mat, han verkade vara nöjd att få vara inlåst igen. ÄNTLIGEN nu kan semestern börja på riktigt. Jag gick ner och då hade Karma vaknat för tydligen så var Niklas ingen smygare i morse - hon blev överlycklig att Blixten var infångad så vi grinade igen haha sååå glada är vi!

Blixten hittad
Jag började rigga frukost och när Niklas kom tillbaka så var det nästan klart. Tyvärr har han tagit med sig ett par snygga skor men inte sköna, dom skaver och gör ont när han går så det blir att hitta nya när vi har kommit till Playa Del Carmen. Vi åt frukost och efter den så gick jag och Karma ner till stranden - klockan var bara runt 8-tiden men vi var inte ensamma på stranden, det var ett par som var och morgonbadade och ett par som gjorde morgongjymnastik. Trots tidig morgon så började solen hetta på rejält  och vi hade inte smörjt in oss innan vi gick ner och det gjorde att vi inte kunde vara på stranden så länge. Karma hittade några stenar innan vi gick upp.

Folktomt på stranden

Karma samlar snäckor

När vi kom upp så satt Niklas med det sista med bloggen och jag diskade upp morgondisken. Vi gick ut och hängde lite på baksidan när Karma undrade om vi inte kunde gå ner till stranden och bada istället, efter insmörning av solkräm så gick vi ner allihopa för att bada. Nu hade det kommit fler människor till stranden och mesta Mexikaner och så vi. Karma badade som en fisk hela tiden med sin bräda Niklas bada också snabbt medans jag var trög som vanligt MEN jag badade. När vi var på stranden så bestämde vi oss för att göra en liten tur till Progreso, vi hade varit där förra gången vi var här och dom har en mysig strandpromenad med flera restauranger och mysig shopping, så vi bestämde oss för att åka dit.

Ulli är en badkruka

Hon står och mjäkar hu länge som helst

Grymt varmt på stranden idag

Ulli kör armhävningar
Vi gick snabbt upp från stranden och fixade till oss och sen iväg, när vi närmade oss Progreso så märkte vi att det var hysteriskt med bilar. Det var köer och poliser på gatorna som gestikulerade trafiken - vi fattade inte riktigt vad som hade hänt, kanske en olycka så dom dirigerade om trafiken eller någon slags ombyggnation. Där vi brukade parkera var helt körd så Niklas gjorde en habrovinkel och körde runt och började leta. Vi passerade ett par parkeringsställen men då trafiken var galen och alla hetsa så hann han varken se eller stanna. När jag påpekade nåt så fick han ett PANIKSTRESSUTFALL och skrek rakt ut massa saker...jag och Karma vi backa och vi satt knäpptysta resten av resan och jag fick en backflash när jag var liten och farsan fick spunk i bilen och var stressad och skrek ut hahaha. Vi fick tillslut tag i en parkeringsplats även om den var lååååångt bort från strandpromenaden men vi fick en plats det var det viktigaste.

Och nu började resan mot restaurangen i stekande hetta och solen stod rakt upp och ingen chans till skugga...japp vi utsätter oss och tänjer våra gränser ordentligt på våra semestrar. Efter en lång promenad så kom vi fram till ett jäkla liv på strandpromenaden, det var musik på musik och olika låtar och MEGA högt det gick inte att prata med varann. Det var hyseriskt med folk och poliser med vesir och vapen jisses....efter ett tag så fattade vi var som var på gång - det var den årliga festivalen i Progreso och just den dagen prickade i in hahaha. Det var så mycket människor och så hysteriskt varmt, så fort det var skugga nånstans så stod det människor där. Karma började ruttna ur ordentligt som om inte det var nog så började det bli sent för "familjen mat"....vi började gå på torsken. Vi hade vår favoritrestaurang i sikte och började gå vi trodde den var närmare än den var så det var en bit att gå. Till slut så såg vi den JAAA vi var helt slut, helt överkokta och hungriga. Vi fick ett bord i skuggan och det fläktade men det var så varmt ändå. Vi beställde mat så fort vi kunde men det tog en stund ändå. Karmas mat kom först vilket var en jäkla tur (hon äter som en häst, lika mycket som jag och är smal som en pinne) hon hade beställt en hamburgare med pommes. Sen kom Niklas mat som var tacos med kött och sen när båda nästan hade ätit klart så kom min, fisktacos som jag har längtat, såååå gott var det. Efter maten så beställde i kaffe och Karma fick en efterrätt (den som hon fick sist vi var här) en ENORM grej muffins med glass och chokladsås. Precis när vi hade ätit upp allt så blev det ett jäkla tryck igen på musiken och då blev det karnevaltåg och dom gick precis utanför vår restaurang lite som vår Pride festival och lite som i Rio, så fina dräkter och ett jäkla drag. Vi såg några stackare som gick omkring i dräkter, en Angry Bird dräkt...dom måste ha dött därinne - 35grader ute och sen en stor mjukisdräkt och dansa på det  måste ha blivit 70-80 grader i dräkten herre gud.

