söndag 23 februari 2020

Mexico Dag 1


Så var det äntligen dags för en långresa igen, det var snart två år sedan sist och nu som då är Mexico destinationen. Vi gillade Mexico så pass bra sist och vi tyckte det fanns mer att uppleva så vi valde att åka tillbaka. Tanken var att vi skulle bo två veckor i samma hus som sist och avsluta i Tulum istället för Akumal som vi gjorde sist. Tyvärr så fick vi i samband med att vi skulle betala slutbetalningen av hyran för två veckor sedan information ”by the way” om  att det pågår byggen på båda sidor om huset i Chuburna. Vi kände att vi inte har betalt dyra pengar för att hyra ett hus bredvid en byggarbetsplats så vi lyckades avboka huset och vi fick snabbt och lustig sy ihop en ny typ av resa. Så i år blir det så att den första veckan kommer vi bo i ett hus i Chelem som är grannbyn till Chuburna, inte en strand tomt utan huset ligger ett kvarter upp från stranden men men ett mycket större utbud av restauranger runtomkrin och med gångavstånd dessutom. Andra veckan checkar vi in på ett flashigt hotell i Playa Del Carmen och så avslutar vi med Tulum som planerat. Så, typ 1v av att söka äventyr, 1v med citypuls och vattenland och 1v med relax. Hotellet vi skall bo på i Tulum har jag bott på tidigare 2007 och älskade det då. Jag har pratat om det för Ulli o Karma så jag hoppas verkligen att dom också gillar det då det är lite speciellt. Det är väldigt spartanskt och spindlar, ödlor o skorpioner är inga konstigheter inne i bungalowen. Karma har sagt att det är det hon ser mest fram emot i år så jag hoppas verkligen att hon blir nöjd.

Vi lämnade hemmet 03:53 och det var så klart ingen trafik på vägen till benstocken och Arlanda så vi var på plats i god tid på Terminal 2 strax efter fem. Planet skulle gå 07:25 så vi kunde checka in baggage och äta frukost i lugn och ro innan vi boardade planet på utsatt tid. Jag tog en flygöl vilket inte kändes helt normalt vid 05:30 på morgonen men rutiner är viktiga. När vi hade bordat planet så stod planet still länge och vi fick till slut veta att vi skulle bli försenade minst en timme på grund av problem med starka vindar på Heathrow. Totalt blev det försenat i 1:40 men vi hade ursprungligen lite mer än tre timmar att döda på Hearhrow så det var lugnt för oss förutom att det är segt att sitta i ett flygplan som inte rör sig.

Viktig flygöl

Äntligen på väg !!!

På heathrow hann vi precis stanna till och köpa en varsin macka och dricka på väg till gaten innan det var dags att boarda planet till Miami. Jag hade tänkt att växla till mig lite mexikanska pesos men får se om jag hinner det i Miami istället. Alltid bra att ha lite kontanter när man kommer fram. Vid gaten sa vi till om att vi inte hade något boardingpass från Miami till Cancun och tjejen fixade det åt oss så vi skulle slippa checka in i Miami. Planet till Miami blev ca 25 min försenat vid avgång men kaptenet meddelade att dom skulle försöka köra ikapp det. Det var ju storm på Heathrow så det dröjde länge innan vi fick ta av oss säkerhetsbältena då det guppade och jag somnade in så skönt som jag aldrigt sovit på flyg förut men blev väckt av Ulli då det till slut var dags för lunch. Maten var helt ok och och jag tog två glas rött i hopp om att bli lite mysigt trött igen så jag kunde få somna in igen men det blev ingen omedelbar effekt. En flygresa på 9,5h är alltid dryg men vi alla fick slumra lite till och från.

Karma gillade patians
Tydligen sov jag en stund


Vi landade på utsatt tid i Miami men herregud vilken stress det blev för att hinna till Cancun flyget. När vi kom ut ur planet stod personal och delade ut boardingkort i oranga transfer express kuvert till folk som skulle till Cancun. Dock fanns det inget till oss som redan fått boardingkort i London. Och utan det oranga kuveret skulle vi inte få ställa oss i snabbköerna. Vi lyckades haka på en anna grupp svenskar som också skulle till Cancun och fick ställa oss i express kön i passkontrollen men där stod det tvärstilla. Tiden gick och det hände absolut ingenting och vi visste att vi skulle ut genom passkontrollen, in igen genom säkerhetskontrollen och hitta gaten. Efter låååång tid i kön kom vi äntligen ut och mycket riktigt var det också en rejäl kö vid säkerhetskontrollen och där blev vi nekade att ta en genväg då vi saknade ett orange kuvert. Stressen var 100% och vi var dödströtta alla tre. När vi till slut var genom säkerhetskontrollen fick vi springa lågt till var gate och vi var bland dom sista in på planet strax innan boardingen stängde.

Tjejerna somnade direkt på planet till Cancun men jag var tvungen att fylla i immigrationskorten och tulldeklarationen men flygresan var bara på 1 timme och 20 min så det gick snabbt. I Cancun hamnade vi sist i könt till passkontrollen och det tog närmare 45 min att komma igen och vi var dödströtta, jag kände att tankekontoret hade stängt. Vi var nästan sist ut av alla ur passkontrollen och när vi kom till baggagebandet så var det klart redan, det stod en bunt väskor kvar vid sidan och ena vår väska stod där men inte den andra. Suck, det var bara att gå till personalen för borttappade väskor. Jag väntade mig ”Que typo de maleta?” och en pekpinne men en riktigt hjälpsam kille hjälpte oss och såg att väskan var i Miami och skulle komma imorgon förmiddag. Så väskan kommer blit transporterad till vårt hus för sig själv.

Tjejerna helt däckade

Vi hoppade in i en Taxi till hotellet som ligger några minuter från flygplatsen och hotellet är ett budgethotell men rätt fräscht. Vi däckade totalt så fort vi kom in på rummet, helt slutkörda efter 25h på resande fot.

2 kommentarer: