lördag 29 februari 2020

Mexico Dag 7

Idag blev det sovmorgon, Jag steg inte upp förrän strax efter sju och började fixa med korten direkt. Ulli kom upp vid halv åtta och Knärtan vaknade inte förrän vid åtta. Inte konstigt att vi sov lite extra efter urladdningen igår. Då Ulli satte sig och bloggade (gårdagens monsterinlägg) passade jag och Karma på att smita iväg för att leta upp lite mango och ananas som vi saknade till frukosten. Vi hittade det uppe vid fruktståndet mittemot Willys. När vi kom hem igen fixade jag klart frukosten och så åt vi tillsammans. Vädret var växlande molnighet med nordanvindar vilket gör det lite chilly om man inte är i lä. Det är precis så att det är behagligt att vara i skuggan men lite kallare så hade det varit för kallt. I solen steker det på så det känns helt enkelt som en bra svensk sommardag. Då det blåser en del så är det inget strandväder så vi övervägde på morgonen om vi skulle leta upp ett tempel idag eller om vi skulle slappa hemma, det blev till slut en dag hemma vid huset.

Ulli satt och bloggade länge idag, inte konstigt då hon skrev vårt största inlägg hittills. Jag och Karma pep iväg igen för att leta upp en affär vi fått tips om som skall sälja TBone steaks och Entrecotes osv. Vi hittade den, ligger inte långt ifrån huset men tyvärr var den stängd vid halv tio. Tjejen i tvätterian som ligger bredvid sa att det skulle öppna vid tio. När vi gick därifrån tittade vi på menyn på restaurangen Taco Maya som ligger vägg i vägg med köttstället. Då jag inte litade på uppgifterna om klockan tio gick jag och Karma tillbaks halvvägs med kikare runt halv elva och mycket riktigt var det fortfarande stängt kunde vi se. Vi gick ner en sväng på stranden och kollade istället och Karma hittade massa bra snäckor. Hon ville gå hem och hämta en påse för att plocka mer så när vi kom hem följde Ulli med Karma ner på stranden. Ulli var först nu klar med bloggandet. Pust ! Vi hjälptes sedan åt att klura ut hur tvättmaskinen fungerar och Ulli tvättade sedan några tvättar under dagen vilket behövdes då jag inte har kläder för mer än en vecka med mig.

Karma letar snäckor

Hon hittade en del fynd
Vi övertalade Ulli om att äta lunch på Taco Maya och vi hade fått höra av föreståndarinnan att vi måste vara där innan 12:30 för efter det blev det crazy. Så vi gick dit till tolv och nu var köttaffären öppen så vi gick först dit för att lägga undan kött som vi skulle hämta upp efter lunchen. Men köttet var djupfryst så det var bara att köpa direkt. Vi slog till på T-Bone steak och Rib eye som är entrecote. Billigt var det, det gick på ca 110 SEK/Kg.

Hemlig charketuri

Djupfrysta köttbitar tinar fort i Mexico

När köttet var säkrat gick vi till Taco Maya som var fullt med amerikanska pensionärer. Vi beställde pulled pork tacos til knärtan, pulled pork sandwich till mig och fisk tacos till Ulli. Vi väntade och väntade och när vi väntat i ca 50min frågade vi och då fick vi veta att vår mat var på G. Hon hade varnat oss men vi hade nog inte väntat oss så lång väntan. Men det var faktiskt värt väntan då maten var jättegod. Vi alla var supernöjda och billigt var det också.

Pulled pork taco

fisktaco

Torta med med pulled pork

Taco Maya, bra frukost och lunchställe. stänger klockan 14

På vägen hem stannade vi på Willys för att handla lite bröd och yoghurt som var slut och sedan var det slapp vid poolen resten av eftermiddagen. Jag och Karma stack iväg en sväng för att leta efter persilja då jag ville göra en chimicurry till köttet men den enda färska ört som går att finna i Chelem är koriander tydligen. Jag skulle få trolla ihop något annan sås till köttet.

Halv fem fixade jag en drink till mig och Ulli och vid kvart i fem drog jag igång grillen och jag grillade och fixade pompa medan Ulli slängde ihop en fräsch sallad. Jag lyckades faktiskt trolla ihop en god bbq sås med lite ingridienser i kylskåpet som blev kanon till köttet. Köttet var sjukt mört och gott och allt gick ner utan problem, grillade även på ett par chorizo som vi köpte i början på veckan. Riktigt god middag på hemmaplan med andra ord. Efter middagen strulade jag ett tag med internet innan jag fick igång det, det var New York Ranger mot Philadelphia Flyers som jag ville se men jag missade 15min av matchen innan det började funka. Rangers var inte så bra idag och när Flyers gjorde 4-1 så växlade vi över till Talang istället och hade en myskväll framför tv:n hela familjen. När Talang var klart vid nio så hoppade Karma i säng, helt slut och jag och Ulli kollade på Sveriges mästerkock innan vi kom i säng vid rekordtiden tio.

Nytvättade kläder

Gott med en drink i solen

Fina köttbitar

Suupergott

2 kommentarer:

  1. Det verkar vara lätt att få tag i bra kött, har ni sett någon typ av ranchdrift i området?

    SvaraRadera
  2. Nä ingen ranch har vi sett och vi har ju kört runt mycket.

    SvaraRadera