Tacor Arranchera

Karma åt en hamburgare

Fisktacos

Karnevaltågen

Ett otroligt liv förde dom

Trevlig resturang
Efter vi hade tittat lite på karnevalen så smet vi ut från restaurangen på baksidan supersmart då vi missade hela folkhavet, nu mot bilen. Nu hade solen vandrat lite så vi kunde få gå i skuggan och det var tur för Karma började krokna rejält, det här med värme är inte hennes grej. Vi kom till slut fram till bilen som var kokhet. Fort fort på med ACn och Karma började kvickna till. Vi hade tänkt att grilla ikväll igen men vi vågade inte säga nåt till Karma innan hon hade fått lite kyla, smart drag av oss, hon tog det rätt ok att vi inte skulle åka hem direkt. Vi styrde kosan mot "Brisak-stället" som har mat som vi handlade på igår för att handla kött och pommes, vi försökte leta efter kol men det hittade vi inte. Vi köpte lite kattmat till huskatten också så vi kan ge henne tills hon blir mätt. Sen äntligen mot hemmet. Så fort vi kom hem så stanna Karma inomhus och grejade, Niklas gick ut och brann av i skuggan och jag satte mig att blogga för att sen joina Niklas, skönt med en slappkväll till i huset utan att gå ut och äta på restaurang.

Så fort jag kom ut så märkte jag att Niklas inte var helt ok, han såg svag ut. Han hade känt av magen under dagen och känt sig allmänt svag och hade pruttat jätteäckliga pruttar nu på eftermiddagen. Han kände sig inte alls ok. Det dröjde inte länge förrän han var tvungen och gå på toaletten, tur att jag hade magtabletterna kvar sen vi var här sist. Vi struntade i att grilla och Niklas gjorde en Carbonara istället. Han åt lite grann men inte mycket, jag och Karma känner inte alls av något utan åt med god aptit. Man vet ju inte om det är vätskebrist i kombo med salter eller nån bakterie, kroppen beter sig nästan på samma sätt, men vi tror att det är magen som krånglar och hoppas att han kommer att bli bättre av tabletterna. Sen är det bara att hålla tummarna att jag och Karma inte får det.

Efter middagen så var det NYR på tv, det var en hetsig match och NYR ledde med 3-2 men NY Islanders satte en puckjäkel i mål med 15sekunder kvar, jäklar vilket tryck det blev på läktarn och i soffan här i Chelem men av andra anledningar Niklas var vansinnig. Matchen gick till förlängning och som tur var så gjorde NYR mål snabbt som attan innan ens en minut hade gått SKÖNT. Karma som var trött hade gått och lagt sig och vi kollade på Farmen och sen var det godnatt för oss, klockan blev 21.30 så vi klarade 30min längre än igår, sakta med säkert får vi bort jetlagen. Nu håller vi tummarna att Niklas mår bättre imorgon.

2 kommentarer:

  1. Upplever ni att det är varmare den här resan än för två år sedan? Kul med karneval på den lilla orten!

    SvaraRadera
  2. Dagen i Progreso var varmare än vi kommer ihåg att det var 2018.

    SvaraRadera