torsdag 27 februari 2020

Mexico Dag 5

Herregud vilken jobbig natt. Somnade utan problem igår men vaknade vin 02:30 och det värkte i varenda led i kroppen. Hur jag är försökte ligga på den hårda sängen gjorde det ont så resten av natten låg jag och skruvade på mig och försökte härda ut tills det blev soluppgång. Jag hade naturligtvis stört Ulli en hel del men hon bet ihop och sade inget. Tabletterna hade stoppat upp diarren och jag var inte lika matt men som sagt, kändes som om jag hade jobbat som en sandsäck. Vid 06 kunde jag smyga upp och det visade sig att Karma redan var vaken och Ulli kom också ner en stund senare. Här sover vi inte ut i onödan på semestern utan hela familjen radar upp sig 06:00. Ulli skrev klar bloggen och gjorde sen frukost medan jag började välja ut kort. Efter frukosten plockade Ulli undan och jag publicerade bloggen.

Efter frukost var vi lite osäkra på vad vi skulle hitta på idag. Jag var fortfarande inte 100% och visste inte om jag skulle palla med något mer avancerat äventyr. Men eftersom det var lite molningt så föreslog jag att vi skulle åka in till Merida city och kolla hur centrum var. När vi lämnade Chelem stannade vi på apoteket och köpte vätskeersättning då jag tror att ledvärken beror på dåligt med mineraler och salt i kroppen.

Merida är en ganska stor stad med tanke på att det bor ca en miljon människor i själva staden. när man åkte under ringleden så åkte man länge in mot centrum innan man kom fram. Trafiken tätnade och det verkade vara stört omöjligt att hitta parkering efter gatan närmare centrum. Men vi behövde inte snurra runt mycket innan vi hittade en inhängnad parkeringsplats där det kostade 18 pesos i timmen, ca 9kr och det var ju taget. Det var otroligt livat och full fart inne i Merida. Massvis med små butiket och vi såg ett flertal bazarer. Vi gick in i en och Karma köpte en solhatt som hon ville ha får 60 pesos. Vi stannade och tog en fika på ett riktigt skitställe tyvärr. vi beställde iskaffe men fick efter väldigt lång väntan vanliga cappucinos istället. Karma var nöjd med sin muffins som tur var. Vi hade även svårt att hitta en bankomat och till slut blev vi guidade tillbaks till Grand Plaza där vi hade börjat. Inget skyltat eller nåt så gick man in i ett hemligt rum så fanns det bankomater, skumt värre.

Parkeringsplatsen i centrala Merida

18 pesetas per timme

Grand Plaza

Gammal Katedral
Klockan var nu efter tolv och det var dags för luch men vi visste inte riktigt vart vi skulle hitta ett bra lunchställe, jag var inte heller så sugen på mat vilket hjorde det ännu svårare men efter lite googlande vergade det som om det skulle finnas flera ställen att välja på vid Montejo avenue. Tyvärr låg det länge bort än vad det såg ut på kartan så tjejerna var riktigt matgriniga innan vi kom fram till en Italiensk restaurang. Tjejerna tog varsin pizza som dom var nöjda över men jag var riktigt missnöjd med min pasta som inte smakade någonting alls.

Karmas solhatt

På en bakgata, tufft att vara elektriker här

En fika

-Karma fick ett rån med nutella 
Vi gick sedan hela vägen tillbaks till bilen och totalt hade vi gått över 10.000 steg vilket man får va nöjd med. Det var mycket trafik på vägen ut ur Merida men folk kör lugnt och släpper in varandra vid filbyten så det gick bra. Mellan Merida och Progreso märkte vi att det blåste storm och det tilltog ju närmare Chelem vi kom. Det var tur att vi åkt till Merida just idag då det aldrig hade gått att vara på stranden. Jag och Karma försökte gå ner till stranden för att ta lite kort när vi kom hem men det var omöjligt, sanden yrde som nålar i skinnet och det var fara för ögonen.

Storm så att palmerna höll på att knäckas
Resten av eftermiddagen spenderade vi inomhus och kollade på en film, då o då blev det strömavbrott men strömmen kom fort tillbaks igen. Jag var fortfarande inte helt hundra och var egentligen inte alls sugen på att gå ut och äta men för att rycka upp mig så gjorde jag en drink åt mig och Ulli som vi drack till filmen. Vid sju gick vi till restaurangen Penn Bull som ligger två kvarter från huset. Vi var lite osäkra om det skulle vara öppet i stormen då det kändes lite osäkert att vara ute och gå i den. Men det var öppet och nästan fullsatt med amerikanska pensionärer. Ett par herrar lämnade sitt bord åt oss så vi fick sitta vid ingången vilket var schysst. Ett band med fyra gubbar spelade country musik och dom spelade hellre än bra men ändå trevligt. Precis bakom vårt bord stod en kvinna och sålde kläder och smycken, Karma ville köpa en dress och fick göra det för sina egna pengar. en jättefin ljusblå dress. Den var ganska dyr och vi hade säkert kunnat pruta men vi är rätt kass på prutande. Tjejen som sålde den kom till och med fram till oss senare och sa att nästa grej vi köper ska vi få till superbra pris. Jag åt en patty melt som är som en enkel hamburgre, Karma tog fish and chips och Ulli tog en club sandwich med kycklig som hon klagade på då kycklingen var kall. Servitören tog tillbaks den och den kom ut igen en stund senare lite ljummen. Jag provade även på en IPA från Merida som var rätt god faktiskt.

Fish and Chips

The Band

Lokal IPA

Karmas fina dress

Vi gick hem i stormen och avslutade kvällen med några avsnitt av farmen. Jag var totalt dödstrött och slocknade hela tiden så det var skönt att få lägga sig vid halv tio.

2 kommentarer:

  1. Hur långt från vattnet bor ni? Hoppas att det inte är någon fara när stormen friskar i.

    SvaraRadera
  2. Det är två tomter mellan oss och stranden så vi blev inte blästrade som tur var.

    SvaraRadera